Test horského kola Author Sector 27.5 – kolo jako napnutý luk

Na první pohled na kolo Author Sector je jasné, že se nejedná o jen tak ledajaký bike na líné vyjížďky, natož na cesty za nákupy. Je to prostě taková karbonová raketa druhé třídy.

Author Sector 27.5, model 2015
Author Sector 27.5, model 2015
Foto: Jiří Juřík

Proč karbonová je jasné, protože rám je rám karbonový monocoque. Raketa, protože to kolo takto jede. A druhá třída? Prostě existuje ještě větší raketa pojmenovaná Introvert, ale my jsme testovali model ze stupně nižšího, tedy Sectora. Mimochodem, s rámem z karbonu existují ještě dva kousky – RevoltModus.

Postavení Sectora na druhém stupínku odpovídá i jeho vybavení. Kolo je kompletně osazeno sadou Shimano XT, tedy druhou nejvyšší od tohoto výrobce (Introvert je pak logicky vybaven sadou XTR). Komponenty XT fungují velice spolehlivě a jistě uspokojí i uživatele se závodními ambicemi. O pohon se stará převod 2×10. Převodník má 28 a 40 zubů, vícekolečko pak od 11 do 36. V terénu jsme jezdili v naprosté většině na menší tác. V prudkých stoupáních pak poněkud scházel další lehčí převod. U jiných kol s převody 3×10 vychází nejlehčí převod 22 zubů vpředu a 36 vzadu. O přeřazování se starají přesně a lehce pracující páčky XT. Velice příjemné a návykové je odřazování palcem pomocí malého zoubku na páčce. Na kompletní řazení vám tak postačí pouze palce. O zpomalení Sectora se starají hydraulické kotoučové brzdy, ke kterým není co dodat, natož vytknout.

Rámové spoje
Čisté a elegantní provedení rámových spojů

Dalším důležitým komponentem moderního horského kola je odpružená vidlice. U Sectora je použita vidlice Fox 32 Float 27,5 Remote CTD O/C 100. Vidlice je vybavena dálkovým zamykáním, které se ovládá z pravé strany řídítek. Pro zvýšení pevnosti je spojení s předním kolem pomocí pevné 15mm osy, která je velice příjemná při ovládání, pokud potřebujete přední kolo vyjmout. Zdvih vidlice je 100 mm. Hodnotit chod vidlice je poněkud ošemetné, protože se odvíjí od jejího nastavení vzhledem k hmotnosti jezdce a jeho požadavkům. Obecně vidlice na námi testovaném Sectoru pracovala velmi dobře, jen u drobnějších nerovností byla o malinko pomalejší, ale to mohlo být dáno právě ne zcela přesným nastavením na našeho testovacího jezdce.

Odpružená vidlice Fox

Další drobnější komponenty jen doplňují celek. Sedlo z osvědčené líhně Fizik, model Nisene III sportovního střihu. S rámem sedlo spojuje karbonová sedlovka vlastní, tedy Author, produkce. Řídítka i představec dodala firma Ritchey. Šířka řídítek 660 mm poskytuje bezpečné ovládání kola. Určitou výtku máme ke gripům Author Pro Lock, jsou poměrně tvrdé a tenké, v oblasti palce a ukazováčku se dokonce ještě malinko zužují. Ale jejich individuální výměna je to nejmenší. Samozřejmostí pro kolo této kategorie jsou nášlapné pedály Shimano M 540.

Prohnutá rámová trubka

A jsme u největšího kousku, kterým je rám. Jak již bylo napsáno, jedná se o karbonový monocoque a i jeho označení písmenem B naznačuje, že Sector stojí na druhém stupni. Nicméně toto kolo není žádné béčko. Rám je velice čistě zpracován a má líbivý design. Každého, kdo kolo viděl zaujala horní rámová trubka, která plynule přechází do zadní stavby. Její profil je poněkud neobvyklý. Trubka, dá-li se tento útvar u karbonových rámu ještě takto nazvat, je výrazně plochá a připomíná luk. Tato plochost zřejmě podporuje tuhost a pružnost rámu, ale poněkud vadí pohodlnému úchopu při přenášení kola, tedy pokud k němu již dojde, protože na Sectorovi se především jezdí. Celková geometrie kola se vyznačuje výrazným slopingem. Čisté linie neruší bovdeny, které jsou vedeny vnitřkem rámu. U testovaného kousku se projevil klasický nešvar karbonových rámů. Prostě v něm občas něco křuplo, hlavně při prudším dosednutí na sedlo v terénu. Nepodařilo se nám zjistit, kde zvuk vznikal. Mohl to být zámek sedlovky nebo její rychloupínák. Navíc zvuk se nesl celým monocoquem.

Bovdeny
Všechny bovdeny jsou vedeny vnitřkem rámu.

Jízda na kole Author Sector je velice příjemná, i když se jedná o ryze sportovní stroj. Geometrie nám prostě sedla. Kolo dobře reaguje jak v zatáčkách, tak i po výjezdu z nich, kdy je potřeba rychle akcelerovat, pak se projeví ona raketa. Příjemné jízdě v terénu pomáhají i kola 27,5" obutá do plášťů Vittoria Barzo šířky 2,1".

