reklama

Co přinesl For Bikes 2015

Rok s rokem se sešel a za námi je další svátek cyklistiky, pro jiného jen veletrh, pro další pak možnost podívat se, osahat si, projet si, a hlavně poznat, co je ve světě cyklistickém nového.

Kola, kola a zase kola. Prostě velký veletrh
Kola, kola a zase kola. Prostě velký veletrh
Foto: Jiří Juřík

Veletrh For Bikes začal v pátek 27. března na obvyklém místě, tedy na výstavišti v pražských Let­ňanech. Místo poněkud neútulné, je tu rovina, fouká tady, metro docela daleko, chodí se po vyšlapaných pěšinkách. Nicméně, pokud se na veletrh dostanete, je vše jinak. Oproti jiným obdobným akcím veletrh For Bikes prostě žije a zřejmě se i rozvíjí. Toto jen dokazuje počet padesáti vystavovatelů. Evidentně se zde schází nadšenci stejného ražení, vystavovatelé i návštěvníci. Že by byla cyklistika na vzestupu? Doufejme.

Raději se přímo podívejme, co nového For Bikes 2015 přinesl.

Odpověď může být až lakonická: nic nového, jen víceméně plynulé pokračování předešlého vývoje z let minulých. Vše lze shrnout do několika bodů:

– Kola se dělí na horská a silniční, ta první tvoří snad 70 % nabídky. No je to výstavní sortiment prvního řádu, pěkné barvy, technická řešení, top osazení atd. Kupodivu poněkud méně bylo kol městských, ačkoliv právě tento segment je na vzestupu, zvláště pokud se spojí s pojmy: retro, stylovost, pohoda, elegance atd. Ale i tato nostalgická kola zde byla zastoupena jak k vidění tak i k osahání.

Naopak překvapilo nečekaně početné zastoupení kol z kategorie „Fat Bike", tedy kol s extrémně silnými plášti o rozměrech: 26" x 4,00". Prostě tlusťoši pro jízdu ve sněhu nebo kde, čert ví. Zde měla svého cvalíka snad každá významnější značka. Nabízí se však otázka, jak se skloubí tento cyklistický trend se stále teplejšími zimami bez sněhové pokrývky?

Fatbike

– Karbon pro všední dny. Rámy z tohoto materiálu se na výstavních stáncích objevují stále častěji, a to i ve střední třídě. Uvidíme, za jak dlouho budou karbonové rámy dominantní. Ale proč by ne, tvary nevídané, hmotnosti minimální, tuhost uspokojivá.

Karbon

– Král je mrtev, ať žije nový král. Zapomeňte na číslo 26", nyní kralují nová čísla, vloni ještě takřka popelky. Je to skoro půl na půl: 27,5" a 29". Bavíme se o průměru kol. Především nástup sedmadvacítek je velmi markantní, ačkoliv ještě před rokem jsme se na tento rozměr kol dívali skepticky. Takže je jen otázkou, zda jde o marketingový tah nebo o poptávku trhu… Nicméně naprostá většina kol kategorie MTB je na kolech 27,5", druhá parta pak na kolech 29".

MTB

– Zjednodušení násobilky. Opět lze provést zjednodušení, protože dřívější počty 3×8 nebo 9 atp. jsou zřejmě minulostí. Pro akci For Bikes 2015 platilo jednodušší násobení: 2×11, ale ještě nověji a častěji 1×11. Trojpřevodníky jsou evidentně odsunuty na vedlejší kolej. Velkým hitem je právě převod 1×11, tedy jeden malý převodník s 34 zuby a vzadu je pak „sendvič" jedenácti koleček, z nichž to největší je docela placka s více než 40 zuby. Jo, dá se to jistě ušlapat, ale co na to říká řetěz, který se kroutí, prohýbá, musí být subtilnější atd.?

Převodník

– Elektrikáři vpřed. Letošní ročník měl jednu novinku v podobě haly, která byla celá věnována elektrokolům. Ta se zde nejen ukazovala, ale i půjčovala a na speciální dráze i testovala. Evidentně další trend v cyklistickém svě­tě.

Testovací dráha

– Stanu se menším a ještě menším… A jsme u dalšího segmentu kol, u skládaček. I zde se projevuje jakýsi rozvoj jiných značek, tedy kromě stálic (Brompton). Tady hledají další výrobci svoji cestu, což je příjemné, protože kvalitní skládací kolo je pozvánkou do jiných možností cestování nejen po městech.

– Princezna koloběžka. Pohádku jistě znáte, ale skutečnost je „skutečná". Prostě kolobrndy, samozřejmě ty dospělé, se derou na své místo na slunci. Na veletrhu For Bike, je tento segment dost silně zastoupen a představen. Ovšem nejde o dětské hračky, ale o plnohodnotné dopravní prostředky.

