Velký test elektrokol – BH Emotion Off Road

Na pohled z dálky se jedná o kolo, které vám nebude nikdo závidět a při výběru ze zaparkovaných kol třeba před zahradní restaurací se rozhodně nestane středem pozornosti, natož objektem zájmu zlodějů. Tedy pokud nepůjde o cyklistické odborníky, kteří poznají, že tento stroj je cenou 38 000 Kč asi nejdražším kolem, které se jim v dané chvíli nabízí. Skromný a nenápadný stroj v sobě skrývá užitečného pomocníka na cesty po městě i v lehčím terénu.

Foto: Jiří Juřík

Skromný pracant

Před námi stojí obyčejné černé crossové kolo s minimem designového zpracování. Na první pohled nemá, čím by zaujalo, jen černý lesklý lak, decentně doplněné bílo-modrými linkami, nenápadné nápisy. Jediné, co může zarazit, je zcela bílé sedlo.

Tvarově je rám kola rovněž proveden bez velkých experimentů. Kolo je prostě klasický cross s výrazným slopingem (velikost rámu je 17,7 palců), uprostřed s jakýmsi podivným útvarem. Samozřejmě se jedná o elektrosadu kola, tedy akumulátor, převodovku a motor, vše doplněno o masivní plastový kryt převodníku a řetězu. Kryt sice funguje perfektně, ale kráse kolu rozhodně nepřidává. Celkem lze tak první dojem shrnout přesně v duchu titulku – skromnost a nenápadnost.

Startujeme

Máte-li zájem si sami vyzkoušet jednotlivá testovaná elektrokola, můžete si je zapůjčit v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
[email protected]

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

 

Ještě než se vyjede, je v případě všech elektrokol potřeba zkontrolovat a případně doplnit energii v akumulátoru. Kontrolu stavu akumulátoru můžete provést dvěma způsoby, jednak přímo na akumulátoru, kde je pět LED diod a malé tlačítko, po jehož stisku se indikuje stav nabití. Čím více LED svítí, tím plnější je akumulátor. Druhou možnost naleznete na řídítkách, kde je umístěno ovládání elektroasistence.

Ovládání přípomoci u kola BH Emotion Off Road zajišťuje malá krabička napevno přidělaná na levé straně řídítek, a právě tato součást je dalším projevem skromnosti, tentokrát přehnané. Ovládání zcela chybí číselné údaje na displeji, vše zajišťují opět jen červené LED. Tři slouží k indikaci stavu akumulátoru, další tři jako ukazatel intenzity asistence. Máte tedy možnost pohybovat se jako zajíc nebo želva, případně něco mezi. Zajíc skutečně peláší a asistence se projevuje velice příjemně a kolo bez zaváhání pochopí, že má zapojit elektromotor. Naopak želva je i u tohoto kola projevem pomalosti až lenosti. Jízda v režimu „něco mezi" se spíše přiklání k zajíci.

Dalšími prvky na ovladači jsou dvě tlačítka. Vrchní žluté s nápisem POWER celý systém zapíná a vypíná (elektropohon se automaticky vypne po určité době nečinnosti). Prostřední tlačítko MODE ovládá intenzitu asistence. Zcela dole je pak menší tlačítko LIGHT, po jehož stisknutí se všechny svítící LED ještě více rozzáří. Ovládání tlačítek je spolehlivé a pohodlné. Pokud budete chtít znát informace o ujeté vzdálenosti a případně další, musíte si dokoupit běžný cyklocomputer.

Dobíjení

Pokud potřebujete akumulátor dobít, musíte jej z kola vyjmout. Odcizení této drahé součástky zamezuje zámek, po jehož odemčení se akumulátor uvolní a pomocí pevného madla jej lze vyjmout a připojit do nabíječky. U kol s podobným umístěním baterie je obvykle potřeba při vyjímání akumulátoru povysunout sedlovku. BH Emotion Off Road má oproti svým kolegům trochu promyšlenější systém a pomocí naklopení baterie se tak vyhnete jednomu úkonu. Na první pohled to může vypadat jako drobnost, při opakovaném nabíjení to ale uživatel ocení.

