reklama

Údržba, kontrola a výměna řetězu

Řetěz je jednou z nejdůležitějších částí na kole. Rozeznáváme různé druhy řetězu: pro různý počet pastorků (rozdílný řetěz např. pro 8mi nebo 9ti kolečko). O řetěz, stejně jako o každou další část kola, je potřeba se řádně starat. Čistit jej, kontrolovat jeho opotřebení atd.

Řetěz je jedna z nejdůležitějších částí jízdního kola
Řetěz je jedna z nejdůležitějších částí jízdního kola
Foto: Václav Vrtal

Životnost se dá částečně prodloužit i správným řazením. Je třeba předcházet extrémním převodům, kdy se řetěz kříží a ohýbá. Nejhorší způsob zařazení je tzv. španěl, kdy vzadu máme zařazen největší pastorek a vpředu největší převodník. Ale ani opačný případ (vzadu nejmenší pastorek a vpředu nejmenší převodník) není nic přínosného pro řetěz, navíc ani tento rozptyl „nepobere“ přesmykač a bude o řetěz škrtat.

V žádném případě není ani vhodné řadit do kopce, kdy zabíráme do pedálů, může se stát, že řetěz přetrhneme. Spousta lidí si myslí, že má takovou sílu, že řetěz přetrhne silou, ale ve většině případů je to špatným řazením a nevhodným zacházením s řetězem. Pro řazení v kopci je třeba částečně zrychlit a poté přehodit, tím nedochází k poškození. Nevhodným řazením v kopci si můžete rozbít i přehazovačku.

Čištění řetězu provádíme několika způsoby:

  • Na kole – pomocí pračky, hadříku nebo kartáčku.
  • Řetěz sundáme z kola a vyčistíme ručně v nádobce (nedoporučuje se technický benzín, ale já to tak dělám a je to super) s přípravky určenými speciálně pro čištění a zbavování se mastnoty a špíny.

Řetěz demontujeme z kola dvěma způsoby:

  • Roznýtováním řetězu pomocí nýtovačky
  • Rozděláním řetězu pomocí spojky (např. řetězy SRAM)

Řetěz je nutné důkladně kontrolovat – k tomu slouží měrka (můžeme také použít šupleru). Měrka má 3 stupně, pokud měrka propadne ke třetímu zoubku, je úplně ten nejvyšší čas řetěz vyměnit, není-li už pozdě. Pokud měrka propadne, je to už hodně špatné.

Životnost řetězu závisí nejen na jeho druhu, ale i na tom, jak se k řetězu chováme. Někdo najede na řetěz 2 000 km, jiný zase 5 000 km. Proto není dobré spoléhat na rady ostatních, ale řetěz průběžně kontrolovat. Pokud nevyměníme řetěz včas, hrozí opotřebování převodníků a pastorků a nový řetěz nám bude po namontování „střílet“. Někdy se vše srovná po cca 100 km, ale pokud měníme řetěz moc pozdě, řetěz střílet nepřestane a na řadu musí přijít i výměna buď opotřebovaných pastorků, nebo celé kazety.

Čím a jak mazat řetěz?

Mazání řetězu je také diskutabilní, jedni mažou řídkými oleji typu WD, GT,…, které ale rychleji vyprchají a nejsou tak účinné v prachu a marastu, jiní mažou hustšími mazadly (motorové oleje,…).

Podobně je tomu i u způsobu mazání – někdo maže řetěz úplně celý, někdo zase pouze vnitřní čepy (např. pomocí injekční stříkačky). Pokud namažeme řetěz celý, je vhodné párkrát protočit klikami a projet každý pastorek, aby se olej dostal k vnitřku čepům řetězu a zbytek setřít hadříkem.

Fotogalerie

Řetěz je jedna z nejdůležitějších částí jízdního kola Pračka na mytí řetězu Nýtovačka slouží k snadnému rozpojení a spojení řetězu Měrkou kontrolujeme vytahání řetězu - propadne-li ke třetímu zoubku, řetěz vyměňte
Zdroj: Rsport.cz, www.rsport.cz, 02.11.2005
Blogy

Poslední cesta

 ()
S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému zálivu a zpátky, 4 až 5 měsíců na kole. Nedostala jsem neplacené volno, rozhodli jsme se cestu odložit na příští rok a letos vyrazili "jenom" na Balkán, Řecko mělo být otočným bodem. Během…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc", jíž bezesporu tato sadomasochistická akce je. Naštěstí se mi zmíněný článek dostal do ruky až po absolvování mého prvního ročníku. Vše v něm popisované je totiž pravda pravdoucí, ale nejsem…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky. Nějak před třemi týdny jsem se chtěl alespoň na mapě podívat kde a jaké by se tam daly naplánovat nové trasy a pokud by bylo opravdu hezky tak bych si tam kolem …
Lelek-nakole | 05.11.2017

Expedice 114 - Jizerské hory

Je čtvrtek , 22. června, okolo čtvrt na jedenáct, když vystupujeme se sousedem Pepou v Tanvaldu, z lehce zpožděného rychlíku od Prahy. V tu dobu už máme za sebou pár hodin cesty. Z našeho města X jsme vyrazili časně ráno, přesněji v půl páté. Při tom jsme zavzpomínali, jak jsme jezdili, oba,…
Stanley58 | 29.10.2017

Reportáž psaná na kole 1.

 ()
Jezdím do práce na kole. Pokud máte takového kolegu nebo kolegyni, prosím, ušetřete je soucitných pohledů a poznámek, a to i když prší nebo mrzne. Máme pro to určitě svoje důvody. Třeba se nám nechce řídit, nemáme na autobus, přináší nám to radost z pohybu, z překonání sebe samého nebo jsme nějak…
Martynka | 04.10.2017

O čem se mluví:

NEcyklo Radování ze sněhu 2017 - 2018 před 7 minutami
Technické rady Cvrk nezabírá dnes v 19:32
NEcyklo Zeme dnes v 19:19
Cestování na kole Jaké to bylo dneska 70. dnes v 18:04
Trénink a zdraví diplomka, help! dnes v 17:42
NEcyklo Pobavilo-potěšilo 132 dnes v 13:54
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

187 cyklistů (19 přihlášených)

Poslední cesta

S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc",…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky.…
Lelek-nakole | 05.11.2017