Jak zlepšovat mobilitu v českých městech

Zástupci českých měst a nevládních organizací se setkali začátkem března v Hradci Králové a hledali způsob, jak zlepšit podmínky pro bezmotorovou dopravu a oživení veřejných prostranství. Ve více než třiceti městech letos proběhnou informační aktivity, mezi které budou patřit výstavy, ankety, soutěže a veřejná projednání. Akce se plánují například v Jihlavě, Ostravě, Olomouci, Zlíně, Děčíně nebo v Kladně.

Drážďany
Drážďany
Foto: Asociace cykloměst

Běh nebo jízda na kole patří u nás k nejoblíbenějším sportům. I když každý rok přichází na trh až 350 000 kol, cyklodoprava v českých městech nemá vytvořené podmínky, jako je tomu například v sousedním Německu či Rakousku. „Například Vídeň investovala nedávno do roční kampaně na podporu cyklistiky 700 tisíc euro, tedy v přepočtu téměř 19 milionů korun," říká Jaroslav Vymazal, předseda Asociace měst pro cyklisty. I v České republice se přitom stále více lidí zajímá o zdravý životní styl, ke kterému neodmyslitelně patří pravidelný pohyb.

Město Hradec Králové, hostitel setkání, je v českých podmínkách považováno za ráj cyklistů. Počet lidí používajících jízdní kolo jako způsob dopravy však ve městě stagnuje. „O Hradci Králové se říká, že je městem cyklistů, ve skutečnosti v této oblasti trochu ztrácíme lesk. Počet lidí, kteří používají jízdní kolo na cesty do práce, spíše klesá," potvrzuje primátor Hradce Králové Zdeněk Fink. I přes to, že dlouhodobě patří k městům s nejvyšší kvalitou života u nás, při budování dopravních opatření se střetává s přístupy dopravního plánování, které je zaměřené v první řadě na motorovou dopravu. „Přednost se dává rychlosti provozu, přes město navíc stále projíždí velké množství tranzitní dopravy," říká o tom Zdeněk Fink. Když začne jezdit na kole větší počet lidí, zvýší to bezpečnost na silnicích. Podle hradeckého primátora je třeba soustředit se v centru města na zklidňování dopravy, oživování veřejného prostoru a na kratší vzdálenosti upřednostnit pěší, veřejnou a cyklistickou dopravu.

Hradec Králové
Hradec Králové, Foto: sociace Cykloměst

„Hradec Králové je typickým příkladem, který ukazuje problém cyklodopravy v Česku. I když se v minulosti mnohé podařilo, nesešli jsme zde proto, abychom slavili. Obrovský kus práce je před námi. Je třeba se zaměřit se na život ve městech. A pokud se mají naše města změnit, je potřeba spojit více partnerů – proto chceme podpořit hlavně místní komunity," říká předseda Jaroslav Vymazal. Od začátku dubna proto startují ve městech nejrůznější akce, jako jsou společné vyjížďky, ankety a setkání.

V dnešní době Asociace cykloměst sdružuje více než 70 členů – měst, zájmových sdružení a nevládních organizací. Nově vstupují také kraje, které mají ve své správě silnice vyšších tříd. Členové asociace se podílejí na akcích, jako je soutěž Do práce na kole, Nakupuj na kole, organizace veřejných setkání, svépomocné úklidy veřejných prostor, cyklojízdy a další.

Diskuse vyvolává putovní výstava pod názvem „Města s dobrou adresou", kterou do České republiky přivezlo dánské velvyslanectví. Během doprovodných akcí k výstavě lidé mají někdy možnost do pocitové mapy zakreslit přání na změny ve svých městech. „Na těchto základech jsme vytvořili značku Město s dobrou adresou, která spojuje přání a životní styl obyvatel s možnostmi dopravy ve městě," říká Jaroslav Martinek z Centra dopravního výzkumu, které je jedním ze zakladatelů značky Město s dobrou adresou. Asociace ve spolupráci s dalšími partnery pořádá také pravidelné odborné semináře pod hlavičkou Akademie městské mobility.

„Lidé se chovají racionálně, přepravují se tak, jak jim to osobně vyhovuje a podle toho, jak jsou v tom kterém městě vytvořené podmínky,„ říká Jaroslav Martinek a dodává: „Mnozí by i rádi chodili nebo jezdili na kolech a jednoduše tak spojili přesun po městě s pohybem, kterého máme čím dál, tím méně. Bez vybudované sítě bezpečných stezek si ale do současného provozu troufne jen málokdo.“ Akademie městské mobility proto přehledně ukazuje, jak financovat hlavní opatření pro veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu či seznamuje se změnami v legislativě. 

Asociace také pracuje na tom, aby byly uváděny do praxe ustanovení Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy 2013–2020. Mezinárodní zkušenosti přinášejí pravidelná setkání evropských národních cyklokoordinátorů. Společně připravují celoevropský plán cyklistické dopravy. Klíčový dokument, který se má stát základním průvodcem pro rozvoj bezmotorové dopravy v celé Evropě, vzniká pod hlavičkou Panevropského programu pro dopravu, zdraví a životní prostředí (THE PEP) Evropské hospodářské komise OSN.

(TZ Asociace cykloměst)

redakce NaKole.cz, 20.03.2016
Blogy

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

 ()
Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska, Kroměřížska a Zlínska.  Začnu v Holešově, který se pro mě, v tuto chvíli, stal přechodným „domovem." Samotný Holešov vybízí k návštěvě zámku či přilehlého parku. Mimo jiné je zde i židovský hřbitov.…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

 ()
Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro cyklodovolenou část naší země, kde jsme ještě nebyli a to Českou Sibiř. Jako základní kemp byl zvolen Kemp Orion, který se skládal asi z 30ti chatek, sociálek a restaurace. O České Sibiři jsem věděl…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

 ()
Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle, muzeum SNP V Banské Bystrici, Jankov Vršok a některé další, ale mohyla spoluzakladatele Československa M. R. Štefánika na Bradle se mým cestám nějak vyhýbala. V minulém režimu, kdy se…
jarpal | 05.11.2016

Expedice 112 Z Mnichova do Petrohradu

 ()
Prší! Jak jinak. Prší celý týden. Předpověď na víkend je ale poměrně příznivá a tak jsme vyrazili. Tedy zatím jsem vyrazil sám, soused Pepa se připojí. Je 16. června 2016. Vystoupil jsem z Pendolina v Plané u Mariánských Lázní a teď tu stojím pod stromem u nádraží a přemýšlím, co dál. Zdá se, že…
Stanley58 | 12.10.2016

Trasa Praha – Brno za čtyři hodiny

Na kole, po lesních cestách a s blouděním. Myslíte si, že není možné ujet na horském kole trasu Praha – Brno (Navíc přes Rokycany) s blouděním v lesích za čtyři hodiny? Je to možné! Až dočtete, pochopíte. Ale od začátku. Ten začátek je kousek pod Prahou, v Nepomuku. (Znalci jednoho nejmenovaného…
Stanley58 | 05.10.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás vytočilo 109 dnes v 00:35
Ostatní – cyklo Zaujalo 145 včera v 23:39
NEcyklo Co vás pobavilo nebo potěšilo 115. včera v 23:19
S dětmi na kole Kolo pro děti na Vánoce včera v 18:33
NEcyklo outdoor jidlo včera v 18:00
Technické rady Zapojení kontrolky zadního světla. včera v 17:40
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

79 cyklistů (3 přihlášení)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016