Velký test elektrokol – Panther TE-444 Energy-OX

Město je prostor, kde se střetávají, prolínají a ve finále společně žijí nejrůznější styly a slohy. V městech se setkáte jak s historií, tak s modernou. A totéž se dá říci i o městském elektrokole z produkce německé značky Panther, které skloubí bicyklovou klasiku v retro podobě s moderními technologiemi elektrokol.

Foto: Jiří Juřík

První dojem

Na první pohled jde o elektrokolo, které ničím nevybočuje z průměru. To se ovšem týká jen prvního dojmu, při zevrubnějším prohlédnutí najdeme detaily, které odkazují na vyšší třídu, jako jsou například legendární kožené doplňky Brooks. Seriózní barevná kombinace hnědé a bronzové doplňuje celkový dojem solidnosti. Čisté provedení dokazuje i vedení elektrických kabelů vnitřkem rámu, takže na kole nikde nepřekážejí svazky vodičů, steré by obtěžovaly a hrozily případným zachycením.  Panther TE-444 je zkrátka spojením německé preciznosti s britskou tradicí a dokazuje to každým detailem.

Kolo se vyrábí jak s pánským rámem, tak s výrazně dámským, tedy s šikmou rámovou trubkou. Testovaný model byl dámská verze.

Startujeme

K zapnutí systému elektropohonu slouží pravé tlačítko na velkém LCD panelu. Bleskurychlá sebekontrola po zapnutí trvá necelé dvě vteřiny a může se vyjet. Kolo je vybaveno poněkud jednodušším systémem řízení elektrické přípomoci. Ostatně v městském provozu se neočekávají nějaké zvlášť svízelné situace, jako je tomu třeba v terénu. Asistence ke svému „probuzení" potřebuje přibližně půl až jedno otočení pedály, na což je potřeba pamatovat a zařadit si dopředu lehčí převod. Jakmile asistence začne pomáhat, jede se opravdu snadno. Motor slabě bzučí, což signalizuje nejen to, že pracuje, ale pro okolí i vás, že jedete. Řídící jednotka umožňuje tři úrovně asistence, mezi kterými jsme nezaznamenali žádný výrazný rozdíl. Další funkci nabízí tlačítko s pik­togramem rozmazaného S (Speed). Po jeho stisknutí se vaše jízda stane ještě o něco více svižnější, především rozjezdy, ale i tentokrát musíte nejprve stroj sami rozjet.

Informace o provozu elektrokola Panther TE-444 poskytuje opravdu velký LCD panel, který však nelze v případě potřeby od kola oddělit, což může působit nechtěnou pozornost při odložení kola. Displej informuje jezdce nejen o stavu baterie, ale podle navoleného modu asistence se zobrazuje i předpokládaný dojezd.

Další výbava

Kolo Panther TE-444 má kompletní výbavu – tedy blatníky, solidní nosič, stojánek, zvonek, osvětlení a velice kompaktní kryt převodníku a horního vedení řetězu. Za speciální pozornost bezesporu stojí sedlo a gripy. Jedná se totiž o luxusní výrobky z kůže, sedlo je naprostá klasika od renomované firmy Brooks. Kožené gripy jsou v rukách velmi příjemné, až se ani nechce nasazovat rukavice. O napájení světla se stará klasické dynamo poháněné předním kolem. A když už je řeč o osvětlení, užitečnou funkcí je automatické rozsvícení LCD displeje při průjezdu zešeřelým prostorem. V městském prostředí jde nejčastěji o podchody či nejrůznější temná zákoutí, podsvícení displeje ale oceníte i při noční jízdě. Po vyjetí zpět na světlo se osvětlení samozřejmě automaticky vypne.

Řazení zajišťuje osmirychlostní planetová převodovka Shimano Nexus, která je vpletena v zadním kole. Ovládá se otočným gripshiftem umístěným na pravém gripu. O zpomalování se starají rovnou tři brzdy. Kolo je osazeno jednak klasickými  V-brzdami Tektro vpředu a vzadu, ty jsou doplněny třetí „protišlapací" brzdou v zadním kole (klasické torpédo). Brzdové páčky jsou vybaveny čidly, která po jejich stisku vypínají elektromotor.