Koloběžky

– Cestou necestou. Poněkud jinou píseň pěje hala věnovaná cyklistickým stezkám, výletům a jiným počinům. Expozice není sice z těch největších, ale její význam, dopad přesahuje mnohé světové značky. Je to jednoduché. Máte kolo, špičkové kolo, ale kde s ním jezdit. Právě o toto se starají aktivity, firmy, společnosti atp., které se prezentovaly na veletrhu For Bikes 2015. Například jednotlivé kraje, ale i vysloveně úřední jednotky jako SFDI nebo Magistrát hl. m. Prahy. Snad nám k lepšímu poježdění přispějí.

Česko jede

– Suma sum sumárum. Letošní (2015) veletrh For Bikes byl opravdu velkým počinem, který jasně naznačoval, že cyklistika (v jakékoliv podobě) není něčím, co by patřilo do minulosti. Třeba je to i tím, že cyklisté si rádi povídají, sdružují se a nestačí jim jen pseudo–kontakt přes virtuální komunikaci. Takže, jezděme kvalitně a pro radost a navíc se setkávejme, bez ohledu, která barva je fv médě, či jaký průměr pláště je ten in.

Fotogalerie

Kola, kola a zase kola. Prostě velký veletrh A pokud nebyla kola, bylo k mání cyklooblečení. Když barvu, tak jedině jedovatou růžovou či zelenou, to byl trend celého veletrhu 2015. Došlo i na oficiality a tím i na sliby… Jedna z několika testovacích drah, tato je pro nejměnší. Zlomek testovací dráhy pro horská kola Zde se zkouší elektrokola. Elektrokola jedou do města, takže nízký nástup. Karbon umožňuje vytvářet opravdu hodně tvarů až patvarů. Karbonová hlava tvaru hvězdných válet. Výřez ze stánku českého výrobce Author For Bikes 2015 For Bikes 2015 Tlustoprdi se rozmáhají… For Bikes 2015 Na veletrhu jste si mohli i počíst cyklistickou literaturu. Kvalitní brašny pro cestovatele Plně naložené cestovní kolo. Na veletrhu jen osamocená popelka. Zde by si na své přišla princezna Koloběžka. Zde by si na své přišla princezna Koloběžka.
redakce NaKole.cz, 30.03.2015
Blogy

Krušné hory - poslední třetina

 ()
Na Klínovec, nejvyšší horu Krušných hor, jsme vyjeli na kolách 5. 8. 2008. První noc v Krušných horách jsme strávili U Meluzíny.   srpen 2008: my 4 + Nick, auto v Perštejně, 5 dnů, 232 km, tudy:Údolíčko - Horní Halže - Klínovec - Boží Dar - Horní Blatná - Luby - Františkovy Lázně - Cheb - Jesenice…
Quatsch | 15.08.2017

Polsko – cesta majáků aneb na Hel za tuleni

„Tati, kdy mě konečně vezmeš k moři?“ ptá se můj syn, a tím tohle všechno vlastně začalo. Kam k moři? Předloni jsem byl na kole na Jadranu (Grada) a v horkách 40+ prohlásil, že k moři už mě nikdo nedostane. Takže musíme na sever – k Baltu. Při plánování cesty z ČR na sever Polska, jsem na netu…
malej-jarda | 13.08.2017

Jižní Morava na kole 2017

 ()
Jižní Morava jako dobrá alternativa pro cyklotrip 2017. Tak dopadlo mé cestování na kole pro letošek. Již každoročně podnikám několika denní výlet, cyklo putování, po vybrané zemi Evropy. Tak jako např. v roce 2015 Maďarsko, Slovinsko nebo v roce 2016 Srbsko, Rumunsko - Banát. A proč Jižní Morava…
Marťas004 | 07.08.2017

Z Bratiskavy kolem Balatonu, přes termální lázně a podél Neziderského jezera

 ()
Když se moji přátelé zmínili, že by chtěli jet kolem Balatonu a k Neziderskému jezeru, zbystřil jsem, protože to byla jedna z cest, která mě lákala. Z původního zájmu se nakonec stala realita a tak jsme na začátku července vyjeli na cestu kolem Balatonu a podél Neziderského jezera. Naše cesta vedla…
Asterix | 04.08.2017

V Moravském krasu na kole

Poznat Moravský kras na kolech. To byl náš cíl, když jsme vyrazili ve třech – rodiče s desetiletým synem. Přes akční pobyty na internetu jsme si měsíc předem zamluvili hotel Stará škola ve Sloupu. Pokud se budete v této oblasti na kolech pohybovat, snad vám pomohou náledující zkušenosti. 15. 7.…
VLB | 03.08.2017

O čem se mluví:

[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

208 cyklistů (22 přihlášených)

Krušné hory - poslední třetina

Na Klínovec, nejvyšší horu Krušných hor, jsme vyjeli na kolách 5. 8. 2008. První noc v Krušných horách jsme…
Quatsch | 15.08.2017

Polsko – cesta majáků aneb na Hel za tuleni

„Tati, kdy mě konečně vezmeš k moři?“ ptá se můj syn, a tím tohle všechno vlastně začalo. Kam k moři?…
malej-jarda | 13.08.2017

Jižní Morava na kole 2017

Jižní Morava jako dobrá alternativa pro cyklotrip 2017. Tak dopadlo mé cestování na kole pro letošek. Již…
Marťas004 | 07.08.2017