reklama

Ve městě? Na kole!

Nový server pro všechny, kdo by rádi jezdili ve městě na kole, ale nevědí jak začít. Čeští cyklisté dostávají nový dárek – jedinečný nástroj pro všechny, kdo chtějí kolo používat nejen jako zdroj zábavy a relaxace, ale i jako plnohodnotný dopravní prostředek.

Foto: Jiří Říha

Občanské sdružení NaKole, provozovatel již téměř deset let fungujícího serveru NaKole.cz si dovoluje oznámit, že oficiálně spustil zbrusu nový portál Ve městě na kole.

Web vznikl ve spolupráci s velvyslanectvím Nizozemska v ČR a jeho smyslem je především přispět ke zmenšení napětí, které dosud panuje mezi českými cyklisty a řidiči.

Na jeho stránkách dostávají místní cyklisté šanci dozvědět se snadno a rychle spoustu věcí, které jsou v této zemi nezbytné pro všechny, kdo chtějí jezdit ve městě na kole. Lze tu najít návod jak začít, adresář zodpovědných osob v největších českých městech nebo příklady našich i zahraničních zkušeností.
Hlavním cílem projektu je podpořit prakticky neexistující komunikaci mezi občany, městskými zastupitelstvy a ostatními organizacemi, které jsou zapojeny do projektování dopravy ve městech.

„Projekt Ve městě na kole velmi vítám. Zatímco cykloturistiku jako rekreační sport a seberealizaci dnes víceméně každý uznává a kdekdo podporuje, s cyklistickou dopravou je to horší. Ve větších městech zvlášť. Doufám, že tento projekt pomůže nejenom cyklistům, ale také zastupitelům a úředníkům měst k tomu, aby se zefektivnila vzájemná diskuse a zrychlilo budování městských cyklostezek,“ říká Jakub Kašpar, ředitel odboru vnějších vztahů Ministerstva životního prostředí, který na vzniku projektu spolupracoval.

Proč vzniklo Ve městě na kole

Cyklistika je v České republice velmi populární: každý rok jsou vyznačeny stovky kilometrů různých turistických tras, na trhu je nepřeberná nabídka bicyklů i doplňků, Češi sledují Tour de France, milují cyklistické hvězdy, stoupá obliba kola coby prostředku relaxace pro celou rodinu.

Je tu ale i druhá strana mince. Každodenní využití kola při cestách do školy, do práce, na nákupy nebo třeba do kina není zatím v českých městech (na rozdíl od mnoha evropských zemí jako třeba Nizozemsko, Německo, Rakousko a především skandinávské země) nijak samozřejmé ani jednoduché. Naopak: kromě několika výjimek (např. Pardubice, Hradec Králové nebo Břeclav) je v Česku pohyb na kole ve městě poměrně problematický.

Kola ve městech často není kam zaparkovat, prakticky v celé zemi se nelze vyhnout nebezpečí jejich odcizení. Pohyb na kole v denním provozu je mimořádně nebezpečný – v Česku loni na silnicích zahynulo 87 cyklistů.
Většinou chybí bezpečné cesty: V Praze je dnes zhruba 60 km cyklostezek, ale například v Budapešti již funguje plných 140 km a pro Vídeň je uváděno šokující číslo 800 km.

Města s vysokým podílem cyklistické dopravy jsou obvykle hodnocena jako otevřená, přátelská a bezpečná. Česká města v tomto směru stále zaostávají za zahraničím. Například v žebříčku hodnocení návštěvníků stránek NaKole.cz první desítku bez výjimky obsadila zahraniční města. Z českých měst si vedou nejlépe Hradec Králové a Pardubice.

Je tu zjevný rozpor: Vláda České republiky přijala Národní strategii rozvoje cyklistické dopravy, která jízdní kolo definuje jako rovnocenný dopravní prostředek. Při projektování stavebních úprav se v českých městech i nadále většinou straní spíše automobilům.

Průzkumy veřejného mínění přitom opakovaně ukázaly, že naprostá většina obyvatel se vyslovuje pro rozsáhlejší podporu cyklistické dopravy ve městech. Velká část z nich je také připravena používat kolo jako dopravní prostředek, pokud pro to budou vytvořeny podmínky (např. v Praze je to podle průzkumu z roku 2002 45 % obyvatel).

