reklama

Budoucnost pražské MHD a cyklistů

V polovině října 2015 se uskutečnila tisková konference, kde se hovořilo o dvou tématech. Jedním bylo zlevnění jízdného v pražské MHD a jeho důsledky, druhým pak rozšíření spolupráce MHD a cyklistiky.

Foto: DPP

Účast bylo vskutku reprezentativní. Tiskovky se zúčastnil náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro dopravu a evropské fondy Petr Dolínek, generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy, a. s. Jaroslav Ďuriš, a také předseda Komise Rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu Stanislav Kozubek.

Důsledky zlevnění MHD

Ohledně zlevnění celoročního kuponu na MHD, které bylo před několika měsíci vnímáno jako kontroverzní téma, jež mělo MHD přinést jen ztrátu, jsme se dověděli překvapivě pozitivní informace. Za leden až srpen roku 2015 si roční kupony pořídilo 163 018 lidí, což je více než dvojnásobek ve srovnání se stejným obdobím roku 2014. Znamená to, že lidé, kteří se doposud dopravovali po Praze jinými prostředky, nejčastěji automobily, přesedlali na MHD. Tuto skutečnost potvrzuje i mnohem větší vytíženost nové části linky metra A, než předpokládaly původní plány.

Pro občany, kteří ještě váhají s přestupem ze svého auta na MHD, je připravována „kalkulačka“, která dokáže spočítat časovou a finanční úsporu na stejné trase při využití ročního kuponu a naopak při jízdě autem. Snahou pražského magistrátu a dopravního podniku je přetáhnout další ortodoxní řidiče k využívání MHD. Cílem veškerého snažení je zvýšit podíl využití MHD na celkové dopravě po Praze ze současných asi 54 až 58% na 60%, což by byl světový unikát.

Cyklistické novinky v pražské MHD

V metru dojde k označení piktogramy těch dveří, které vedou na plošinu, kde je možno přepravovat jízdní kola. Mělo by dojít k oboustrannému značení, tedy jak z venku, tak i zevnitř vagonu. Vnitřní značení by sloužilo především k informování necyklistických cestujících, že sem kolo opravdu patří.

Přeprava jízdních kol v metru
Přeprava jízdních kol v metru

Koncem roku 2015 by se měla rozeběhnout osvětová kampaň, jejímž cílem bude lepší informovanost cestujících o tom, kam kolo může, kam nikoliv, jaká práva a povinnosti mají cyklisté v pražské MHD. Doposud totiž mezi veřejností koluje plno nepravd o přepravování kola v prostředcích MHD. Málokdo například přesně ví, jak a kde lze přepravovat kolo v metru, natož v tramvaji.

Je připravován pilotní projekt vodících lišt na pevných schodištích do stanic metra. Kola tedy nebude nutno přenášet, ale tlačit, obdobně jako kočárky.

Stále se prozkoumává možnost přepravy kol v městských autobusech. Jsou ve hře dvě varianty: přeprava kol na speciálních nosičích vně autobusu, nebo uvnitř vozu, v místě pro kočárky. Bohužel obě řešení s sebou nesou především řadu právních otázek a celá věc je během na dlouhou trať.

Asi největší překvapení jsme si nechali na konec. V současné době se do celé soupravy metra vejde podle přepravních podmínek pražského dopravního podniku 10 bicyklů (každá poslední plošina každého vagonu dvě kola). Vzrůstající zájem o cyklistiku jako způsob dopravy a výlety na kolech však dokazuje, že tato kapacita nestačí. Padl tedy návrh, využít pro přepravu kol rovněž první plošiny. Nicméně na tiskovce oznámil generální ředitel DPP J. Ďuriš, že nejjednodušší bude vyzkoušet vpustit cyklisty s jejich stroji do všech dveří celé soupravy metra. Se změnou se počítá od začátku sezony 2016, kdy rovněž dojde k úpravám všeobecných přepravních podmínek. Ačkoliv jde jen o návrh, který paradoxně vzešel ze strany DPP, tedy nikoliv na nátlak cyklistické veřejnosti, tato poměrně velkorysá nabídka zaskočila i samotného předsedu cyklokomise S. Kozubka. Uvidíme časem, jak vše bude v praxi a zda takováto vstřícnost nebude působit chaos a kolize.

Ať vše dopadne jakkoliv, něco se bude realizovat, něco zůstane v úrovni slibů a rozpracovaných projektů, je potěšitelné, že Magistrát a jeho Dopravní podnik mají k Pražanům a návštěvníkům metropole vstřícnou filozofii. Pro někoho je to možná málo, ale na druhou stranu je potěšitelné, že po několika letech stagnace se něco děje.

