Velký test elektrokol – Guewer Camp

Anglické slovo camp lze přeložit jako tábor, kemp a z této oblasti jistě znáte kempovací nádobí či nábytek, nyní se můžete seznámit se skládacím elektrokolem do kempu, ale nejen tam.

Foto: Jiří Juřík

První dojem

Kolo Camp tvoří jakoby nevyrovnaná směsice různě silných, zprohýbaných či naopak rovných trubek, profilů, drátů a kabelů. Vše je pak provedeno v čistě přírodní stříbrné barvě duralu, což narušují jen černé dráty, masivní černé sedlo a pneumatiky. Kolu dominuje mohutná rámová trubka s obdélníkovým profilem, uprostřed které je kloub umožňující složení kola. Guewer Camp je totiž skládačka, ostatně stejně jako bývá skládací například nábytek do kempu. Další dominantou kola je akumulátor umístěný takřka svisle za sedlovou trubkou, naopak elektromotor v zadním kole je takřka přehlédnutelný.

Zbývající prvky elektrokola Camp odpovídají ostatním skládacím kolům, tedy dlouhá trubka k řídítkům, minimální představec, malá 20palcová kola, které kompenzuje velký převodník s krytem po svém obvodu. Poněkud neutěšeně působí provedení kabelů a bovdenů, které jsou zvenku připevněny k rámu a působí poněkud neuspořádaným dojmem. Jen z řídítek vede celkem sedm jednotlivých kabelů a bovdenů.

 

Na druhou stranu celek působí dost solidním a důvěryhodným dojmem, který podporuje mohutná hlavní rámová trubka, dostatek vzpěr a pro dural charakteristické masivní sváry.

Startujeme

Usednutí na Guewer Camp vám ihned připomene, že sedíte na skládačce. Posed je pro tato kola typický, tedy krátká vzdálenost mezi sedlem a řídítky, sedlo ve vztahu k převodníku je více vepředu. Ergonomie je zkrátka podřízena předurčení kola ke skládání a popojíždění na kratší vzdálenosti. Hlavním principem je znovu praktičnost, kterou podtrhuje pomoc elektromotoru.

První metry po vyjetí vám rozhodně nebudou připomínat, že jedete na elektrokole. Testovací jezdci dokonce zastavovali a pro jistotu kontrolovali pozici klíčku na boku akumulátoru, kterým se systém zapíná, zda je ve správné zapnuté poloze ON. Zkrátka první tři až čtyři otáčky pedály se nic neděje, nástup přípomoci nastane až po této „rozcvičce". Ovšem jakmile motor začne slabě bzučet, chování kola se razantně změní, protože nastoupí akcelerace. Míru elektroasistence nelze u Campu nijak regulovat, vše je v moci logiky řídící elektroniky, která zřejmě zná jen dvě varianty: zapnuto/vypnuto. Může se tak stát, že najednou zjistíte, jak elektromotor popohání kolo za vás a vy již ani nestíháte šlapat. Jezdec může v té chvíli přeřazením na těžší převod nebo otočit gripem (kde je ovládání plynu) na pravé straně řídítek a v tuto chvíli se Camp změní v elektroskůtr a vy se jen povezete bez šlapání. V tomto režimu bez šlapání zvládne Camp i docela slušná a táhlá stoupání. Poněkud nepříjemně působí tato masivní přípomoc při jízdě v hustém provozu města, kde kolo najednou zrychlí a vyráží kupředu. Naštěstí obě brzdové páčky mají čidla pro vypínání asistence, takže nezbývá než jezdit poněkud neplynulým systémem „brzda – plyn".

Další výbava

Kolo Camp je již z výroby plně vybaveno pro provoz ve městě, nebo ještě lépe mezi městem a kempem. Na kole naleznete blatníky, nosič, stojánek, zvonek, ale také  zadní osvětlení, které se elegantně ovládá tlačítkem na levé straně řídítek a je napájeno z akumulátoru. Véčkové brzdy jsou bez označení, ale přesto fungují spolehlivě. O řazení se stará nižší sada Tourney od Schimana. Řazení na menší kolečka ovládá jezdec pohodlným mačkáním modrého tlačítka. K řazení nahoru je určena větší páčka, jejíž ovládání již vyžaduje větší úsilí. Nicméně pokud je celek dobře seřízen, pracuje spolehlivě.