Důležité je, že podporu cyklistice vyjadřují také sami motoristé. Není divu – kolo ve městě je levné a rychlé a jízda na něm jednoznačně prospívá lidskému organismu. Přesto to mnozí komunální politici dodnes vidí jinak a ve svých městech vykazují cyklisty pouze na sportoviště a do městských parků.

Autoři „Ve městě na kole“

„Zpočátku jsme se městům na našich cyklovýpravách spíš vyhýbali. Jsou to přece jenom města. Hlučná, zakouřená, přeplněná auty,“ popisuje své zkušenosti Václav Vrtal z občanského sdružení NaKole. „Množily se ale naše výjezdy za hranice a my jsme začali pozorovat, že jsou města a MĚSTA.“

Například ve skandinávských zemích jsou díky systému drobných i větších úprav cyklisté rovnoprávnou skupinou obyvatel, stejně jako třeba vozíčkáři, maminky s kočárky nebo senioři. Jedinečným zážitkem bylo švédské město Västerås, kde na kole do práce jezdí převážná většina obyvatel.

„Z úst pražských zastupitelů jsme slyšeli mnoho argumentů, proč to nejde,“ říká Vrtal o začátcích projektu Ve městě na kole. „Postupně nám docházelo, že stejná situace je i v řadě jiných českých měst. Příliš mnoho lidí zbytečně umírá kvůli tomu, že města nejsou upravená pro potřeby chodců a cyklistů.“

Stěžovat si je zbytečné, lepší je zkusit něco změnit. A právě od toho je tu server Ve městě na kole.

Redakce NaKole.cz, 17.01.2006
Blogy

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z Vrchlabí do Hřenska. Do Vrchlabí jsem se vypravil vlakem v pondělí 12.6. Cesta byla pestrá, protože cestovalo hodně školáků na školních výletech. Byl jsem jenom pozorovatel a moc jsem se…
vlakr | včera

Maďarsko cyklistům (ne)přející

 ()
Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava), jsme se s kamarádem Radimem rozhodli, že zkusíme něco lehce delšího, než 3 - 4 denní výlet. A tak se v našich hlavách, a pak i v mapě zrodil cyklovýlet po Maďarsku. Den 1., 3. 6. 2017, sobota…
fractal | 14.06.2017

Jak jsem nedokončil Půlželezňák

 ()
Jelikož moje videa zatím úspěchy neslaví, zkusím opět napsat nějakou pohádku a uvidím, zda to dopadne lépe... Pohádka Bylo nebylo jedno lehokolo a to chtělo jezdit na triatlony... dobře, tak ne, lehokolu by stačilo jezdit po silnici, to spíš lehokolista nepochopil, proč mu v dětství zakázali běhat…
Jrr | 29.05.2017

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola a koloběžky v pěších zónách od 10:00 - 18:00. Cyklisté celou dobu nevadili, bohužel se po zákazu segwaye podnikatelé přeorientovali na elektrické koloběžky. Problém můžou být i velké skupiny…
Simi184 | 05.05.2017

Poutník a Elphi

 ()
Já vím, že název zní trochu jako pohádka, ale vlastně to byl takový pohádkový víkend. Vždycky jsem chtěl do Hamburku, který kluk by nechtěl, jako malý jsem si prozpěvoval písničku W+V Strýček Jack a při plánování cesty podél Labe jsem si říkal, že konečně k tomu dojde. Pak to s Labskou bylo jinak…
petrp | 04.05.2017

O čem se mluví:

Vyjížďky, srazy, akce Moravskoslezské setkání lehokol dnes v 12:04
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 66. dnes v 11:43
Cestování na kole Hirtshals dnes v 11:15
Lehokola Homebuilders lehokol 11 dnes v 10:47
NEcyklo Nejlepší vtip XXXVIII dnes v 10:18
Ostatní – cyklo K24 2017 dnes v 09:29
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

303 cyklistů (14 přihlášených)

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z…
vlakr | včera

Maďarsko cyklistům (ne)přející

Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava),…
fractal | 14.06.2017

Jak jsem nedokončil Půlželezňák

Jelikož moje videa zatím úspěchy neslaví, zkusím opět napsat nějakou pohádku a uvidím, zda to dopadne lépe...…
Jrr | 29.05.2017