Budoucnost pražské MHD a cyklistů

V polovině října 2015 se uskutečnila tisková konference, kde se hovořilo o dvou tématech. Jedním bylo zlevnění jízdného v pražské MHD a jeho důsledky, druhým pak rozšíření spolupráce MHD a cyklistiky.

Foto: DPP

Účast bylo vskutku reprezentativní. Tiskovky se zúčastnil náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro dopravu a evropské fondy Petr Dolínek, generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy, a. s. Jaroslav Ďuriš, a také předseda Komise Rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu Stanislav Kozubek.

Důsledky zlevnění MHD

Ohledně zlevnění celoročního kuponu na MHD, které bylo před několika měsíci vnímáno jako kontroverzní téma, jež mělo MHD přinést jen ztrátu, jsme se dověděli překvapivě pozitivní informace. Za leden až srpen roku 2015 si roční kupony pořídilo 163 018 lidí, což je více než dvojnásobek ve srovnání se stejným obdobím roku 2014. Znamená to, že lidé, kteří se doposud dopravovali po Praze jinými prostředky, nejčastěji automobily, přesedlali na MHD. Tuto skutečnost potvrzuje i mnohem větší vytíženost nové části linky metra A, než předpokládaly původní plány.

Pro občany, kteří ještě váhají s přestupem ze svého auta na MHD, je připravována „kalkulačka“, která dokáže spočítat časovou a finanční úsporu na stejné trase při využití ročního kuponu a naopak při jízdě autem. Snahou pražského magistrátu a dopravního podniku je přetáhnout další ortodoxní řidiče k využívání MHD. Cílem veškerého snažení je zvýšit podíl využití MHD na celkové dopravě po Praze ze současných asi 54 až 58% na 60%, což by byl světový unikát.

Cyklistické novinky v pražské MHD

V metru dojde k označení piktogramy těch dveří, které vedou na plošinu, kde je možno přepravovat jízdní kola. Mělo by dojít k oboustrannému značení, tedy jak z venku, tak i zevnitř vagonu. Vnitřní značení by sloužilo především k informování necyklistických cestujících, že sem kolo opravdu patří.

Přeprava jízdních kol v metru
Přeprava jízdních kol v metru

Koncem roku 2015 by se měla rozeběhnout osvětová kampaň, jejímž cílem bude lepší informovanost cestujících o tom, kam kolo může, kam nikoliv, jaká práva a povinnosti mají cyklisté v pražské MHD. Doposud totiž mezi veřejností koluje plno nepravd o přepravování kola v prostředcích MHD. Málokdo například přesně ví, jak a kde lze přepravovat kolo v metru, natož v tramvaji.

Je připravován pilotní projekt vodících lišt na pevných schodištích do stanic metra. Kola tedy nebude nutno přenášet, ale tlačit, obdobně jako kočárky.

Stále se prozkoumává možnost přepravy kol v městských autobusech. Jsou ve hře dvě varianty: přeprava kol na speciálních nosičích vně autobusu, nebo uvnitř vozu, v místě pro kočárky. Bohužel obě řešení s sebou nesou především řadu právních otázek a celá věc je během na dlouhou trať.

Asi největší překvapení jsme si nechali na konec. V současné době se do celé soupravy metra vejde podle přepravních podmínek pražského dopravního podniku 10 bicyklů (každá poslední plošina každého vagonu dvě kola). Vzrůstající zájem o cyklistiku jako způsob dopravy a výlety na kolech však dokazuje, že tato kapacita nestačí. Padl tedy návrh, využít pro přepravu kol rovněž první plošiny. Nicméně na tiskovce oznámil generální ředitel DPP J. Ďuriš, že nejjednodušší bude vyzkoušet vpustit cyklisty s jejich stroji do všech dveří celé soupravy metra. Se změnou se počítá od začátku sezony 2016, kdy rovněž dojde k úpravám všeobecných přepravních podmínek. Ačkoliv jde jen o návrh, který paradoxně vzešel ze strany DPP, tedy nikoliv na nátlak cyklistické veřejnosti, tato poměrně velkorysá nabídka zaskočila i samotného předsedu cyklokomise S. Kozubka. Uvidíme časem, jak vše bude v praxi a zda takováto vstřícnost nebude působit chaos a kolize.