Fotogalerie

Přeprava kol v metru Petr Dolínek, náměstek primátorky hl. m. Prahy a radní pro dopravu a evropské fondy Jaroslav Ďuriš, generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Stanislav Kozubek, předseda Komise Rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu
redakce NaKole.cz, 27.10.2015
Do vaší knihovny

Každý kopec se zvedá … VÝŠ

Milan Silný
Volné pokračování knih „Každý kopec má své ... NEJ“ a „Každý kopec stojí za ... TO“.
Dobrá zpráva pro všechny milovníky náročných stoupání a fantastických sjezdů. Další kniha Milana Silného je na světě. Jedná se o jeho…
299 Kč

Každý kopec stojí za … TO

Milan Silný
Volné pokračování knihy „Každý kopec má své ... NEJ“, oceněné 3. místem mezi cestopisy v mezinárodní soutěži TOURMAP 2010
Motto knihy: „Ti, kdož kopce vynechávají, polovičními cyklisty zdají se býti, neb zejména kopce pepřem a solí cyklistiky jsou.“ …
299 Kč
Blogy

Vysoké Tatry – Nízké Tatry – pěšky i na kole

 ()
Bez plánu, kam letos vyrazit jsme na poslední chvíli oprášili předloňské prozkoumávání Nízkých Tater v okolí Ďumbieru. Ubytování sháníme na poslední chvíli a nikde není volno. Nakonec nacházíme volný apartmán v Pribylině, Západní Tatry - Roháče tu končí, Vysoké Tatry začínají a Nízké jsou také na…
HMS | 12.09.2017

Dovolená na kole s 10 letým klukem: Veselí n.Luž.- Pálava– Veselí

 ()
Plán Vyjedeme z domova z Veselí nad Lužnicí přes Jindřichův Hradec, Českou Kanadu, Dačice, Jemnici, Vranov, podél hranic Podyjím, Šobes, Šatov, Hevlín, Mikulov, Valtice, Lednici, objedeme Pálavu a vrátíme se o něco severněji přes přehradu Nové Mlýny, Pohořelice, Moravský Krumlov, kolem Dalešické…
VLB | 01.09.2017

Krušné hory - poslední třetina

 ()
Na Klínovec, nejvyšší horu Krušných hor, jsme vyjeli na kolách 5. 8. 2008. První noc v Krušných horách jsme strávili U Meluzíny.   srpen 2008: my 4 + Nick, auto v Perštejně, 5 dnů, 232 km, tudy:Údolíčko - Horní Halže - Klínovec - Boží Dar - Horní Blatná - Luby - Františkovy Lázně - Cheb - Jesenice…
Quatsch | 15.08.2017

Polsko – cesta majáků aneb na Hel za tuleni

„Tati, kdy mě konečně vezmeš k moři?“ ptá se můj syn, a tím tohle všechno vlastně začalo. Kam k moři? Předloni jsem byl na kole na Jadranu (Grada) a v horkách 40+ prohlásil, že k moři už mě nikdo nedostane. Takže musíme na sever – k Baltu. Při plánování cesty z ČR na sever Polska, jsem na netu…
malej-jarda | 13.08.2017

Jižní Morava na kole 2017

 ()
Jižní Morava jako dobrá alternativa pro cyklotrip 2017. Tak dopadlo mé cestování na kole pro letošek. Již každoročně podnikám několika denní výlet, cyklo putování, po vybrané zemi Evropy. Tak jako např. v roce 2015 Maďarsko, Slovinsko nebo v roce 2016 Srbsko, Rumunsko - Banát. A proč Jižní Morava…
Marťas004 | 07.08.2017

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 168. před minutou
LIDL pro cyklisty VIII dnes v 07:24
Ostatní – cyklo O koloběžkách dnes v 07:19
Oblečení a outdoor Návleky na kolena dnes v 07:18
Elektrokola Jaké elektrokolo? dnes v 00:10
Vyjížďky, srazy, akce Nakolácký podzimní sraz – spaní a jídlo včera v 21:13
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

169 cyklistů (14 přihlášených)

Vysoké Tatry – Nízké Tatry – pěšky i na kole

Bez plánu, kam letos vyrazit jsme na poslední chvíli oprášili předloňské prozkoumávání Nízkých Tater v okolí…
HMS | 12.09.2017

Dovolená na kole s 10 letým klukem: Veselí n.Luž.- Pálava– Veselí

Plán Vyjedeme z domova z Veselí nad Lužnicí přes Jindřichův Hradec, Českou Kanadu, Dačice, Jemnici, Vranov,…
VLB | 01.09.2017

Krušné hory - poslední třetina

Na Klínovec, nejvyšší horu Krušných hor, jsme vyjeli na kolách 5. 8. 2008. První noc v Krušných horách jsme…
Quatsch | 15.08.2017