Velký test elektrokol – BH Emotion Neo Cross

Tenhle černý elegantní švihák má ve světě lidí jen jednu možnou osobnost, která dokonale ztělesňuje jeho vlastnosti, a tou je Zorro Mstitel. Podobně jako on je svižný, rychlý a neudolatelný. A také náladový…

Foto: Václav Vrtal, NaKole.cz

Podobně jako nesmrtelný španělský hrdina překonává toto elektrokolo lehce všechny překážky, ať už se zátěží nebo nalehko. Charismatického elegána s nesmrtelnou baterií důkladně projeli tři testovací jezdci, ověřili jeho dojezd v kopcích i na standardní trase vedoucí po rovině podél Berounky a Vltavy, po kterém následoval test dobíjení baterie.

První dojem – okouzlení

Na první pohled vůbec nepoznáte, že se jedná o elektrokolo. Stroj černé barvy s integrovaným akumulátorem v rámu se na hony liší od neohrabaných těžkých strojů, které si obvykle spojujeme s názvem elektrokolo. Teprve pohled na zadní kolo přesvědčí, že černý krasavec, kterého máte před sebou, využívá síly elektrického pohonu. Díky rozložení hmotnosti (ta je mimochodem i s baterií 24 kg) je stoj dokonale ovladatelný. Jeho řazení 3×8 a vyladěná geometrie kola nicméně umožňuje snadnou jízdu i bez elektrické pomoci. Originální umístění baterie, která je součástí  rámové trubky, pomáhá celkově dobře vyvážené hmotnosti kola a jeho dobré ovladatelnosti. Snad jen těžší zadní část dává tušit, že máte pod sebou elektrokolo.


Foto: NaKole.cz

BH Emotion Neo Cross se nejlépe hodí na silnici, s dlažbou nebo nezpevněnými povrchy se snáší jen za cenu nepříjemného pocitu jezdce. Maximum, na které je ochoten přistoupit, je zámková dlažba nebo drobné kostky. Díky dobrému uchycení baterie se v terénu sice vyhneme nepříjemnému klepání, přece jen ale stroj nezapře, že je plnokrevný hard-tail.

Tvrdé sportovní sedlo je užitečné na dlouhou jízdu, ale opět mu lépe sedí hladký povrch silnice.

Poměrně vysoký krk, společně se zdvihem vidlice a výškou představce jsou odpovědí na přirozený „městský" posed. Představec neumožňuje regulaci výšky, i při vytažené sedlovce tak byla řídítka výše než sedlo. Elektrokolo dobře „sedlo" všem jezdcům od 163 do 190 cm.

Osazení

Řazení umožní volbu některé z 3×8 rychlostí pomocí Shimano Deore. Kotoučové hydraulické brzdy značky Tektro Auriga e-Comp fungují naprosto bezchybně. Po zmáčknutí brzdových páček se na monitoru objeví značka rekuperace a motor se automaticky vypne. Elektronika tak hlídá situace, kdy by proti sobě „zápasily" motor a brzdy. Funkce blokování pohonu při stisknutí brzd je u elektrokol poměrně běžná, u hydraulických brzd je ale technicky náročná a tento model ho má jako jeden z mála.  


Foto: NaKole.cz

Osazení doplňuje přední odpružená vidlice s nastavitelnou tuhostí a s možností uzamknutí. Překvapením je trojtác, který značně rozšiřuje využití kola a usnadňuje jízdu s vybitým akumulátorem.

Baterie a elektropohon

Baterie je v elegantním oblouku integrována jako součást rámové trubky, což přispívá k „vyladěnému" vzhledu tohoto modelu elektrokola. Doslova ukázkové je vedení kabelů, které jsou protaženy vnitřkem rámových trubek a při manipulaci tak nehrozí jejich zachycení. Pro nabití se akumulátor musí vyjmout z rámu. Nabití baterie přímo na kole není možné, což je trochu nevýhoda. Sejmutí baterie z rámu může jít zpočátku poměrně obtížně, protože chybí jakýkoliv výstupek či drážka, za kterou by se dal uchopit.  Zejména při jízdě v rukavicích nebo s mokrým kolem to může být náročnější, ovšem jen do okamžiku, než zjistíte ten správný trik na vysouvání. Kolejnice vedou vodorovně, a pokud uživatel posouvá baterii po nich, jde vyjmutí i zasazení zpět naprosto hladce.


