reklama

Test horského kola Author Sector 29 – lehký švihák

Nejde o paralelu s lehkou ženštinou, ale pouze o upozornění, že námi testované kolo Author Sector 29 je lehké (10,9 kg) a nedělá problémy užít si s ním svižný výjezd.

Horské kolo Author Sector 29
Horské kolo Author Sector 29
Foto: Jiří Juřík

Sector je hard tail (tedy kolo s pevnou zadní stavbou) postavený na 29" kolech a určený pro sportovní až závodní jízdu terénem. Ideální disciplínou budou MTB maratony, při kterých se zužitkuje velká pevnost rámu a vlastnosti větších, devětadvacítkových kol. Nízkou váhu kola zajišťuje především nejlepší „A“ karbonový monocoque rám vysoké kvality a kompletní osazení Shimano XT.

I přes své sportovní až závodní ambice se kolo netváří nijak extravagantně. Karbon sice umožňuje nejrůznější, někdy až dost divoké, designérské kreace, u Sectora se však jeho tvůrci drželi pravidla, že účel světí prostředky a vše podřídili co nejefektivnějšímu přenosu jezdcovy síly na kola. Všechny trubky mají takřka kruhový průřez, který plynule mění průměr. Dolní rámová trubka je tzv. biaxiální. Vzpěry zadního kola jsou takřka rovné a zajišťují maximální tuhost zadní stavby. Uložení středového složení je zesílené, tedy opět co nejlepší přenos energie. Konstrukce středu je připravena na použití jak dvoj, tak i trojpřevodníku. Hlavová trubka pak má rozměr 1,5 palce.

Rám

Bovdeny od řazení jsou vedeny horní rámovou trubkou. Hadička k zadní brzdě pak vede co nejkratší cestou, tedy po dolní trubce venkem.

Barevně je kolo v zásadě dvou barevné s doplňkem červených linek. Lak je bílý v kombinaci s černou, což jsou místa, kde jsou přiznány vrstvy karbonu, které tvoří něco jako měňavé mapy, což na první pohled a pro neznalé působí jako vada laku či zašpinění.

Osazení Sectoru 29 opět odpovídá určení kola do náročnějších podmínek. Výrobce tedy vsadil na vyšší, sportovně závodní sadu XT, a to kompletní, tedy bez míchání komponentů z jiných sad. Volbu osazení lze jen pochválit. Řazení 3×10 chodilo perfektně. Páčky brzd a řazení jsou umístěny na jedné objímce, sice umožňují vzájemné stranové nastavení, nikoliv však úhlové. Ačkoliv páčky fungují s přesností švýcarských hodinek, nemožnost individuálního nastavení je drobnou vadou. Řazení i odřazování lze s neskutečnou lehkostí zvládnou pouhým palcem. K přesunu na menší kolečka pak postačuje takřka pouhý dotyk nehtem palce.

Desetikolečko

Hydraulické diskové brzdy s 7" rotory chodily velmi ostře a k jejich ovládání postačí v naprosté většině pouze jeden prst. Ostatně na malé páčky se kromě ukazováčku vejde již jen prostředníček. Na závěr jedné testovací jízdy jsme Sectora podrobili několika kilometrovému prudšímu sjezdu terénem. Ke konci klesání se již brzdy začaly ozývat, a to jak zvukově, tak i mírným vadnutím.

Hydraulické diskové brzdy

O pružení předního kola se stará kvalitní vidlice Fox 32 Float 29 CTD se zdvihem 100 mm, která chodila velice příjemně a zvládala nerovnosti jak velké, ale především ty drobné, následující rychle za sebou. Společně s 29" koly jste tak mohli ignorovat větve a menší kameny, které kolo vyžehlilo. Nicméně, jezdec na Sectoru si musí pamatovat (jinak mu to kolo velmi rychle připomene), že co vyhladí přední pružení a velká kola, to mu okamžitě a velmi razantně připomene velmi tuhá zadní stavba.

Zámek vidlice

Co nás však zarazilo, byla absence dálkového ovládání uzamykání vidlice, což u kola této cenové a kvalitativní kategorie je značně neobvyklé. Přepínání chodu vidlice je sice z řidítek dostupné, ale při závodu nebo v náročnější pasáži znamená pohyb rukou a předklon jisté riziko. Přední kolo ve vidlici drží 15 mm pevná osa, která se ovládá velice jednoduše, bez potřeby jakéhokoliv nářadí. Vyjmutí předního kola je otázkou dvou úkonů – povolení rychloupínáku a vyšroubování osy.

Přední osa

Testované kolo mělo standardně dodávané pláště Geax Mezcal Kevlar 19×2,1 s poměrně hladkým středovým vzorkem, který bychom spíš čekali u cestovního kola, než u ryzího horáka. Na suchém povrchu kolo sice sedělo, ale jakmile bylo mokro, začalo to klouzat a pláště již neseděly.

Celkový pocit z jízdy na Sectoru 29 odpovídá jeho sportovnímu určení. Měli jsme zapůjčené kolo střední velikosti 19" (dále jsou v nabídce 17 a 21 palcové rámy), které bylo na jezdce velikosti necelých 180 cm dost velké, především dlouhé. Překvapil 12 cm dlouhý představec a neuvěřitelně široká řidítka, která měřila poctivých 73 cm, což je rozměr, se kterým se setkáte u sjezdových speciálů. Sportovní je rovněž sedlo Fizik Gobi, které je poměrně úzké.

Jízdní vlastnosti již byly naznačeny u hodnocení vidlice a chování kola při sjezdech. Stoupání se s Sectorem zdolávala překvapivě snadno, zde se projevila jeho tuhost a efektivní přenos sil bez ztrát.

