reklama

Test horského kola Author Sector 27.5 – kolo jako napnutý luk

Na první pohled na kolo Author Sector je jasné, že se nejedná o jen tak ledajaký bike na líné vyjížďky, natož na cesty za nákupy. Je to prostě taková karbonová raketa druhé třídy.

Author Sector 27.5, model 2015
Author Sector 27.5, model 2015
Foto: Jiří Juřík

Proč karbonová je jasné, protože rám je rám karbonový monocoque. Raketa, protože to kolo takto jede. A druhá třída? Prostě existuje ještě větší raketa pojmenovaná Introvert, ale my jsme testovali model ze stupně nižšího, tedy Sectora. Mimochodem, s rámem z karbonu existují ještě dva kousky – RevoltModus.

Postavení Sectora na druhém stupínku odpovídá i jeho vybavení. Kolo je kompletně osazeno sadou Shimano XT, tedy druhou nejvyšší od tohoto výrobce (Introvert je pak logicky vybaven sadou XTR). Komponenty XT fungují velice spolehlivě a jistě uspokojí i uživatele se závodními ambicemi. O pohon se stará převod 2×10. Převodník má 28 a 40 zubů, vícekolečko pak od 11 do 36. V terénu jsme jezdili v naprosté většině na menší tác. V prudkých stoupáních pak poněkud scházel další lehčí převod. U jiných kol s převody 3×10 vychází nejlehčí převod 22 zubů vpředu a 36 vzadu. O přeřazování se starají přesně a lehce pracující páčky XT. Velice příjemné a návykové je odřazování palcem pomocí malého zoubku na páčce. Na kompletní řazení vám tak postačí pouze palce. O zpomalení Sectora se starají hydraulické kotoučové brzdy, ke kterým není co dodat, natož vytknout.

Rámové spoje
Čisté a elegantní provedení rámových spojů

Dalším důležitým komponentem moderního horského kola je odpružená vidlice. U Sectora je použita vidlice Fox 32 Float 27,5 Remote CTD O/C 100. Vidlice je vybavena dálkovým zamykáním, které se ovládá z pravé strany řídítek. Pro zvýšení pevnosti je spojení s předním kolem pomocí pevné 15mm osy, která je velice příjemná při ovládání, pokud potřebujete přední kolo vyjmout. Zdvih vidlice je 100 mm. Hodnotit chod vidlice je poněkud ošemetné, protože se odvíjí od jejího nastavení vzhledem k hmotnosti jezdce a jeho požadavkům. Obecně vidlice na námi testovaném Sectoru pracovala velmi dobře, jen u drobnějších nerovností byla o malinko pomalejší, ale to mohlo být dáno právě ne zcela přesným nastavením na našeho testovacího jezdce.

Odpružená vidlice Fox

Další drobnější komponenty jen doplňují celek. Sedlo z osvědčené líhně Fizik, model Nisene III sportovního střihu. S rámem sedlo spojuje karbonová sedlovka vlastní, tedy Author, produkce. Řídítka i představec dodala firma Ritchey. Šířka řídítek 660 mm poskytuje bezpečné ovládání kola. Určitou výtku máme ke gripům Author Pro Lock, jsou poměrně tvrdé a tenké, v oblasti palce a ukazováčku se dokonce ještě malinko zužují. Ale jejich individuální výměna je to nejmenší. Samozřejmostí pro kolo této kategorie jsou nášlapné pedály Shimano M 540.

