reklama

Budoucnost pražské MHD a cyklistů

V polovině října 2015 se uskutečnila tisková konference, kde se hovořilo o dvou tématech. Jedním bylo zlevnění jízdného v pražské MHD a jeho důsledky, druhým pak rozšíření spolupráce MHD a cyklistiky.

Foto: DPP

Účast bylo vskutku reprezentativní. Tiskovky se zúčastnil náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro dopravu a evropské fondy Petr Dolínek, generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy, a. s. Jaroslav Ďuriš, a také předseda Komise Rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu Stanislav Kozubek.

Důsledky zlevnění MHD

Ohledně zlevnění celoročního kuponu na MHD, které bylo před několika měsíci vnímáno jako kontroverzní téma, jež mělo MHD přinést jen ztrátu, jsme se dověděli překvapivě pozitivní informace. Za leden až srpen roku 2015 si roční kupony pořídilo 163 018 lidí, což je více než dvojnásobek ve srovnání se stejným obdobím roku 2014. Znamená to, že lidé, kteří se doposud dopravovali po Praze jinými prostředky, nejčastěji automobily, přesedlali na MHD. Tuto skutečnost potvrzuje i mnohem větší vytíženost nové části linky metra A, než předpokládaly původní plány.

Pro občany, kteří ještě váhají s přestupem ze svého auta na MHD, je připravována „kalkulačka“, která dokáže spočítat časovou a finanční úsporu na stejné trase při využití ročního kuponu a naopak při jízdě autem. Snahou pražského magistrátu a dopravního podniku je přetáhnout další ortodoxní řidiče k využívání MHD. Cílem veškerého snažení je zvýšit podíl využití MHD na celkové dopravě po Praze ze současných asi 54 až 58% na 60%, což by byl světový unikát.

Cyklistické novinky v pražské MHD

V metru dojde k označení piktogramy těch dveří, které vedou na plošinu, kde je možno přepravovat jízdní kola. Mělo by dojít k oboustrannému značení, tedy jak z venku, tak i zevnitř vagonu. Vnitřní značení by sloužilo především k informování necyklistických cestujících, že sem kolo opravdu patří.

Přeprava jízdních kol v metru
Přeprava jízdních kol v metru

Koncem roku 2015 by se měla rozeběhnout osvětová kampaň, jejímž cílem bude lepší informovanost cestujících o tom, kam kolo může, kam nikoliv, jaká práva a povinnosti mají cyklisté v pražské MHD. Doposud totiž mezi veřejností koluje plno nepravd o přepravování kola v prostředcích MHD. Málokdo například přesně ví, jak a kde lze přepravovat kolo v metru, natož v tramvaji.

Je připravován pilotní projekt vodících lišt na pevných schodištích do stanic metra. Kola tedy nebude nutno přenášet, ale tlačit, obdobně jako kočárky.

Stále se prozkoumává možnost přepravy kol v městských autobusech. Jsou ve hře dvě varianty: přeprava kol na speciálních nosičích vně autobusu, nebo uvnitř vozu, v místě pro kočárky. Bohužel obě řešení s sebou nesou především řadu právních otázek a celá věc je během na dlouhou trať.

Asi největší překvapení jsme si nechali na konec. V současné době se do celé soupravy metra vejde podle přepravních podmínek pražského dopravního podniku 10 bicyklů (každá poslední plošina každého vagonu dvě kola). Vzrůstající zájem o cyklistiku jako způsob dopravy a výlety na kolech však dokazuje, že tato kapacita nestačí. Padl tedy návrh, využít pro přepravu kol rovněž první plošiny. Nicméně na tiskovce oznámil generální ředitel DPP J. Ďuriš, že nejjednodušší bude vyzkoušet vpustit cyklisty s jejich stroji do všech dveří celé soupravy metra. Se změnou se počítá od začátku sezony 2016, kdy rovněž dojde k úpravám všeobecných přepravních podmínek. Ačkoliv jde jen o návrh, který paradoxně vzešel ze strany DPP, tedy nikoliv na nátlak cyklistické veřejnosti, tato poměrně velkorysá nabídka zaskočila i samotného předsedu cyklokomise S. Kozubka. Uvidíme časem, jak vše bude v praxi a zda takováto vstřícnost nebude působit chaos a kolize.

Ať vše dopadne jakkoliv, něco se bude realizovat, něco zůstane v úrovni slibů a rozpracovaných projektů, je potěšitelné, že Magistrát a jeho Dopravní podnik mají k Pražanům a návštěvníkům metropole vstřícnou filozofii. Pro někoho je to možná málo, ale na druhou stranu je potěšitelné, že po několika letech stagnace se něco děje.

