reklama

Takřka vítězný cyklistický únor

Únor je pro naši zemi měsícem, kdy se občas dějí věci…, nejinak tomu bylo i letos. Letošní únor přinesl několik změn a novinek, které by měly být přínosné pro další rozvoj cyklistiky především v našich městech.

Psát článek o legislativních změnách, byť pro nás cyklisty příznivých, je vždy poněkud ošemetná věc. Autor se musí potýkat s pojmy jako: změny zákona, navazující či prováděcí vyhlášky, novely, samozřejmě paragrafy, odstavce atp. Vše je potom potřeba přeložit do řeči obecné, srozumitelné běžným uživatelům oněch změn a nových opatření. Výsledkem by měl být čtivý a jasný článek, který navíc a hlavně bude věcně správný.

Vraťme se k letošnímu 20. únoru, kdy vstoupila v platnost novela číslo 48/2016, týkající se zákona 361/2000 Sb. (tzv. silničního zákona), v které je několik změn a novinek, týkajících se chodců, motoristů, ale především cyklistů.

Chodci

Nejjednodušší to mají chodci, na které čekají dvě změny. O první se mluví delší dobu, navíc na Slovensku platí několik let. Ano, jde o povinnost nosit odrazné prvky (retroreflexní prvky) za snížené viditelnosti, mimo obec atd.

Druhou novinkou je zavedení míst pro přecházení. Jedná se o místo, uzpůsobené k přecházení pozemní komunikace a je vyznačeno vodorovnou značkou V7b, klasickou zebru zde nečekejte. Řidiči tady nesmí ohrozit přecházející osoby. Chodec zde nemá přednost před autem a musí si počínat opatrněji. Řidiči nemusí brát zřetel na chodce, který chce přecházet.

Motoristé

Pro řidiče aut je hlavní novinkou povinnost čištění vozidel od sněhu, ledu a jiných nečistot na samotném vozidle či na nakladu, které by omezovaly výhled řidiče, případně uvolněním mohly ohrozit bezpečnost provozu.

Dále je zde změna týkající se možnosti zadržení technického průkazu, pokud vozidlo vykazuje nebezpečné závady.

Nově také hrozí zákaz řízení na jeden až šest měsíců, pokud řidič nezastaví na pokyn „Stůj“, či vjede na železniční přejezd v době, kdy je toto zakázáno.

Cyklisté

Nejvíce změn a novinek je připraveno na uživatele jízdních kol. Jedná se o tyto položky:

Cyklisté na přejezdu pro cyklisty

Zde nově řidič nesmí ohrozit cyklistu přejíždějícího pozemní komunikaci na přejezdu pro cyklisty. Přičemž pro cyklisty platí stejné povinnosti, jako pro chodce: chovat se ohleduplně a předvídatelně. V praxi nesmí cyklista například vjíždět těsně před auta, nesmí ohrozit sebe ani ostatní účastníky atd. Nesmí tedy vjet na přejezd pro cyklisty, v právní mluvě: „ … pokud (cyklista) s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy." Cyklisté nově sice, podle práva, získávají na přejezdech pro cyklisty obdobnou „přednost“, jakou mají nyní chodci na přechodech, nejedná se však zdaleka o skutečnou přednost cyklistů před auty, která vás sice nesmí ohrozit, ale mohou omezit, to znamená, že vás vjet na přejezd nenechají, pokud se řidiči neuráčí. Ve skutečnosti nesmí být přijíždějícím vozidlem ohrožen pouze ten cyklista, který se na přejezdu již nachází.

Pozor! Na běžném přechodu pro chodce musí i nadále cyklisté z kola sesednout a kolo vést!

Sdružené přechody a přejezdy § 57

Přejezd pro cyklisty bývá souběžný s přechodem pro chodce, jen vede kousek stranou. Nově se zavádí sdružený přechod pro chodce a přejezd pro cyklisty. Nyní bude možné sloučení přechodu a přejezdu do jednoho prostorového celku. K vyznačení těchto přechodů – přejezdů je určena vodorovná dopravní značka V8c. Výhodou tohoto řešení je jednoduché technické provedení, rovněž ubude potřeba vztyčovat svislé dopravní značky. Nové opatření lze doplnit o světelné semafory v režimu chodec a cyklista.

Cyklistické zóny § 39a

Známe je z cyklisticky vyspělejších zahraničních měst, nyní se s nimi setkáme nově i u nás. Jako cyklistické zóny budou označeny ulice, kde je vysoký pohyb cyklistů, případně jej lze očekávat. V cyklistické zóně smějí cyklisté využívat vozovku v celé její šířce. Do zón mohou kromě jízdních kol vjíždět jiná vozidla pouze pokud budou vyznačena ve spodní části dopravní značky vyznačující cyklisticku zónu. Pokud zde již budou moci řidiči jezdit, tak maximálně rychlostí 30 km/hod. Navíc nesmí cyklisty ohrozit, v případě potřeby musí dokonce i své vozidlo zastavit a parkovat mohou pouze na označených místech.

Jízdní pruh pro cyklisty

Jízdní pruhy pro cyklisty již známe. Nově se s nimi budeme moci setkat i na křižovatkách, kde jsou doposud přerušeny. Dále se upravuje použití cyklopruhu jinými vozidly, která zde však nesmí ani stát ani zastavit.

Jízdní pruh pro cyklisty je definovaný jako jakýkoliv jiný vyhrazený jízdní pruh. Z toho vyplývá například povinnost řidičů jedoucím v přilehlém jízdním pruhu snížením rychlosti či dokonce zastavením umožnit cyklistům přejetí z jízdního pruhu pro cyklisty do přilehlého jízdního pruhu.