Prohnutá rámová trubka

A jsme u největšího kousku, kterým je rám. Jak již bylo napsáno, jedná se o karbonový monocoque a i jeho označení písmenem B naznačuje, že Sector stojí na druhém stupni. Nicméně toto kolo není žádné béčko. Rám je velice čistě zpracován a má líbivý design. Každého, kdo kolo viděl zaujala horní rámová trubka, která plynule přechází do zadní stavby. Její profil je poněkud neobvyklý. Trubka, dá-li se tento útvar u karbonových rámu ještě takto nazvat, je výrazně plochá a připomíná luk. Tato plochost zřejmě podporuje tuhost a pružnost rámu, ale poněkud vadí pohodlnému úchopu při přenášení kola, tedy pokud k němu již dojde, protože na Sectorovi se především jezdí. Celková geometrie kola se vyznačuje výrazným slopingem. Čisté linie neruší bovdeny, které jsou vedeny vnitřkem rámu. U testovaného kousku se projevil klasický nešvar karbonových rámů. Prostě v něm občas něco křuplo, hlavně při prudším dosednutí na sedlo v terénu. Nepodařilo se nám zjistit, kde zvuk vznikal. Mohl to být zámek sedlovky nebo její rychloupínák. Navíc zvuk se nesl celým monocoquem.

Bovdeny
Všechny bovdeny jsou vedeny vnitřkem rámu.

Jízda na kole Author Sector je velice příjemná, i když se jedná o ryze sportovní stroj. Geometrie nám prostě sedla. Kolo dobře reaguje jak v zatáčkách, tak i po výjezdu z nich, kdy je potřeba rychle akcelerovat, pak se projeví ona raketa. Příjemné jízdě v terénu pomáhají i kola 27,5" obutá do plášťů Vittoria Barzo šířky 2,1".

Zadní stavba

Horské kolo Author Sector je určeno pro náročnější jezdce se sportovními až závodními ambicemi. Svižný stroj se hodí i do těžšího terénu, ale odsejpá mu to i v rychlých pasážích, třeba na silnici, kde se využije nejrychlejší převod a uzamykatelná vidlice. Svižnou jízdu podporuje perfektní reakce kola na šlápnutí do pedálů jak v terénu, tak i na rovině. Bohužel zájemce o Sectora bude muset sáhnout poněkud hlouběji do kapsy. Doporučená cena je totiž 69 990 Kč. Další drobnou vadou na kráse je hmotnost 11,4 kg, která za takto drahé a osazené kolo je relativně vyšší.

  • Kompletní sada Shimano XT
  • Čisté provedení rámu
  • Dobré jízdní vlastnosti
  • Tenké gripy
  • Cvakání v rámu

Technická specifikace

Název: Author Sector 27.5 (2015)
Velikost: 16", 17.5", 19", 20.5"
Rám: AUTHOR B karbon monocoque 27.5"
Vidlice: FOX 32 Float 27.5 CTD Remote O/C 100 vzduchová dálkově uzamykatelná 15 mm pevná osa 1.5" tapered sloupek (100 mm)
Hlavové složení: FSA Orbit 1.5B 1.5" tapered
Převodník: SHIMANO XT 40–28 zubů 170 / 175 mm kliky
Středové složení: SHIMANO XT BB unit
Přesmykač: SHIMANO XT (34.9)
Měnič: SHIMANO XT „clutch“
Řazení: SHIMANO XT (20)
Vícekolečko: SHIMANO M771–10 11–36 (10)
Řetěz: SHIMANO HG-95
Náboje: Přední – AUTHOR Xenon Disc 32 děr, zadní – 142×12 mm pevná osa 32 děr
Brzdy: SHIMANO XT kotoučové hydraulické (6" kotouče)
Brzdové páky: SHIMANO XT
Ráfky: AUTHOR Helium Pro 27.5 32 děr
Paprsky: nerez ocel 2.0 mm černé triple butted
Pláště: VITTORIA Barzo kevlar 27.5" x 2.10"
Pedály: SHIMANO M540 nášlapné
Řídítka: RITCHEY WCS Flat 0 mm 660 mm
Gripy: AUTHOR Pro Lock
Představec: RITCHEY WCS 4-Axis
Sedlovka: AUTHOR karbon (31.6)
Sedlo: FIZIK Nisene III
Hmotnost: 11.1 kg / 19"
Cena: 69 990 Kč (akční cena: 65 990 Kč)
Další informace: www.author.cz