Také nabíječku, kterou můžeme jen pochválit, v tomto případě netvoří dva, věčně se zamotávající vodiče s trafem uprostřed, ale malá krabička s jedním přívodním kabelem, do které se akumulátor prostě a jednoduše postaví. Celek pak nikde zbytečně nepřekáží. Průběh nabíjení indikuje již zmiňovaných pět LED, umístěných přímo na akumulátoru. S přibývající energií stoupá počet svítících LED, při úplném nabití všechny zhasnou. Při testování došlo k úplnému nabití akumulátoru přibližně do šesti hodin, první dvě hodiny přitom stačily pro dobití na polovinu celkové kapacity. Pokud se jezdec s takto nabitým akumulátorem zastaví na hodinový oběd a zároveň ponechá přitom baterii v nabíječce, postačí tento čas k dobití baterie na 74 %.

Další výbava

Testovaný model kola byl vybaven stojánkem, zadní blikačkou a náznakem zadního blatníku. Ten evidentně nemá za úkol chránit před nepohodou jezdce, ale akumulátor a zadní část motoru. Zajímavým a zřejmě i praktickým detailem je malý napínák řetězu umístění v dolní části elektromotoru, je takřka zcela ukryt pod masivním krytem převodníku, o kterém již byla řeč výše.

Zpomalování zajišťují V-brzdy bez označení, které svoji funkci však zastávají spolehlivě. Dalším projevem skromnosti, spíše však úspornosti, je absence čidel odpojujících elektromotor po zmáčknutí brzd. Je nesmysl šlapat a zároveň brzdit, ale v situaci, kdy stojíte před křižovatkou, máte zmáčknuté brzdy a nohu na pedálu, a motor „pocukává", by se jeho vypínání hodilo. Řazení obstarává přehazovačka Shimano Alivio, přeřazující osmikolečko. Vpředu je jen jeden převodník, což je u tohoto systému elektrokol (motor s převodovkou je v úrovni středového složení) obvyklé. V rovinatém terénu osmikolečko stačí více než dostatečně. Otázkou zůstává, nakolik obtížné bude zvládnout jízdu v kopcovitém terénu, pokud dojde akumulátor.

Další součástí kola je odpružená přední vidlice od značky Sun Tour bez možnosti nastavování pružení a bez uzamykání. Nárazy tlumila dostatečně.

Pocity z jízdy

Vše se odvíjí od terénu, kudy pojedete. Testované kolo bylo obuto do užších plášťů (1,75") s poměrně hladkým dezénem, takže při pořádném nahuštění a na zpevněném povrchu to opravdu svištělo a lehce se jelo i nad hranicí 25 km/hod., kdy je elektrická asistence automaticky odpojena. Určité problémy nastaly v terénu. Testovali jsme v mokru či na rozblácených cestách, tady si nebylo kolo příliš jisté a klouzalo. Ovšem tomuto lze předejít výměnou plášťů za agresivnější. Další menší problémy s ovládáním nastaly v případě potřeby rychlejší stranové reakce, tedy při kličkování. Přední kolo sice zatočilo, ale zadek reagoval pocitově pomaleji. Toto je dáno umístěním větších hmotností více dozadu, protože v případě elektrosady Panasonic tvoří elektromotor, převodovka a akumulátor jeden nedílný celek. Nelze tedy v rámci lepšího vyvážení kola přemístit akumulátor více dopředu, například na přední rámovou trubku.

Pokud se týká práce elektrické asistence, vše již bylo řečeno, mnoho záleží na nastavení její intenzity. Ve všech případech přípomoc nastupuje takřka okamžitě a pracuje plynule. Kolo pracuje v systému PEDELEC, kdy elektronika sleduje vaši jízdu a rozpozná, kdy je potřeba pomoci. Zajíc peláší, želva je slabá, jejich průměr je rozumným kompromisem. Činnost motoru při jízdě prozrazuje jen slabé bzučení.

Pokud se týká další manipulace s kolem, je srovnatelná s běžnými koly bez elektropohonu. Toto je dáno jednak klasickou konstrukcí rámu, ale především na elektrokolo této kategorie i relativně nízkou hmotností 19,7 kg. Velice příjemná je i skutečnost, že k odmontování obou kol vám postačí uvolnění rychoupínáků, což umožňuje umístění motoru uprostřed.

Dojezd

Testovat objektivně dojezd elektrokola je věcí značně ošemetnou, protože do tohoto procesu vstupuje velké množství faktorů. V tomto případě například neznámé stáří a opotřebení akumulátoru. Například tento konkrétní stroj byl zakoupen již v roce 2010, jde tedy o relativního veterána. Dalším faktorem je pochopitelně profil, tedy kopcovitost terénu. My jsme jezdili mezi kopečky a po rovině, tak půl na půl. Velmi podstatné je samozřejmě nastavení intenzity asistence, například jeden jezdec ji využíval na maximum a najezdil docela slušných 36 km. Na standardní trati potom v režimu „šetřil" s minimální intenzitou přípomoci ze sebe baterie vydala 72 km.

