reklama

Výběr vhodného elektrokola

Jak zvolit pro vás vhodné elektrokolo? Nabízíme průvodce v několika jednoduchých krocích.

Foto: Cyklospeciality.cz

Než se do toho pustíme, dovolíme si však malou odbočku ke stavu nabídky elektrokol na českém a slovenském trhu. S politováním musíme totiž konstatovat, že čínská elektrokola s mizivou kvalitou a pochybnou zárukou dobývají naše ulice. Přitom velmi brzy, vzhledem ke kvalitě komponentů a baterií, mohou začít dobývat naše skládky odpadu a zatěžovat naše životní prostředí namísto toho aby jej šetřily, což by mělo být cílem… Ono stačí umět počítat a mít představu, kolik stojí průměrné klasické kolo a sada elektrifikační elektroniky, aby člověku bylo jasné, jaké kvality musí být elektrokolo o pořizovací ceně pod 20 000,– Kč. Ze zkušenosti servisů i osobní víme bohužel, jak vypadají levná elektrokola zákazníků, kteří se nechali zlákat nízkou pořizovací cenou, po jedné či dvou sezónách…

Nabídka elektrokol na našem trhu je poměrně široká, nicméně je třeba umět se v ní zorientovat, vyřadit kola s nízkou životností a volit pro vás vhodné elektrokolo. Každé elektrokolo vyniká něčím jiným a každé je vhodné pro jiného uživatele a jinou formu používání. Při výběru elektrokola tedy zkuste nehledět pouze na cenu, ale na to, k jakému účelu kolo kupujete. Jen tak předejdete zklamání z koupě produktu, který nesplní vaše očekávání.

Tedy k několika otázkám, na které je dobré si před koupí elektrokola odpovědět:

  1. Hledám kolo pro příležitostné rekreační využití a pojíždění, nebo kolo pro plnohodnotné celodenní výlety za hranicí 50 km?
  2. Hledám kolo pro dopravování se každý den do práce, nebo kolo jen příležitostně na ryby či na víkend?
  3. Hledám takové kolo, abych se vůbec nenadřel a mohl se pohodlně vozit bez námahy, nebo něco svižnějšího a sportovnějšího, co se chová více jako běžné kolo, jen s příjemnou asistencí při stoupání do kopce?
  4. Hledám kolo s komponenty, které při standardním využívání vydrží řadu let, nebo se spokojím s levnou výbavou a nižší životností kola a jeho součástek?
  5. Jsem vyšší postavy či vyšší váhové kategorie a chtěl bych dojezd elektrokola i v kopcovitém terénu nad 50 km?
  6. Potřebuji kolo, které lze složit tak, aby se vešlo například do kufru automobilu?

Skládací elektrokolo Wisper
Foto: Cyklospeciality.cz

Důležitým parametrem, který je při výběru elektrokola často opomíjen, je výbava mechanickými díly vlastního kola. Tedy kvalita ložisek, os, odpružení, kvalita brzd a pohyblivých částí. Geometrie kola a jeho osazení přímo ovlivňují životnost kola, jeho reálný dojezd a pocit z jízdy. Ovlivňují také to, jak kolo jede, pokud je vybitá nebo vypnutá baterie. Například nekvalitní ložiska mohou kolo výrazně brzdit, stejně jako osazení levným motorem. „Ušlapat“ takové kolo, pokud se vybije baterie, je doslova za trest. Je potřeba si také uvědomit, že vzhledem k dynamičtější jízdě jsou tyto mechanické části namáhány daleko více než u běžných kol. Proto osazení nejlevnějšími komponenty vede k jejich rychlé destrukci a nízké životnosti kola. Důležité pro vaši bezpečnost jsou také kvalitní brzdy. Elektrokolo je daleko rychlejší než běžné jízdní kolo, má delší brzdnou dráhou díky vyšší váze, a tedy na kvalitě brzd skutečně záleží. Zákadní je funkce automatického odpojení motoru při brzdění, aby se elektropohon „nepřetahoval“ s brzdami – ničí se tak obě komponenty!

Na úvodní otázky, které se týkají ÚČELU POUŽÍVÁNÍ odpoví následující charakteristika skupin elektrokol:

Cestovní elektrokola

Tato kategorie kol je určena pro náročnější uživatele, kteří hledají univerzální cestovní elektrokolo s kvalitními komponenty pro dlouhou životnost a s vysokým dojezdem. U těchto kol je podstatný dojezd a dílenské zpracování kola a jeho součástí. Dojezd je dán zejména kapacitou baterie. Reálný dojezd však rovněž ovlivňuje jeho osazení a řídící elektronika, která hospodaří s dávkováním energie podle potřeby. Není tedy jednoduché rovnítko mezi dojezdem a kapacitou baterie. Velmi vyspělé systémy jako je například Bosch,TranzX či AutorQ pracují s energií velmi hospodárně a dokáží z baterie o kapacitě 360 Wh „vyždímat" dojezd až 100 km. Kapacita baterie ve watthodinách je nejpřesnějším údajem o reálné kapacitě baterie a spočítá se jednoduchým vynásobením napětí baterie (V) a uváděné kapacity (Ah). Tedy například baterie o parametrech 10 Ah a napětí 36 V má kapacitu 360 Wh.