Dalším doplňkem je přední odpružená vidlice, která působí v kontextu celého kola až titěrným dojmem, stejně tak jako je malý její zdvih, který se v praxi takřka nepozná. Zajímavým prvkem je sklápěcí sedlo, což u jiných skládaček není obvyklé. Naopak sklápěcí pedály jsou v kategorii skládacích kol standardem.

Pocit z jízdy

Jak již bylo zdůrazněno v kapitole „Startujeme", kde jsme na kolo usedali, i jízda na Guewer Camp plně odpovídá jízdě na skládačce, to vše ještě ovlivněno umístěním elektrických komponentů pohonu. Elektromotor je v zadním kole, akumulátor pak mezi sedlovkou a středem zadního kola, takže naprostá většina hmotností je vzadu. Naopak přední kolo je maximálně odlehčené, takže je poměrně mrštné až hravé v porovnání s přetíženým zadkem, který ho jen neochotně následuje. Výsledkem je pak jakýsi kompromis či věčný dialog mezi hbitým předním kolem a pomaleji reagujícím kolem zadním, celek se ale dá spolehlivě ukočírovat. Mnohem napínavější stav nastane při jízdě po nerovnostech, hlavně velkých dlažebních kostkách, kde si jezdec opravdu užije, bohužel v negativním vyznění. Duralový rám sám o sobě je tvrdý, malá 20" kolečka toho také mnoho neutlumí, stejně jako přední vidlice, jejíž odpružení příliš není znát.

Další vadou Campu při jízdě je poměrně nízko uložený střed, takže při průjezdu zatáčkami, tedy i při mírném náklonu, můžete škrtnout pedálem o zem. Toto může mít za následek až pád, ale všemu lze předejít správnou polohou pedálů při vjezdu do zatáčky.

Dojezd

Máte-li zájem si sami vyzkoušet jednotlivá testovaná elektrokola, můžete si je zapůjčit v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
[email protected]

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

 

Stanovit dojezd u tohoto elektrokola je poněkud ošemetná záležitost, protože zvláště u Gueweru Camp záleží, jak moc si necháte pomáhat od elektromotoru. Pokud vše necháte na pedelecu, tedy logice elektroniky, ujedete více km, ale vaše jízda bude poněkud trhaná a motor vás bude spíš popostrkovat. Zajímavější variantu Camp nabízí, pokud se necháte jen elektromotorem vézt. Po otočení akcelerátoru, tedy pravého gripu, vás motor začne popohánět až k velice slušné rychlosti 25 km/hod a vy již můžete jen sledovat cestu před sebou. Jak bude ubývat energie v akumulátoru, rychlost a razance jízdy bude pomalu klesat, až se vše nakonec zastaví a vy budete muset šlapat. Nicméně za sebou budete mít okolo 35 kilometrů ujetých v naprosté pohodě a bez šlapání. Vše pochopitelně závisí na kopcovitosti terénu, což může dojezd na „plný plyn" značně zkrátit.

Pokud jde o maximální dojezd na rovině, velmi závisí na tom, jak ji budeme definovat. Jak již bylo řečeno, pomoc motoru postupně „uhasíná" a okamžik naprostého vybití tak prakticky není možné vypozorovat. V ideálních podmínkách na rovinatém terénu k utichnutí motoru ale dochází někde okolo 50 km.

U testovaného modelu kola Guewer Camp zcela chyběla jakákoliv signalizace stavu akumulátoru a systému, která u elektrokol bývá na řídítkách. Jedinou velmi kusou informaci o kapacitě nabití akumulátoru poskytují tři diody umístěné na jeho horní části. Diody se aktivují stiskem tlačítka, což však znamená zastavit, slézt ze sedla a systém zkontrolovat.

Dobíjení

Akumulátor je z rámu kola možno vysunout, proti odcizení jej chrání zámek s klíčkem, který rovněž zapíná a vypíná elektrickou část kola. K nabíjení slouží externí adapter s dostatečně dlouhými vodiči, který se k akumulátoru připojuje speciálním kulatým konektorem. Akumulátor se při nabíjení nemusí z kola vyjímat. Na adaptéru jsou dvě diody, které signalizují stav a průběh nabíjení. Jedna dioda oznamuje zapnutí do sítě, druhá mění svoji barvu podle stavu nabití akumulátoru. Červená barva signalizuje nabíjení, zelená jeho dokončení, ke kterému dojde do tří až šesti hodin, podle stavu vybití akumulátoru.