Dojezd je tedy velmi slušný, pokud vezmeme v úvahu stáří akumulátoru a typ přípomoci. Docela problematický je ale při jízdě odhad, kolik energie ještě zbývá v baterii. Stav akumulátoru indikují pouze tři LED diody na ovládací jednotce na řídítkách. Spoléhat se na ně je poměrně ošemetné, zvláště pokud jste na Off Roadu nováčkem. Svítících LED diod pomalu ubývá, až poslední začne náhle blikat, ale to je již pozdě, protože za chvíli kolo „umře".

Celkový dojem

BH Emotion Off Road skromný a nenápadný pracant za rozumnou cenu. Kolo je určeno pro jezdce, kteří se budou pohybovat v nejrůznějších prostředích, tedy od města až po lehčí terény, kde pokaždé odvede kus dobré práce.

  • Značková jednotka Panasonic.
  • Jednoduchá koncepce.
  • Dobrá reakce elektroasistence.
  • Rozumná cena
  • Minimim informací na ovladači.
  • Pro někoho nezajímavý design.
  • Pro někoho nedostatečná základní výbava (chybí blatníky a nosič)

Technická specifikace

Název: BH Emotion Off Road
Typ: crossové
Velikost rámu: 17,7"
Velikosti ráfků: 26,0"
Dojezd uváděný výrobcem: Až 55 km
Elektromotor: středový pohon Panasonic 350 W / 250 W
Baterie: Lithium-Ion 26 V / 8 Ah (208 Wh)
Uváděná hmotnost: 19,8 kg (včetně baterie)
Nosnost: 110 kg
Orientační cena: 38 000 Kč s DPH
Dojezd – kopcovitý terén: 36 km
Dojezd – po rovině: 72 km

Přečtěte si také:

Fotogalerie

redakce NaKole.cz, 24.06.2013
Blogy

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

 ()
Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska, Kroměřížska a Zlínska.  Začnu v Holešově, který se pro mě, v tuto chvíli, stal přechodným „domovem." Samotný Holešov vybízí k návštěvě zámku či přilehlého parku. Mimo jiné je zde i židovský hřbitov.…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

 ()
Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro cyklodovolenou část naší země, kde jsme ještě nebyli a to Českou Sibiř. Jako základní kemp byl zvolen Kemp Orion, který se skládal asi z 30ti chatek, sociálek a restaurace. O České Sibiři jsem věděl…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

 ()
Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle, muzeum SNP V Banské Bystrici, Jankov Vršok a některé další, ale mohyla spoluzakladatele Československa M. R. Štefánika na Bradle se mým cestám nějak vyhýbala. V minulém režimu, kdy se…
jarpal | 05.11.2016

Expedice 112 Z Mnichova do Petrohradu

 ()
Prší! Jak jinak. Prší celý týden. Předpověď na víkend je ale poměrně příznivá a tak jsme vyrazili. Tedy zatím jsem vyrazil sám, soused Pepa se připojí. Je 16. června 2016. Vystoupil jsem z Pendolina v Plané u Mariánských Lázní a teď tu stojím pod stromem u nádraží a přemýšlím, co dál. Zdá se, že…
Stanley58 | 12.10.2016

Trasa Praha – Brno za čtyři hodiny

Na kole, po lesních cestách a s blouděním. Myslíte si, že není možné ujet na horském kole trasu Praha – Brno (Navíc přes Rokycany) s blouděním v lesích za čtyři hodiny? Je to možné! Až dočtete, pochopíte. Ale od začátku. Ten začátek je kousek pod Prahou, v Nepomuku. (Znalci jednoho nejmenovaného…
Stanley58 | 05.10.2016

O čem se mluví:

NEcyklo Co vás vytočilo 109 dnes v 00:35
Ostatní – cyklo Zaujalo 145 včera v 23:39
NEcyklo Co vás pobavilo nebo potěšilo 115. včera v 23:19
S dětmi na kole Kolo pro děti na Vánoce včera v 18:33
NEcyklo outdoor jidlo včera v 18:00
Technické rady Zapojení kontrolky zadního světla. včera v 17:40
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

67 cyklistů (3 přihlášení)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016