Velice příjemným doplňkem je integrovaný zámek, který známe spíš ze zahraničních městských kol, u nás se montuje jen výjimečně. Jedná se o nenápadný černý mechanizmus skrývající se nad zadním kolem pod nosičem. Při uzamčení se o bezpečnost kola starají dvě „klepítka", která spolehlivě zablokují zadní kolo.

 

Pocit z jízdy

Jak již bylo řečeno, kolo Panther TE-444 musíte do pohybu dostat nejprve sami. Stačí dva metry a již pojedete s elektroasistencí, nicméně s tímto faktem je potřeba dopředu počítat především při jízdě v hustém městském provozu, při rozjíždění na křižovatkách, odbočování atp. Po naskočení asistence již pracuje samostatně, kolo nemá tlakové senzory, proto elektromotor pomáhá, pokud šlapete do pedálů i bez záběru. Tato skutečnost pak zajišťuje dost svižnou jízdu a vyšší rychlostní průměry, což v některých situacích nemusí být to pravé, třeba při kličkování. Jinak tento model není žádná hbitá štika, na dovádění po lesních pěšinkách zapomeňte. Rozložení hmotností je sice rovnoměrné, akumulátor pod zadním nosičem, elektromotor TranzX je v předním kole, nicméně celek působí poněkud neohrabaně. Kolo je zkrátka přizpůsobené k předvídatelné a komfortní jízdě po městě.

Dojezd

Máte-li zájem si sami vyzkoušet jednotlivá testovaná elektrokola, můžete si je zapůjčit v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

 

Stejně jako u ostatních elektrokol závisí dojezd na řadě faktorů, jako je kopcovitost a strmost stoupání, hmotnost jezdce, stáří akumulátorů atp. S kolem jsme při maximálním využití elektrické asistence a navíc s funkcí „S" dojeli v poměrně kopcovitém terénu celkem slušných 35 km. Na první pohled se to zdá málo, ale uvažte, že při tomto testu jsme se vlastně jen vezli a do pedálů šlapali vlastně jen proto, aby elektronika věděla, že jezdec je přítomen má zájem o jízdu vpřed, bez ohledu na stoupání. Pokud elektromotor již nevládl, stačilo přeřadit na lehčí stupeň a plynule se pokračovalo vzhůru a dále.

Jak už bylo řečeno, jednotlivé módy přípomoci se mezi sebou příliš neliší, což se projevilo i při testování maximálního dojezdu v módu „šetřič". Na standardní rovinaté trati jsme při minimální přípomoci dojeli na jedno nabití 43 km. Je ale potřeba doplnit, že jezdec prakticky nevyvíjel žádnou sílu, kolo samo udržovalo rychlost těsně pod 25 km/h, stačilo pouze šlapat naprázdno.

Dobíjení

K dobíjení baterie slouží externí nabíječka. Ta se připojuje do kruhového konektoru, který je kryt pryžovou záslepkou. Signalizace stavu nabíjení je poněkud netypická, ale funguje velmi dobře. Pokud si chcete zkontrolovat stav kapacity akumulátoru, stačí aktivovat LCD ovladač. Stoupající a klesající čárky na pravé straně signalizují úroveň jeho dobíjení. Doba nabíjení akumulátoru ke stavu, kdy je již plně použitelný, trvá do čtyř hodin. K úplnému nabití dojde do šesti hodin, nejlépe je tedy nechat baterii v nabíječce přes celou noc a ráno můžete do města vyrazit zcela bez obav.

Hodinová zastávka s napůl vybitou baterií doplní její stav na 76 % maximální kapacity.

Celkový dojem

Kolo bylo postaveno pro německý trh, tomu odpovídá cena i provedení. Kolo je usedlý, solidní stroj do města a na vyšší střední třídu odkazují hlavně luxusní doplňky. Systém elektrické přípomoci je poměrně jednoduchý, ostatně pro jízdní kolo určené do města to naprosto dostačuje. Tomuto modelu se nikam do experimentů nechce. Zapomeňte na dovádění v terénu, jen a prostě usedněte do luxusního koženého a značkového sedla, uchopte až aristokratické gripy, šlápněte do pedálů a nechte se vézt. Po městě, po bulvárech, promenádách, parcích nebo i venkovských silničkách. Všude tady je elektrokolo Panther TE-444 pánem.