Celkový dojem

Skládací elektrokolo Guewer Camp je tak trochu šotek, který se tváří nenápadně, ale přitom umí v dobrém překvapit. Prvním překvapením je pořizovací cena okolo 17 000 Kč. To je téměř nejnižší hranice, za kterou lze značkové elektrokolo pořídit. Koupí Guewer Camp získá nový majitel kvalitně zpracovaný rám, s průměrným osazením, ale plnou výbavou. Samotnou kapitolou je elektrická část kola, kde chybí jakékoliv nastavování a informace. Nicméně pokud se s Campem blíže seznámíte, zjistíte, že s tímto kolem si lze užít velice příjemnou a svižnou jízdu s minimem námahy.

Uživatele pro elektrokolo Guewer Camp bychom opravu hledali v kempech, ale i v marínách, v chatových oblastech atp. Na tomto kole si lze představit majitele chaty, odkud je to třeba deset km do obchodu a pět do hospody, a kde vše spojuje dobrá cesta s hladkým povrchem. Dalšími potenciálními majiteli Campu jsou cestovatelé, kteří přijedou svým obytným autem do kempu a po navštíveném městě se pohybují právě na tomto elektrokole.

A pokud si zvyknete na občasné zaskřípění, o elektrokole Guewer Camp platí známé „za málo peněz docela dost muziky".

 

  • Nízká pořizovací cena
  • Kvalitní provedení rámu.
  • Dobré chování kola při jízdě s akcelerátorem.
  • Nemožnost nastavit intenzitu elektroasistence.
  • Absence informací o stavu elektropříslu­šenství.
  • Vyšší hmotnost a rozměry při manipulaci ve složeném stavu.

Technická specifikace

Název: GUEWER Camp
Typ: skládací
Velikost rámu: 16,1"
Velikosti ráfků: 20,0"
Dojezd uváděný výrobcem: Až 40 km
Elektromotor: v zadním náboji  250 W
Baterie: Lithium 36V / 10 Ah (360 Wh)
Uváděná hmotnost: 23 kg (včetně baterie)
Nosnost: 120 kg
Orientační cena: 17 000 Kč s DPH
Dojezd – kopcovitý terén: 35 km
Dojezd – po rovině: cca 50 km

Přečtěte si také:

Fotogalerie

redakce NaKole.cz, 12.08.2013
Blogy

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

 ()
Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska, Kroměřížska a Zlínska.  Začnu v Holešově, který se pro mě, v tuto chvíli, stal přechodným „domovem." Samotný Holešov vybízí k návštěvě zámku či přilehlého parku. Mimo jiné je zde i židovský hřbitov.…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

 ()
Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro cyklodovolenou část naší země, kde jsme ještě nebyli a to Českou Sibiř. Jako základní kemp byl zvolen Kemp Orion, který se skládal asi z 30ti chatek, sociálek a restaurace. O České Sibiři jsem věděl…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

 ()
Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle, muzeum SNP V Banské Bystrici, Jankov Vršok a některé další, ale mohyla spoluzakladatele Československa M. R. Štefánika na Bradle se mým cestám nějak vyhýbala. V minulém režimu, kdy se…
jarpal | 05.11.2016

Expedice 112 Z Mnichova do Petrohradu

 ()
Prší! Jak jinak. Prší celý týden. Předpověď na víkend je ale poměrně příznivá a tak jsme vyrazili. Tedy zatím jsem vyrazil sám, soused Pepa se připojí. Je 16. června 2016. Vystoupil jsem z Pendolina v Plané u Mariánských Lázní a teď tu stojím pod stromem u nádraží a přemýšlím, co dál. Zdá se, že…
Stanley58 | 12.10.2016

Trasa Praha – Brno za čtyři hodiny

Na kole, po lesních cestách a s blouděním. Myslíte si, že není možné ujet na horském kole trasu Praha – Brno (Navíc přes Rokycany) s blouděním v lesích za čtyři hodiny? Je to možné! Až dočtete, pochopíte. Ale od začátku. Ten začátek je kousek pod Prahou, v Nepomuku. (Znalci jednoho nejmenovaného…
Stanley58 | 05.10.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás vytočilo 109 dnes v 00:35
Ostatní – cyklo Zaujalo 145 včera v 23:39
NEcyklo Co vás pobavilo nebo potěšilo 115. včera v 23:19
S dětmi na kole Kolo pro děti na Vánoce včera v 18:33
NEcyklo outdoor jidlo včera v 18:00
Technické rady Zapojení kontrolky zadního světla. včera v 17:40
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

79 cyklistů (3 přihlášení)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016