reklama

První kolo je jako první láska

Nadpis tohoto článku zní zdánlivě nadneseně, ale je pravdivý. V životě člověka je vše jednou poprvé, ale je několik mezníků, které si dotyčný, ale i jeho nejbližší pamatují navěky. První slovo, první kroky, první kolo, první láska…

Na své kolo Belter jsem opravdu pyšná.
Na své kolo Belter jsem opravdu pyšná.
Foto: Cyklospeciality

Výběr prvního tedy tzv. dětského kola je věcí ošemetnou. Dobrá volba může zapálit cyklistickou vášeň na celý život, naopak volba nevhodná může vše uhasit a způsobit nechuť k jízdě na kole. Výběr dětského kola v naprosté většině je úkolem rodičů, budoucí adept cyklistiky si může zvolit tak akorát barvu, a někdy ani to ne.

Aby na své první opravdové kolo s láskou vzpomínal jak malý jezdec, tak i jeho rodiče či prarodiče, je potřeba dodržet několik pravidel. Podívejme se proto podrobněji na problematiku výběru a nákupu prvního dětského kola.

Čísel hra šalebná

Pokud si prohlédnete nabídku naprosté většiny výrobců dětských kol, rozlišují svůj sortiment primárně podle průměru kol uváděným v palcích. Škála začíná u nejmenších 12" kol a pokračuje obvykle po 4" až k hodnotě 24", za kterou jsou již 26" dospělá kola. Co však tato hodnota potenciálnímu kupci napovídá? V zásadě nic moc. Velikost samotných kol o ostatních parametrech vlastního kola, jeho rámu nic neříká. Mimochodem, malá kola, např. o průměru 16", můžete nalézt u ryze dospělých skládacích kol, která rozhodně nejsou určena pro nejmenší cyklisty.

Dětská kola Frog pro všechny kategorie malých jezdců
Kola Frog zvládnou všechny věkové kategorie malých jezdců.

Mnohem zajímavější a důležitější je číslo, udávající nejmenší možnou vzdálenost mezi maximálně zasunutým sedlem a zemí. Tato hodnota by měla odpovídat nebo být menší než je vnitřní délka nohy dítěte (měřeno od rozkroku k zemi), pro které je kolo určené. Začínající cyklista by měl ze sedla dosáhnout nohama na zem. Vlastní horní rámová trubka by pak měla být alespoň 5 cm pod rozkrokem. Bohužel tuto důležitou hodnotu u dětských kol zjistíte jen obtížně. Na našem trhu je snad jediná značka, která svoji nabídku dětských kol označuje podle tohoto parametru. Jedná se o britskou značku Frog, která má ucelenou řadu dětských kol od nejmenšího Frogu 43 s 14" koly až po juniorské silniční kolo Frog 70 s 26" koly. Právě číslo 43, 48, 52 atd. udává onu délku rozkroku. Pokud tedy chcete dítěti dát kolo jako překvapení, stačí si nenápadně zahrát na krejčího, nohu změřit a podle zjištěné hodnoty vybrat příslušný model.

Dětské kolo Frog 43
Nejmenší kolo Frog 43

Váha versus cena

Dalším důležitým parametrem dětského kola je jeho váha, která je bohužel v nepřímé úměře k ceně. Tato veličina se v důsledku dotýká jak dítěte, tak i dospělých. Dítě musí své kolo zvládnout a ovládnout, což u těžkých kol může být problém. Pokud drobnější dítě bude vážit přes 15 kg a vy mu koupíte kolo s váhou nad 11 kg (což je běžná hodnota u mnoha dětských kol), může se stát, že si kolo neoblíbí. Manipulaci s takovýmto kouskem lze srovnat se situací, když dospělý tlačí malý skútr. Nakonec ani vám se nebude chtít takto těžké kolo přenášet, až jízda na něm omrzí.

Dětské kolo Frog 55
Frog 55 v akci

Snižování váhy dětských kol je věc poněkud komplikovaná. Porovnáte-li dětské kolo s dospělým, rozdíl je pochopitelně především ve velikosti, ale tu dělá vlastně jen rozměr trubek, zbytek komponentů je v podstatě shodný. Snížit hmotnost dětského kola tak lze výběrem kvalitního materiálu rámu a lehkých komponentů. Bohužel právě při výběru dílů dělají výrobci chyby, protože ve snaze o nejnižší cenu osazují kola levnými, tím i těžkými a nespolehlivě fungujícími součástkami.

Dětské kolo Frog 48
Dětské kolo Frog 48

Pokud se vrátíme k značce Frog, zde naleznete kola za ceny srovnatelné se značkovou konkurencí, ale s váhou o několik kg nižší. Například kolo Frog 48 (16" kola) váží pouze 6,9 kg.

Řadit nebo neřadit?

Plynule můžeme navázat druhou otázkou: pružit nebo nepružit? Jde o to, zda, případně kdy, osazovat dětská kola řazením a pružením. Zadní řazení se poprvé objevuje u 20" kol, která jsou určená pro děti nad 6 let, kdy již zvládají techniku řazení. Řazení u převodníku se objevuje u 24" kol, která lze však označit za juniorská, protože na nich budou jezdit takřka hotoví cyklisté. Obdobně lze odpovědět na otázku pružení. V kategorii dětských kol rovnou vyřadíme celoodpružená kola, která sice působí efektně, ale jsou těžká a především nefungují. Jiná situace je u předního pružení. Aby přední odpružená vidlice plnila svoji funkci, musí mít určité parametry, které u levných dětských vidlic nelze zajistit. Rovněž nízká váha jezdce nezaručí, aby pružení správně fungovalo. Takže přední odpružená vidlice u dětských kol je nejčastěji jen záležitostí estetickou, která jen zbytečně zvyšuje váhu a cenu kola.