Kolo Author Sector 29 je z modelové řady 2013, kdy původně stálo 65 990 Kč, nyní se dá koupit za cenu o 16 000 Kč nižší. Za tyto stále ještě nemalé peníze získáte špičkové kolo (v této kategorii nabízí Author ještě vyšší model Magnum) určené sportovně zaměřeným jezdcům, vybavené kvalitními komponenty a postavené na kvalitním karbonovém rámu.

  • Nízká hmotnost
  • Kvalitní osazení
  • Zpracování rámu
  • Chybí dálkové ovládání přední vidlice
  • Extrémně široká řidítka a dlouhý představec
  • Hladké pláště

Technická specifikace

Název: Author Sector 29 (2013)
Velikost: 17", 19", 21"
Rám: AUTHOR B-karbon monocoque 29"
Vidlice: FOX 32 Float 29 CTD O/C 100 vzduchová uzamykatelná 15 mm pevná osa 1.5" tapered sloupek (100 mm)
Hlavové složení: AUTHOR Integrated 1.5" tapered
Převodník: SHIMANO XT 40–30–22 zubů 170/175 mm kliky
Středové složení: SHIMANO XT BB unit
Přesmykač: SHIMANO XT (34.9)
Měnič: SHIMANO XT „clutch“
Řazení: SHIMANO XT (30)
Vícekolečko: SHIMANO M771–10 11–36 (10)
Řetěz: SHIMANO HG-75
Náboje: SHIMANO XT Disc 15 mm přední pevná osa 32 děr
Brzdy: SHIMANO XT kotoučové hydraulické (7" kotouče)
Brzdové páky: SHIMANO XT
Ráfky: AUTHOR Helium Pro 29 bílé 32 děr
Paprsky: nerez ocel 2.0 mm černé
Pláště: GEAX Mezcal Kevlar 29" x 2.10"
Pedály: SHIMANO M540 nášlapné
Řídítka: EASTON EA70 XC 0 mm 720 mm
Gripy: AUTHOR Pro Lock
Představec: EASTON EA90
Sedlovka: EASTON EA70 Zero (31.6)
Sedlo: FIZIK Gobi XM
Hmotnost: 11,2 kg / 19"
Cena: 65 990 Kč (akční cena: 49 990 Kč)
Další informace: www.author.cz

Fotogalerie

Horské kolo Author Sector 29 Horské kolo Author Sector 29 Sector se vyznačuje jednoduchými tvary a klasickým trojúhelníkovým rámem. Lanka jsou vedena vnitřkem rámu. Skvrny na černé ploše nejsou špína, ale karbon. Odkud je rám si můžete přečíst zespodu u středového složení. Jednoduchá, ale masivní zadní stavba Přední vidlice je sice uzamykatelná, ale dálkové ovládání nehledejte. Praktické nastavování přední pevné osy Opravdu dlouhý představec a mnoho podložek nabízí možnost k úpravě geometrie. Chromově lesklá nádobka hydraulické brzdy působí až trochu zbytečně luxusně. Řazení vůči brzdové páky lze posunout. Vzadu se točí 10 koleček. Umístění zadní brzdy je kvůli pevnosti uvnitř rámu. Tenké a úzké sportovní sedlo.
redakce NaKole.cz, 30.07.2014
Blogy

Galdhøpiggen 2017

 ()
Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když loď si razí cestu k cíli. Naším cílem byl Galdhøpiggen. Po 502 km na kole jsme si postavili stan ve vřesovišti na břehu řeky Visa kousek před Spiterstulenem, který je 1100 m n. m. V pondělí…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z Vrchlabí do Hřenska. Do Vrchlabí jsem se vypravil vlakem v pondělí 12.6. Cesta byla pestrá, protože cestovalo hodně školáků na školních výletech. Byl jsem jenom pozorovatel a moc jsem se…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

 ()
Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava), jsme se s kamarádem Radimem rozhodli, že zkusíme něco lehce delšího, než 3 - 4 denní výlet. A tak se v našich hlavách, a pak i v mapě zrodil cyklovýlet po Maďarsku. Den 1., 3. 6. 2017, sobota…
fractal | 14.06.2017

Jak jsem nedokončil Půlželezňák

 ()
Jelikož moje videa zatím úspěchy neslaví, zkusím opět napsat nějakou pohádku a uvidím, zda to dopadne lépe... Pohádka Bylo nebylo jedno lehokolo a to chtělo jezdit na triatlony... dobře, tak ne, lehokolu by stačilo jezdit po silnici, to spíš lehokolista nepochopil, proč mu v dětství zakázali běhat…
Jrr | 29.05.2017

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola a koloběžky v pěších zónách od 10:00 - 18:00. Cyklisté celou dobu nevadili, bohužel se po zákazu segwaye podnikatelé přeorientovali na elektrické koloběžky. Problém můžou být i velké skupiny…
Simi184 | 05.05.2017

O čem se mluví:

Vyjížďky, srazy, akce Za výbornou známku, hurá do bečovského zámku! dnes v 01:36
Cestování na kole Jakou navigaci vybrat? dnes v 01:15
NEcyklo Co vás vytočilo 114 dnes v 00:35
Elektrokola motor bosch nebo ev bike dnes v 00:10
NEcyklo CO VÁS ZAUJALO 160 včera v 23:10
Ostatní – cyklo Jezdí někdo na tadnemu? včera v 23:10
Technické rady Výměna řazení Nexus - Alfine včera v 22:51
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 66. včera v 22:35
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

184 cyklistů (7 přihlášených)

Galdhøpiggen 2017

Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava),…
fractal | 14.06.2017