reklama

Výběr vhodného elektrokola

Jak zvolit pro vás vhodné elektrokolo? Nabízíme průvodce v několika jednoduchých krocích.

Foto: Cyklospeciality.cz

Než se do toho pustíme, dovolíme si však malou odbočku ke stavu nabídky elektrokol na českém a slovenském trhu. S politováním musíme totiž konstatovat, že čínská elektrokola s mizivou kvalitou a pochybnou zárukou dobývají naše ulice. Přitom velmi brzy, vzhledem ke kvalitě komponentů a baterií, mohou začít dobývat naše skládky odpadu a zatěžovat naše životní prostředí namísto toho aby jej šetřily, což by mělo být cílem… Ono stačí umět počítat a mít představu, kolik stojí průměrné klasické kolo a sada elektrifikační elektroniky, aby člověku bylo jasné, jaké kvality musí být elektrokolo o pořizovací ceně pod 20 000,– Kč. Ze zkušenosti servisů i osobní víme bohužel, jak vypadají levná elektrokola zákazníků, kteří se nechali zlákat nízkou pořizovací cenou, po jedné či dvou sezónách…

Nabídka elektrokol na našem trhu je poměrně široká, nicméně je třeba umět se v ní zorientovat, vyřadit kola s nízkou životností a volit pro vás vhodné elektrokolo. Každé elektrokolo vyniká něčím jiným a každé je vhodné pro jiného uživatele a jinou formu používání. Při výběru elektrokola tedy zkuste nehledět pouze na cenu, ale na to, k jakému účelu kolo kupujete. Jen tak předejdete zklamání z koupě produktu, který nesplní vaše očekávání.

Tedy k několika otázkám, na které je dobré si před koupí elektrokola odpovědět:

  1. Hledám kolo pro příležitostné rekreační využití a pojíždění, nebo kolo pro plnohodnotné celodenní výlety za hranicí 50 km?
  2. Hledám kolo pro dopravování se každý den do práce, nebo kolo jen příležitostně na ryby či na víkend?
  3. Hledám takové kolo, abych se vůbec nenadřel a mohl se pohodlně vozit bez námahy, nebo něco svižnějšího a sportovnějšího, co se chová více jako běžné kolo, jen s příjemnou asistencí při stoupání do kopce?
  4. Hledám kolo s komponenty, které při standardním využívání vydrží řadu let, nebo se spokojím s levnou výbavou a nižší životností kola a jeho součástek?
  5. Jsem vyšší postavy či vyšší váhové kategorie a chtěl bych dojezd elektrokola i v kopcovitém terénu nad 50 km?
  6. Potřebuji kolo, které lze složit tak, aby se vešlo například do kufru automobilu?

Skládací elektrokolo Wisper
Foto: Cyklospeciality.cz

Důležitým parametrem, který je při výběru elektrokola často opomíjen, je výbava mechanickými díly vlastního kola. Tedy kvalita ložisek, os, odpružení, kvalita brzd a pohyblivých částí. Geometrie kola a jeho osazení přímo ovlivňují životnost kola, jeho reálný dojezd a pocit z jízdy. Ovlivňují také to, jak kolo jede, pokud je vybitá nebo vypnutá baterie. Například nekvalitní ložiska mohou kolo výrazně brzdit, stejně jako osazení levným motorem. „Ušlapat“ takové kolo, pokud se vybije baterie, je doslova za trest. Je potřeba si také uvědomit, že vzhledem k dynamičtější jízdě jsou tyto mechanické části namáhány daleko více než u běžných kol. Proto osazení nejlevnějšími komponenty vede k jejich rychlé destrukci a nízké životnosti kola. Důležité pro vaši bezpečnost jsou také kvalitní brzdy. Elektrokolo je daleko rychlejší než běžné jízdní kolo, má delší brzdnou dráhou díky vyšší váze, a tedy na kvalitě brzd skutečně záleží. Zákadní je funkce automatického odpojení motoru při brzdění, aby se elektropohon „nepřetahoval“ s brzdami – ničí se tak obě komponenty!

Na úvodní otázky, které se týkají ÚČELU POUŽÍVÁNÍ odpoví následující charakteristika skupin elektrokol:

Cestovní elektrokola

Tato kategorie kol je určena pro náročnější uživatele, kteří hledají univerzální cestovní elektrokolo s kvalitními komponenty pro dlouhou životnost a s vysokým dojezdem. U těchto kol je podstatný dojezd a dílenské zpracování kola a jeho součástí. Dojezd je dán zejména kapacitou baterie. Reálný dojezd však rovněž ovlivňuje jeho osazení a řídící elektronika, která hospodaří s dávkováním energie podle potřeby. Není tedy jednoduché rovnítko mezi dojezdem a kapacitou baterie. Velmi vyspělé systémy jako je například Bosch,TranzX či AutorQ pracují s energií velmi hospodárně a dokáží z baterie o kapacitě 360 Wh „vyždímat" dojezd až 100 km. Kapacita baterie ve watthodinách je nejpřesnějším údajem o reálné kapacitě baterie a spočítá se jednoduchým vynásobením napětí baterie (V) a uváděné kapacity (Ah). Tedy například baterie o parametrech 10 Ah a napětí 36 V má kapacitu 360 Wh.