Fotogalerie

Přeprava kol v metru Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro dopravu a evropské fondy Jaroslav Ďuriš, generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Stanislav Kozubek, předseda Komise Rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu
redakce NaKole.cz, 27.10.2015
Do vaší knihovny

Každý kopec bere … DECH

Milan Silný
Výborná inspirace k výletům na nejzajímavější české a příhraniční kopce.
Pátá kniha autora a volné pokračování jeho knih: Každý kopec má své ... NEJ Každý kopec stojí za ... TO Každý kopec se zvedá ... VÝŠ Víte…
349 Kč

Každý kopec stojí za … TO

Milan Silný
Volné pokračování knihy „Každý kopec má své ... NEJ“, oceněné 3. místem mezi cestopisy v mezinárodní soutěži TOURMAP 2010
Motto knihy: „Ti, kdož kopce vynechávají, polovičními cyklisty zdají se býti, neb zejména kopce pepřem a solí cyklistiky jsou.“ …
299 Kč
Blogy

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (3.)

 ()
Bělorusko Měli jsme před sebou druhou zemi, Bělorusko. Již jsme v minulosti tento nepříliš známý a málo oblíbený stát na kolech navštívili. Psal se rok 2003 a my přes něj mířili do pobaltských republik. Již tenkrát se nám v Bělorusku líbilo. Zemi „sosen a berjoz" s lehce zvlněnou krajinou plnou…
Peggy | 18.01.2018

Polsko 2014 - 4.část

 ()
13. den (28 km, Jája 20 km)Neměli jsme nastavený budík a vstáváme dost pozdě - skoro v devět. Ono to ale zas tolik nevadí. K autu to máme nějakých sto třicet kilometrů vzdušnou čarou a času dostatek. Na modré obloze se opět začínají objevovat osamocené černé mraky a stále hodně fouká. Odjíždíme až…
Santi | 14.01.2018

Za sluníčkem na Hebridy (2017)

 ()
Celý měsíc kolmo-tlačmo-pěšmo po ostrovech západní Vysočiny, krásné počasí skoro bez deště, žádné úmorné tropy, žádné kousavé midges, úžasná krajina, divoká příroda, daleko od přelidněné civilizace, klid, pohoda,... Byl by hřích tu spěchat a jen nahánět kilometry, nezastavit, neposedět, nevychutnat…
cyklo-poustevnik | 14.01.2018

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (2.)

 ()
... aneb co tam, kurwa, będziecie szukać v tej Rosiji? (část 2) Wieliczka, Krakow a Szlak Orlich gniazd Projíždět jihovýchodním Polskem a nezastavit se v bývalém solném dole Wieliczka nebo v historickém Krakově? Nemožné! Wieliczka byla první na řadě. Vystáli jsme frontu na prohlídku v polském…
Peggy | 10.01.2018

Polsko 2014 - 3.část

 ()
8. den (52 km, Jája 27 km)O půlnoci nás probudil liják a od té doby pršelo až do sedmi ráno. Jakmile déšť ustal, vstáváme. Obloha je jednolitě šedá a od moře k nám doléhá silné hučení.Voda na čaj se nechce vařit, je čas vyměnit baterii ve dřívkáči. Tím údržba nekončí. Šárka hlásí trochu odlepenou…
Santi | 08.01.2018

O čem se mluví:

Ostatní – cyklo Zaujalo 182 před 4 minutami
NEcyklo Volíme prezidenta před 5 minutami
Komentáře k blogu Za sluníčkem na Hebridy (2017) dnes v 12:02
NEcyklo Radování ze sněhu 2017 - 2018 dnes v 09:10
NEcyklo OT: LAN kabel dnes v 07:52
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

244 cyklistů (19 přihlášených)

Průzkum cyklostezek východní Evropy - na kole s dětmi do Ruska (3.)

Bělorusko Měli jsme před sebou druhou zemi, Bělorusko. Již jsme v minulosti tento nepříliš známý a málo…
Peggy | 18.01.2018

Polsko 2014 - 4.část

13. den (28 km, Jája 20 km)Neměli jsme nastavený budík a vstáváme dost pozdě - skoro v devět. Ono to ale zas…
Santi | 14.01.2018

Za sluníčkem na Hebridy (2017)

Celý měsíc kolmo-tlačmo-pěšmo po ostrovech západní Vysočiny, krásné počasí skoro bez deště, žádné úmorné…
cyklo-poustevnik | 14.01.2018