A co další výbava?

Zábava na kole

Samotným tématem je výbava dětských kol, kterou lze rozdělit na nezbytnou a zbytnou. Do první skupiny určitě patří brzdy, které by měly být především spolehlivě funkční a hlavně určené pro dětské ruce, tedy snadno ovladatelné bez velkého odporu. Při výběru brzd se nabízí kombinace přední čelisťové a zadní protišlapné (torpédo) brzdy. Toto řešení se vyskytuje u nejmenších kol, protože malé děti mají pro brzdění více síly v nohách než v prstech. Zde však může nastat problém při přechodu na větší kolo s dvěma nezávislými čelisťovými brzdami a volnoběžkou, je proto výhodnější volit tuto variantu rovnou. Ovšem, jak již bylo napsáno, je potřeba vybrat kolo s brzdami pro dětské ruce.

K dětskému kolu patří bezesporu kryt řetězu. Zde můžete mít buď velkou ochranu přes celý řetěz, chránící jej od převodníku až dozadu k pastorku. Tato konstrukce je sice účinná, ale mnohdy se dětem nelíbí. Řešením je oboustranný kryt převodníku, který jednak chrání řetěz a zároveň funguje jako jeho vodítko a zabraňuje spadnutí z tácu. Dalšími vhodnými doplňky jsou odrazky, a to i když se nebude jezdit v běžném provozu a zvonek.

Za zvážení pak stojí blatníky, které však musí být pevně uchycené, aby se neuvolňovaly a plnily svoji funkci především při oblíbeném projíždění kaluží.

A jsme u druhé skupiny věcí, které na kole být nemusí. Pomocná, balanční kolečka jsme zavrhli již v díle o odrážedlech. Na dětské kolečko je pak možné navěšet řadu prvoplánově líbivých doplňků, jako košíčky, zpětná zrcátka, vlaječky, pískající kačeři či jiné potvůrky, blikačky a světýlka atp. Dětem se to líbí, dospělí tím vyřeší drobné dárky. Ovšem životnost a praktičnost těchto doplňků je přinejmenším diskutabilní.

To nejlepší na konec

Na závěr článku o dětských kolech jsme si schovali jednu lahůdku z této oblasti. Jedná se o výrobek osvědčené firmy Early Rider z Velké Británie, který nese označení Belter. Výjimečnost tohoto 16" kola spočívá jak v technickém provedení, ale především v rekordně nízké hmotnosti, která dosahuje 5,6 kg. Kolo je určeno pro děti v rozmezí 3,5 až 6 let, navíc toto kolo umí růst společně s dítětem, čemuž odpovídá i výškově nastavitelné sedlo v rozmezí 47 až 62 cm.

Early Rider Belter
Belter z roku 2013, letošní model má již dvě brzdy.

Early Rider Belter
Belter 2015

Další zajímavostí kola Belter je nahrazení běžného řetězu řemenem, který je bezúdržbový a nešpiní. Řemen pak doplňují precizní napínáky v zadních patkách. Samozřejmostí jsou dvě brzdy Mini V. Pro zachování extrémně nízké hmotnosti konstruktéři na rám, náboje, ráfky, kliky a další komponenty použili duralovou slitinu. Kvalitu tohoto kola podtrhuje ještě jeden údaj, kterým je nosnost kola, ta je neuvěřitelných 100 kg. Na Belteru si může tak zajezdit i opravdový Otesánek.

Řetěz je nahrazen řemenem.
Detail zadního pastorku s řemenem u kola Belter

Správný výběr dětského kola je věcí poněkud ošemetnou, protože může fatálně ovlivnit vztah dítěte k cyklistice, a to mnohdy na hodně dlouhou dobu. Rozhodně se vyplatí tomuto úkolu věnovat patřičnou péči a nešetřit na nevhodném místě.

Fotogalerie

Na své kolo Belter jsem opravdu pyšná. Belter z roku 2013, letošní model má již dvě brzdy. Dětské kolo Belter Dětské kolo Frog 43 Dětské kolo Frog 48 Dětské kolo Frog 52 Dětské kolo Frog 55 Dětské kolo Frog 62 Kola Frog zvládnou všechny věkové kategorie malých jezdců. Nejmenší kolo Frog 43 Frog 55 jede. I na dětském kole lze jezdit dospěle. Takřka kompletní flotila kol Frog. Kola Frog v akci Belter 2015 Belter 2015 Belter 2015 Belter 2015
Cyklospeciality (PR), www.cyklospeciality.cz, 23.03.2015
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

NEcyklo Ukrajina 43 dnes v 21:30
Technické rady Springer vidlice na fatbika dnes v 19:47
Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy dnes v 19:03
Technické rady Nový gravel dnes v 14:23
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 dnes v 12:24
Elektrokola E Fatbike, výdrž baterky dnes v 10:51
Cestování na kole Velikonoce za polárním kruhem 3/2024 včera v 21:12
NEcyklo Ukrajina 42 včera v 19:23
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

349 cyklistů (14 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024