Jízda po chodníku

Oficiálně se po chodníku pro chodce, který je označen svislou značkou C7a jako stezka pro chodce (pán v klobouku vedoucí holčičku s mašlí, oba v modrém kruhu), na kole jezdit nesmí. Věta zakazující užívání stezky ostatním účastníkům provozu na pozemních komunikacích (tedy i cyklistům) má však ještě druhou část. Zde se praví „… pokud není stanoveno jinak“. Toto uvádí vyhláška 294/2015. Pod onou modrou značkou totiž může být dodatková tabule, povolující jízdu na kole. Takovéto opatření známe již několik let z pražského Rašínova nábřeží.

A to je pro únor 2016 všechno, lze jen odhadovat, co bude dále. Určitě lze očekávat řadu výkladů, přičemž každý bude mít svoji verzi pravdy, protože u nás nelze napsat zákon, tak aby fungoval hned napoprvé, natož aby jej pochopil (a mohl se podle něj řídit) ten, komu je určen, běžný občan. Na vše jistě bude navazovat několik doplňujících změn a novel. Holt i právníci si potřebují vydělávat.

Hlavně, aby se vše obešlo bez emocí, natož karambolů. Zkrátka zákon, nezákon, novela, nenovela, v každodenní praxi opět půjde „jen“ o lidi a vztahy mezi nimi – námi.

(Zdroje: www.dopravni-pravo.cz, www.cyklomesta­.cz)

Fotogalerie

Zde se nabízí využití sdruženého přechodu a přejezdu. Klasický oddělený přejezd pro cyklisty Sice poněkud úzký, ale přesto jízdní pruh pro cyklisty Ani zastavit, natož stát… V8a - Přejezd pro cyklisty V8b - Přejezd pro cyklisty přimknutý k přechodu pro chodce V14 - Jízdní pruh pro cyklisty
redakce NaKole.cz, 07.03.2016
Blogy

Vodňansko

 ()
Do Vodňan jsem za svých více jak 50 let života prvně zabloudila loni v létě cestou na poutní místo Lomec, kde je unikátní oltář tzv. baldachýnového typu. Jde o zmenšenou napodobeninou Berniniho papežského oltáře z chrámu sv. Petra v Římě, a na světě jsou pouze tři - v Římě, ve španělském městě…
radka | 21.09.2017

Vysoké Tatry – Nízké Tatry – pěšky i na kole

 ()
Bez plánu, kam letos vyrazit jsme na poslední chvíli oprášili předloňské prozkoumávání Nízkých Tater v okolí Ďumbieru. Ubytování sháníme na poslední chvíli a nikde není volno. Nakonec nacházíme volný apartmán v Pribylině, Západní Tatry - Roháče tu končí, Vysoké Tatry začínají a Nízké jsou také na…
HMS | 12.09.2017

Dovolená na kole s 10 letým klukem: Veselí n.Luž.- Pálava– Veselí

 ()
Plán Vyjedeme z domova z Veselí nad Lužnicí přes Jindřichův Hradec, Českou Kanadu, Dačice, Jemnici, Vranov, podél hranic Podyjím, Šobes, Šatov, Hevlín, Mikulov, Valtice, Lednici, objedeme Pálavu a vrátíme se o něco severněji přes přehradu Nové Mlýny, Pohořelice, Moravský Krumlov, kolem Dalešické…
VLB | 01.09.2017

Krušné hory - poslední třetina

 ()
Na Klínovec, nejvyšší horu Krušných hor, jsme vyjeli na kolách 5. 8. 2008. První noc v Krušných horách jsme strávili U Meluzíny.   srpen 2008: my 4 + Nick, auto v Perštejně, 5 dnů, 232 km, tudy:Údolíčko - Horní Halže - Klínovec - Boží Dar - Horní Blatná - Luby - Františkovy Lázně - Cheb - Jesenice…
Quatsch | 15.08.2017

Polsko – cesta majáků aneb na Hel za tuleni

„Tati, kdy mě konečně vezmeš k moři?“ ptá se můj syn, a tím tohle všechno vlastně začalo. Kam k moři? Předloni jsem byl na kole na Jadranu (Grada) a v horkách 40+ prohlásil, že k moři už mě nikdo nedostane. Takže musíme na sever – k Baltu. Při plánování cesty z ČR na sever Polska, jsem na netu…
malej-jarda | 13.08.2017

O čem se mluví:

Vyjížďky, srazy, akce Nakolácký podzimní sraz – trasy dnes v 06:51
NEcyklo Co vás zaujalo 169 včera v 23:18
Pobavilo, potěšilo 129 včera v 21:30
Vyjížďky, srazy, akce Nakolácký podzimní sraz 2017 včera v 21:19
Oblečení a outdoor Návleky na kolena včera v 19:52
NEcyklo Co vás vytočilo 115 včera v 19:45
Komentáře k blogu Vodňansko včera v 18:55
NEcyklo Smutná zpráva z cyklistického nebe včera v 18:14
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

182 cyklistů (12 přihlášených)

Vodňansko

Do Vodňan jsem za svých více jak 50 let života prvně zabloudila loni v létě cestou na poutní místo Lomec, kde…
radka | 21.09.2017

Vysoké Tatry – Nízké Tatry – pěšky i na kole

Bez plánu, kam letos vyrazit jsme na poslední chvíli oprášili předloňské prozkoumávání Nízkých Tater v okolí…
HMS | 12.09.2017

Dovolená na kole s 10 letým klukem: Veselí n.Luž.- Pálava– Veselí

Plán Vyjedeme z domova z Veselí nad Lužnicí přes Jindřichův Hradec, Českou Kanadu, Dačice, Jemnici, Vranov,…
VLB | 01.09.2017