Při jízdě byste pouze měli mít stále na paměti, zda máte stále v dosahu 30–40 km dostupnou elektrickou zásuvku. Malý dojezd je daň za poměrně jednoduchý systém řídící jednotky, která sice dávkuje přípomoc více než bohatě, rychle ale vytáhne z akumulátoru 10 Ah, kterými Panther TE-444 vládne. Na delší cykloturistické výlety tak raději zapomeňte, toto kolo je skvělým pomocníkem v kopcovitých i rovinatých městech a obcích, kde dámám umožní vypadat jako paní správcová z legendárních Postřižin.

  • Výrazná elektroasistence.
  • Kompletní výbava, doplněná o luxusní a značkové prvky.
  • Relativně nižší pořizovací cena ve vztahu ke kvalitě.
  • Velice solidní zpracování.
  • Pomalejší nástup asistence a její jednodušší řízení.
  • Tři brzdy, jezdec si musí zvykat na ovládání pedálů.
  • Línější reakce kola pro případnou jízdu v terénu (ale sem toto kolo není určené).

Technická specifikace

Název: Panther TE-444 Energy-OX
Typ: městské
Velikosti ráfků: 28,0"
Dojezd uváděný výrobcem: Až 50 km
Elektromotor: TranzX MF03 v předním kole 
Baterie: Lithium-Ion 24V / 10 Ah (240 Wh) 
Uváděná hmotnost: 23,5 kg (včetně baterie)
Nosnost: 120 kg
Orientační cena: 44 000 Kč s DPH
Dojezd – kopcovitý terén: 35 km
Dojezd – po rovině: 43 km

Přečtěte si také:

Fotogalerie

redakce NaKole.cz, 23.07.2013
Blogy

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

 ()
Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska, Kroměřížska a Zlínska.  Začnu v Holešově, který se pro mě, v tuto chvíli, stal přechodným „domovem." Samotný Holešov vybízí k návštěvě zámku či přilehlého parku. Mimo jiné je zde i židovský hřbitov.…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

 ()
Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro cyklodovolenou část naší země, kde jsme ještě nebyli a to Českou Sibiř. Jako základní kemp byl zvolen Kemp Orion, který se skládal asi z 30ti chatek, sociálek a restaurace. O České Sibiři jsem věděl…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

 ()
Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle, muzeum SNP V Banské Bystrici, Jankov Vršok a některé další, ale mohyla spoluzakladatele Československa M. R. Štefánika na Bradle se mým cestám nějak vyhýbala. V minulém režimu, kdy se…
jarpal | 05.11.2016

Expedice 112 Z Mnichova do Petrohradu

 ()
Prší! Jak jinak. Prší celý týden. Předpověď na víkend je ale poměrně příznivá a tak jsme vyrazili. Tedy zatím jsem vyrazil sám, soused Pepa se připojí. Je 16. června 2016. Vystoupil jsem z Pendolina v Plané u Mariánských Lázní a teď tu stojím pod stromem u nádraží a přemýšlím, co dál. Zdá se, že…
Stanley58 | 12.10.2016

Trasa Praha – Brno za čtyři hodiny

Na kole, po lesních cestách a s blouděním. Myslíte si, že není možné ujet na horském kole trasu Praha – Brno (Navíc přes Rokycany) s blouděním v lesích za čtyři hodiny? Je to možné! Až dočtete, pochopíte. Ale od začátku. Ten začátek je kousek pod Prahou, v Nepomuku. (Znalci jednoho nejmenovaného…
Stanley58 | 05.10.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Zaujalo 144 před minutou
Vyjížďky, srazy, akce Nepetche XIII. před 6 minutami
NEcyklo Kdo se vlastně v Evropě dnes integruje 6 před 11 minutami
Co vás vytočilo 109 dnes v 12:48
Elektrokola Baterie a cokoliv o nich dnes v 12:23
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

178 cyklistů (25 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016