Dopravní elektrokola

Tato kategorie kol je určena pro uživatele, kteří ocení univerzální elektrokolo vybavené integrovanými světly a blatníky pro provozování i v civilním oblečení a stačí jim dojezd v rovině kolem 50 km. Důležitým parametrem této kategorie kol je nízká váha a jednoduché ovládání. Kolo, které je používáno takřka denně, musí být osazeno kvalitními mechanickými částmi, které odolávají častému používání a povětrnosti. Dalším požadavkem je, aby kola příliš nepřitahovala nežádoucí pozornost. Tedy aby byla spíše nenápadnější, zejména je-li kolo potřeba častěji během dne zamknout někde na veřejnosti. Uživatel v této kategorii také ocení jednoduchost odnímání baterie a její nízkou váhu, která je nutná pro častou manipulaci při dobíjení. Pro časté rozjíždění a okamžitou odezvu při sešlápnutí pedálů jsou v této kategorii nejvhodnější systémy s momentovým snímačem (označován též jako torzní).

Řídící jednotka elektrokola
Foto: Cyklospeciality.cz

Univerzální elektrokola

Tato kola jsou určena pro uživatele, kteří hledají univerzální sportovní či cestovní elektrokolo s nadstandardními komponenty pro maximální životnost a očekávají nenásilný pocit z jízdy blízký jízdě na běžném kole, jen s nádhernou úlevou při jízdě do kopce. Kola jsou koncipována tak, aby jela perfektně i bez motoru – tedy jako běžná špičkově osazená kola, a aby energie dopomoci byla dávkována přesně dle potřeby. Toto u nejmodernějších systémů zajišťuje duální snímání dvěma senzory – senzorem otáček pedálů a senzorem napětí řetězu. Kolo pak pomáhá pouze při záběru na pedály – nejedná se tedy o kolo, které vás bude vozit, jak se říká „úplně zadarmo", ale o kolo které vám dá nádherný pocit ze sportovní či rekreační jízdy všude tam, kde byste už běžně nestačili s dechem… Díky přesnému dávkování energie z baterie vynikají tato kola velkým dojezdem při nízké váze a lze je pohodlně provozovat i bez baterie.

Sportovní elektrokola

Tato kola jsou určena pro uživatele, kteří hledají elektrokolo pro sportovní využití. U těchto kol je hlavním parametrem kvalita kola jako takového pro velké zatížení sportovním charakterem jízdy, a jeho osazení vyspělou elektronikou s velmi přesným a citlivým dávkováním energie dopomoci. Skupina se dělí dále na kola silniční a treková (využívají převážně systému AutorQ) a kola horská (využívají převážně systému Bosch). Důležité je přirozené a plynulé spouštění dopomoci motoru, které je při sportovním provozování kola takřka neznatelné.

Rekreační elektrokola

Tato kola jsou určena pro uživatele, kteří hledají kolo s nízkou pořizovací cenou a počítají s tím, že se jedná o kola určená pro příležitostné a nenáročné rekreační využití s nižší kvalitou komponentů a s jednodušší elektronikou. Do této kategorie spadá velká většina nabídky elektrokol na našem trhu. Bohužel často i kola, která jsou oficiálně prodávána jako cestovní či sportovní…

Autor je provozovatelem sítě prodejen Cyklospeciali­ty.cz.

Fotogalerie

Ondřej Brunecký, 30.05.2013
Blogy

Poslední cesta

 ()
S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému zálivu a zpátky, 4 až 5 měsíců na kole. Nedostala jsem neplacené volno, rozhodli jsme se cestu odložit na příští rok a letos vyrazili "jenom" na Balkán, Řecko mělo být otočným bodem. Během…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc", jíž bezesporu tato sadomasochistická akce je. Naštěstí se mi zmíněný článek dostal do ruky až po absolvování mého prvního ročníku. Vše v něm popisované je totiž pravda pravdoucí, ale nejsem…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky. Nějak před třemi týdny jsem se chtěl alespoň na mapě podívat kde a jaké by se tam daly naplánovat nové trasy a pokud by bylo opravdu hezky tak bych si tam kolem …
Lelek-nakole | 05.11.2017

Expedice 114 - Jizerské hory

Je čtvrtek , 22. června, okolo čtvrt na jedenáct, když vystupujeme se sousedem Pepou v Tanvaldu, z lehce zpožděného rychlíku od Prahy. V tu dobu už máme za sebou pár hodin cesty. Z našeho města X jsme vyrazili časně ráno, přesněji v půl páté. Při tom jsme zavzpomínali, jak jsme jezdili, oba,…
Stanley58 | 29.10.2017

Reportáž psaná na kole 1.

 ()
Jezdím do práce na kole. Pokud máte takového kolegu nebo kolegyni, prosím, ušetřete je soucitných pohledů a poznámek, a to i když prší nebo mrzne. Máme pro to určitě svoje důvody. Třeba se nám nechce řídit, nemáme na autobus, přináší nám to radost z pohybu, z překonání sebe samého nebo jsme nějak…
Martynka | 04.10.2017

O čem se mluví:

Trénink a zdraví diplomka, help! před 4 minutami
NEcyklo Pobavilo-potěšilo 132 před 9 minutami
Technické rady Cvrk nezabírá dnes v 19:32
NEcyklo Zeme dnes v 19:19
Cestování na kole Jaké to bylo dneska 70. dnes v 18:04
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

146 cyklistů (7 přihlášených)

Poslední cesta

S Pavlem, s mým úžasným manželem, cestovatelem tělem i duší jsme letos plánovali cestu do Persie, k Perskému…
pavelv | 15.11.2017

Vzpomínka na Krále LP 2013

V návaznosti na známý kultovní článek „Jak jsem jel Krále Šumavy" bych ráda zveřejnila svůj pohled na „věc",…
Martynka | 09.11.2017

Nejsou Chřiby jako Chřiby

Chřiby jsou krásné a pro kolo i zajímavé, proto mě docela mrzelo, že jsou pro mě docela z ruky.…
Lelek-nakole | 05.11.2017