Ať vše dopadne jakkoliv, něco se bude realizovat, něco zůstane v úrovni slibů a rozpracovaných projektů, je potěšitelné, že Magistrát a jeho Dopravní podnik mají k Pražanům a návštěvníkům metropole vstřícnou filozofii. Pro někoho je to možná málo, ale na druhou stranu je potěšitelné, že po několika letech stagnace se něco děje.

Fotogalerie

Přeprava kol v metru Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro dopravu a evropské fondy Jaroslav Ďuriš, generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Stanislav Kozubek, předseda Komise Rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu
redakce NaKole.cz, 27.10.2015
Do vaší knihovny

Atlas ČR s cyklotrasami

Česká republika 1:240 000
Nové vydání Aktualizované vydání Atlasu České republiky zobrazuje úplnou silniční síť a je doplněno značenými mezinárodními, dálkovými a…
164 Kč

Na kole ke hvězdám

Jiří Grygar a kol.
Průvodce po hvězdárnách a planetáriích
Co to je EBICYKL Tipy na týdenní cykloputování Průvodce po hvězdárnách a planetáriích Astrofyzika RNDr. Jiří Grygara, CSc. není třeba…
349 Kč
Blogy

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

 ()
Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska, Kroměřížska a Zlínska.  Začnu v Holešově, který se pro mě, v tuto chvíli, stal přechodným „domovem." Samotný Holešov vybízí k návštěvě zámku či přilehlého parku. Mimo jiné je zde i židovský hřbitov.…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

 ()
Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro cyklodovolenou část naší země, kde jsme ještě nebyli a to Českou Sibiř. Jako základní kemp byl zvolen Kemp Orion, který se skládal asi z 30ti chatek, sociálek a restaurace. O České Sibiři jsem věděl…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

 ()
Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle, muzeum SNP V Banské Bystrici, Jankov Vršok a některé další, ale mohyla spoluzakladatele Československa M. R. Štefánika na Bradle se mým cestám nějak vyhýbala. V minulém režimu, kdy se…
jarpal | 05.11.2016

Expedice 112 Z Mnichova do Petrohradu

 ()
Prší! Jak jinak. Prší celý týden. Předpověď na víkend je ale poměrně příznivá a tak jsme vyrazili. Tedy zatím jsem vyrazil sám, soused Pepa se připojí. Je 16. června 2016. Vystoupil jsem z Pendolina v Plané u Mariánských Lázní a teď tu stojím pod stromem u nádraží a přemýšlím, co dál. Zdá se, že…
Stanley58 | 12.10.2016

Trasa Praha – Brno za čtyři hodiny

Na kole, po lesních cestách a s blouděním. Myslíte si, že není možné ujet na horském kole trasu Praha – Brno (Navíc přes Rokycany) s blouděním v lesích za čtyři hodiny? Je to možné! Až dočtete, pochopíte. Ale od začátku. Ten začátek je kousek pod Prahou, v Nepomuku. (Znalci jednoho nejmenovaného…
Stanley58 | 05.10.2016

O čem se mluví:

Technické rady Jaka 20"-skladacka na vylety včera v 23:16
Komentáře k článkům Bikesharing Rekola v roce 2017 poroste, investuje do nich… včera v 22:49
Vyjížďky, srazy, akce Antivánoční anticyklojízda 2016 aneb Hekynenův memoriál včera v 21:40
Cestování na kole Bělorusko na kole? včera v 21:32
NEcyklo Co pobavilo/Co potěšilo 116 včera v 20:09
Co vás vytočilo 109 včera v 19:34
Ostatní – cyklo Zaujalo 145 včera v 19:19
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

139 cyklistů (7 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016