Zadní stavba

Horské kolo Author Sector je určeno pro náročnější jezdce se sportovními až závodními ambicemi. Svižný stroj se hodí i do těžšího terénu, ale odsejpá mu to i v rychlých pasážích, třeba na silnici, kde se využije nejrychlejší převod a uzamykatelná vidlice. Svižnou jízdu podporuje perfektní reakce kola na šlápnutí do pedálů jak v terénu, tak i na rovině. Bohužel zájemce o Sectora bude muset sáhnout poněkud hlouběji do kapsy. Doporučená cena je totiž 69 990 Kč. Další drobnou vadou na kráse je hmotnost 11,4 kg, která za takto drahé a osazené kolo je relativně vyšší.

  • Kompletní sada Shimano XT
  • Čisté provedení rámu
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Tenké gripy
  • Cvakání v rámu

Technická specifikace

Název: Author Sector 27.5 (2015)
Velikost: 16", 17.5", 19", 20.5"
Rám: AUTHOR B karbon monocoque 27.5"
Vidlice: FOX 32 Float 27.5 CTD Remote O/C 100 vzduchová dálkově uzamykatelná 15 mm pevná osa 1.5" tapered sloupek (100 mm)
Hlavové složení: FSA Orbit 1.5B 1.5" tapered
Převodník: SHIMANO XT 40–28 zubů 170 / 175 mm kliky
Středové složení: SHIMANO XT BB unit
Přesmykač: SHIMANO XT (34.9)
Měnič: SHIMANO XT „clutch“
Řazení: SHIMANO XT (20)
Vícekolečko: SHIMANO M771–10 11–36 (10)
Řetěz: SHIMANO HG-95
Náboje: Přední – AUTHOR Xenon Disc 32 děr, zadní – 142×12 mm pevná osa 32 děr
Brzdy: SHIMANO XT kotoučové hydraulické (6" kotouče)
Brzdové páky: SHIMANO XT
Ráfky: AUTHOR Helium Pro 27.5 32 děr
Paprsky: nerez ocel 2.0 mm černé triple butted
Pláště: VITTORIA Barzo kevlar 27.5" x 2.10"
Pedály: SHIMANO M540 nášlapné
Řídítka: RITCHEY WCS Flat 0 mm 660 mm
Gripy: AUTHOR Pro Lock
Představec: RITCHEY WCS 4-Axis
Sedlovka: AUTHOR karbon (31.6)
Sedlo: FIZIK Nisene III
Hmotnost: 11.1 kg / 19"
Cena: 69 990 Kč (akční cena: 65 990 Kč)
Další informace: www.author.cz

Fotogalerie

Author Sector 27.5, model 2015 Prohnutá opravdu tenká horní rámová trubka Čisté a elegantní provedení rámových spojů Všechny bovdeny jsou vedeny vnitřkem rámu. Konec zadní stavby s brzdou umístěnou v rámu Detail uzamykání přední vidlice Fox Ovladač zamykání vidlice a řadicí páčky Páčky umožňují posunutí páček řazení vůči páčkám brzd.
redakce NaKole.cz, 21.09.2015
Blogy

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

 ()
Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska, Kroměřížska a Zlínska.  Začnu v Holešově, který se pro mě, v tuto chvíli, stal přechodným „domovem." Samotný Holešov vybízí k návštěvě zámku či přilehlého parku. Mimo jiné je zde i židovský hřbitov.…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

 ()
Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro cyklodovolenou část naší země, kde jsme ještě nebyli a to Českou Sibiř. Jako základní kemp byl zvolen Kemp Orion, který se skládal asi z 30ti chatek, sociálek a restaurace. O České Sibiři jsem věděl…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

 ()
Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle, muzeum SNP V Banské Bystrici, Jankov Vršok a některé další, ale mohyla spoluzakladatele Československa M. R. Štefánika na Bradle se mým cestám nějak vyhýbala. V minulém režimu, kdy se…
jarpal | 05.11.2016

Expedice 112 Z Mnichova do Petrohradu

 ()
Prší! Jak jinak. Prší celý týden. Předpověď na víkend je ale poměrně příznivá a tak jsme vyrazili. Tedy zatím jsem vyrazil sám, soused Pepa se připojí. Je 16. června 2016. Vystoupil jsem z Pendolina v Plané u Mariánských Lázní a teď tu stojím pod stromem u nádraží a přemýšlím, co dál. Zdá se, že…
Stanley58 | 12.10.2016

Trasa Praha – Brno za čtyři hodiny

Na kole, po lesních cestách a s blouděním. Myslíte si, že není možné ujet na horském kole trasu Praha – Brno (Navíc přes Rokycany) s blouděním v lesích za čtyři hodiny? Je to možné! Až dočtete, pochopíte. Ale od začátku. Ten začátek je kousek pod Prahou, v Nepomuku. (Znalci jednoho nejmenovaného…
Stanley58 | 05.10.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Nejlepší vtip XXXVI BEZ CENZURY před 2 minutami
Máte někdo dron? dnes v 22:22
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 61 dnes v 22:15
NEcyklo Zaujalo 144 dnes v 22:12
Zaujalo 143 dnes v 21:36
Vyjížďky, srazy, akce Nepetche XIII. dnes v 21:28
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

179 cyklistů (20 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016