Dopravní elektrokola

Tato kategorie kol je určena pro uživatele, kteří ocení univerzální elektrokolo vybavené integrovanými světly a blatníky pro provozování i v civilním oblečení a stačí jim dojezd v rovině kolem 50 km. Důležitým parametrem této kategorie kol je nízká váha a jednoduché ovládání. Kolo, které je používáno takřka denně, musí být osazeno kvalitními mechanickými částmi, které odolávají častému používání a povětrnosti. Dalším požadavkem je, aby kola příliš nepřitahovala nežádoucí pozornost. Tedy aby byla spíše nenápadnější, zejména je-li kolo potřeba častěji během dne zamknout někde na veřejnosti. Uživatel v této kategorii také ocení jednoduchost odnímání baterie a její nízkou váhu, která je nutná pro častou manipulaci při dobíjení. Pro časté rozjíždění a okamžitou odezvu při sešlápnutí pedálů jsou v této kategorii nejvhodnější systémy s momentovým snímačem (označován též jako torzní).

Řídící jednotka elektrokola
Foto: Cyklospeciality.cz

Univerzální elektrokola

Tato kola jsou určena pro uživatele, kteří hledají univerzální sportovní či cestovní elektrokolo s nadstandardními komponenty pro maximální životnost a očekávají nenásilný pocit z jízdy blízký jízdě na běžném kole, jen s nádhernou úlevou při jízdě do kopce. Kola jsou koncipována tak, aby jela perfektně i bez motoru – tedy jako běžná špičkově osazená kola, a aby energie dopomoci byla dávkována přesně dle potřeby. Toto u nejmodernějších systémů zajišťuje duální snímání dvěma senzory – senzorem otáček pedálů a senzorem napětí řetězu. Kolo pak pomáhá pouze při záběru na pedály – nejedná se tedy o kolo, které vás bude vozit, jak se říká „úplně zadarmo", ale o kolo které vám dá nádherný pocit ze sportovní či rekreační jízdy všude tam, kde byste už běžně nestačili s dechem… Díky přesnému dávkování energie z baterie vynikají tato kola velkým dojezdem při nízké váze a lze je pohodlně provozovat i bez baterie.

Sportovní elektrokola

Tato kola jsou určena pro uživatele, kteří hledají elektrokolo pro sportovní využití. U těchto kol je hlavním parametrem kvalita kola jako takového pro velké zatížení sportovním charakterem jízdy, a jeho osazení vyspělou elektronikou s velmi přesným a citlivým dávkováním energie dopomoci. Skupina se dělí dále na kola silniční a treková (využívají převážně systému AutorQ) a kola horská (využívají převážně systému Bosch). Důležité je přirozené a plynulé spouštění dopomoci motoru, které je při sportovním provozování kola takřka neznatelné.

Rekreační elektrokola

Tato kola jsou určena pro uživatele, kteří hledají kolo s nízkou pořizovací cenou a počítají s tím, že se jedná o kola určená pro příležitostné a nenáročné rekreační využití s nižší kvalitou komponentů a s jednodušší elektronikou. Do této kategorie spadá velká většina nabídky elektrokol na našem trhu. Bohužel často i kola, která jsou oficiálně prodávána jako cestovní či sportovní…

Autor je provozovatelem sítě prodejen Cyklospeciali­ty.cz.

Fotogalerie

Ondřej Brunecký, 30.05.2013
Blogy

Galdhøpiggen 2017

 ()
Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když loď si razí cestu k cíli. Naším cílem byl Galdhøpiggen. Po 502 km na kole jsme si postavili stan ve vřesovišti na břehu řeky Visa kousek před Spiterstulenem, který je 1100 m n. m. V pondělí…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z Vrchlabí do Hřenska. Do Vrchlabí jsem se vypravil vlakem v pondělí 12.6. Cesta byla pestrá, protože cestovalo hodně školáků na školních výletech. Byl jsem jenom pozorovatel a moc jsem se…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

 ()
Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava), jsme se s kamarádem Radimem rozhodli, že zkusíme něco lehce delšího, než 3 - 4 denní výlet. A tak se v našich hlavách, a pak i v mapě zrodil cyklovýlet po Maďarsku. Den 1., 3. 6. 2017, sobota…
fractal | 14.06.2017

Jak jsem nedokončil Půlželezňák

 ()
Jelikož moje videa zatím úspěchy neslaví, zkusím opět napsat nějakou pohádku a uvidím, zda to dopadne lépe... Pohádka Bylo nebylo jedno lehokolo a to chtělo jezdit na triatlony... dobře, tak ne, lehokolu by stačilo jezdit po silnici, to spíš lehokolista nepochopil, proč mu v dětství zakázali běhat…
Jrr | 29.05.2017

Pěší zóny na Praze 1

Někteří z Vás jste možná už tuto kauzu zaznameli. Jedná se o to, že Radní Prahy 1 chtějí zakázat jízdní kola a koloběžky v pěších zónách od 10:00 - 18:00. Cyklisté celou dobu nevadili, bohužel se po zákazu segwaye podnikatelé přeorientovali na elektrické koloběžky. Problém můžou být i velké skupiny…
Simi184 | 05.05.2017

O čem se mluví:

Vyjížďky, srazy, akce Za výbornou známku, hurá do bečovského zámku! dnes v 01:36
Cestování na kole Jakou navigaci vybrat? dnes v 01:15
NEcyklo Co vás vytočilo 114 dnes v 00:35
Elektrokola motor bosch nebo ev bike dnes v 00:10
NEcyklo CO VÁS ZAUJALO 160 včera v 23:10
Ostatní – cyklo Jezdí někdo na tadnemu? včera v 23:10
Technické rady Výměna řazení Nexus - Alfine včera v 22:51
Ostatní – cyklo Jaké to bylo dneska 66. včera v 22:35
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

178 cyklistů (7 přihlášených)

Galdhøpiggen 2017

Hirtshals se za obzorem ztrácí, Larvik se z moře vynoří, nám cestu krášlí změna, nad mořskou vlnou pěna, když…
Quatsch | 24.06.2017

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z…
vlakr | 23.06.2017

Maďarsko cyklistům (ne)přející

Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava),…
fractal | 14.06.2017