Fotogalerie

Author Sector 27.5, model 2015 Prohnutá opravdu tenká horní rámová trubka Čisté a elegantní provedení rámových spojů Všechny bovdeny jsou vedeny vnitřkem rámu. Konec zadní stavby s brzdou umístěnou v rámu Detail uzamykání přední vidlice Fox Ovladač zamykání vidlice a řadicí páčky Páčky umožňují posunutí páček řazení vůči páčkám brzd.
redakce NaKole.cz, 21.09.2015
Blogy

Vodňansko

 ()
Do Vodňan jsem za svých více jak 50 let života prvně zabloudila loni v létě cestou na poutní místo Lomec, kde je unikátní oltář tzv. baldachýnového typu. Jde o zmenšenou napodobeninou Berniniho papežského oltáře z chrámu sv. Petra v Římě, a na světě jsou pouze tři - v Římě, ve španělském městě…
radka | 21.09.2017

Vysoké Tatry – Nízké Tatry – pěšky i na kole

 ()
Bez plánu, kam letos vyrazit jsme na poslední chvíli oprášili předloňské prozkoumávání Nízkých Tater v okolí Ďumbieru. Ubytování sháníme na poslední chvíli a nikde není volno. Nakonec nacházíme volný apartmán v Pribylině, Západní Tatry - Roháče tu končí, Vysoké Tatry začínají a Nízké jsou také na…
HMS | 12.09.2017

Dovolená na kole s 10 letým klukem: Veselí n.Luž.- Pálava– Veselí

 ()
Plán Vyjedeme z domova z Veselí nad Lužnicí přes Jindřichův Hradec, Českou Kanadu, Dačice, Jemnici, Vranov, podél hranic Podyjím, Šobes, Šatov, Hevlín, Mikulov, Valtice, Lednici, objedeme Pálavu a vrátíme se o něco severněji přes přehradu Nové Mlýny, Pohořelice, Moravský Krumlov, kolem Dalešické…
VLB | 01.09.2017

Krušné hory - poslední třetina

 ()
Na Klínovec, nejvyšší horu Krušných hor, jsme vyjeli na kolách 5. 8. 2008. První noc v Krušných horách jsme strávili U Meluzíny.   srpen 2008: my 4 + Nick, auto v Perštejně, 5 dnů, 232 km, tudy:Údolíčko - Horní Halže - Klínovec - Boží Dar - Horní Blatná - Luby - Františkovy Lázně - Cheb - Jesenice…
Quatsch | 15.08.2017

Polsko – cesta majáků aneb na Hel za tuleni

„Tati, kdy mě konečně vezmeš k moři?“ ptá se můj syn, a tím tohle všechno vlastně začalo. Kam k moři? Předloni jsem byl na kole na Jadranu (Grada) a v horkách 40+ prohlásil, že k moři už mě nikdo nedostane. Takže musíme na sever – k Baltu. Při plánování cesty z ČR na sever Polska, jsem na netu…
malej-jarda | 13.08.2017

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás zaujalo 169 před 12 minutami
Ostatní – cyklo O koloběžkách dnes v 22:10
Lehokola Homebuilders lehokol 12 dnes v 22:04
NEcyklo Maličkost prosba dnes v 21:58
Nejlepší vtip 38 dnes v 21:23
Vyjížďky, srazy, akce Nakolácký podzimní sraz – trasy dnes v 21:20
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 68. dnes v 21:16
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

184 cyklistů (19 přihlášených)

Vodňansko

Do Vodňan jsem za svých více jak 50 let života prvně zabloudila loni v létě cestou na poutní místo Lomec, kde…
radka | 21.09.2017

Vysoké Tatry – Nízké Tatry – pěšky i na kole

Bez plánu, kam letos vyrazit jsme na poslední chvíli oprášili předloňské prozkoumávání Nízkých Tater v okolí…
HMS | 12.09.2017

Dovolená na kole s 10 letým klukem: Veselí n.Luž.- Pálava– Veselí

Plán Vyjedeme z domova z Veselí nad Lužnicí přes Jindřichův Hradec, Českou Kanadu, Dačice, Jemnici, Vranov,…
VLB | 01.09.2017