Foto: NaKole.cz

Baterie je uzamykatelná, takže elektrokolo můžete opustit bez obav bez obav z jejího odcizení. Pojistkou proti případným zlodějům je možnost sejmutí ovládací jednotky, bez níž nemůžete zapnout ani ovládat elektromotor.

Stroj hospodaří velmi dobře s energií ukrytou v akumulátoru. Pro regulaci motoru je používán inteligentní torzní snímač, který reaguje na sílu příšlapu. Stačí se tedy opřít pořádně do pedálů a kolo vyrazí se zrychlením, které odpovídá jednomu ze čtyř zvolených módů přípomoci.  Motor nejvíce pomáhá tam, kde je to opravdu potřeba, tedy při rozjezdu a při prudkém stoupání. Pomoc je znát i u nejslabšího ECO režimu.

Pihou na kráse je fakt, že elektromotor začne při určité rychlosti kola vibrovat, pocit chvění se pak přenáší do celého elektrokola. Jinak je jízda velmi svižná a v kombinaci s dobrým povrchem také příjemná.

Popis ovládací jednotky

Ovládací jednotka umožňuje přepínání mezi čtyřmi režimy přípomoci na LCD displeji. Volit můžete od nulové asistence přes ECO, STANDARD, SPORT, až po velmi silný BOOST pro maximální zrychlení. Zajímavostí je, že při nemožnosti najít baterie signalizuje ovládací jednotka značku FOOT, ve volném překladu tedy „jdi pěšky". Jezdec má možnost měnit jednotlivé módy pomocí malých tlačítek označených + a -. Ovládací tlačítka jsou relativně malá, proto jejich stlačení například v rukavicích může být trochu obtížné, problémy s tím mohou mít i někteří muži. Za tuto drobnost si ovládání vysloužilo poněkud horší hodnocení dvě mínus.


Foto: NaKole.cz

Objevit všechny funkce vyžaduje opravdu manuál – kombinací tří základních tlačítek a dlouhých a krátkých stisknutí je opravdu dost. Ovládací jednotka funguje podobně jako cyklocomputer. Kromě průměrné rychlosti ukazuje také ujetou vzdálenost během jednoho výjezdu a celkovou vzdálenost, stejně jako průměrnou rychlost. Možná naši testeři měli smůlu na model se špatně nastaveným průměrem kola, každopádně podle našich měření ukazoval displej zhruba o tři kilometry v hodině nižší rychlost, než odpovídalo skutečnosti.

Stav baterie signalizuje obrazovka pouze obrázkem s počtem dílků (maximum je 5) a kruhovým diagramem. Kombinací dvou základních tlačítek lze možné objevit nové funkce, jako je například jednorázová pomoc bez tlaku na pedály (ta se využije hlavně při startech v křižovatkách nebo při tlačení elektrokola do kopce). Stejně tak je možné kombinací tlačítek aktivovat podsvícení displeje na řídítkách.

Nabíjení baterie

Nabíjení zcela vybité baterie trvá zhruba 4 hodiny. Zkoumali jsme také, o kolik se změní stav baterie během hodinového oběda. Pokud majitel využije tento čas k dobíjení, za hodinu je baterie na 73 % dosaženého maxima. To platí za předpokladu, že dorazíte do restaurace s napůl vybitou baterií. Součástí akumulátoru bohužel není stav nabití, ten chybí i na nabíječce. Při nabíjení je tak možné se orientovat jen podle času, po který je baterie napojena na zdroj.

Dojezd

Máte-li zájem si sami vyzkoušet jednotlivá testovaná elektrokola, můžete si je zapůjčit v půjčovně PREkolo – Půjčovně elektrokol Pražské energetiky.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE

Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1


Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
[email protected]

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

 

Otázku maximálního dojezdu znají snad všichni prodejci elektrokol. I když tato hodnota je velmi diskutabilní, přece jen do určité míry ukazuje, jak si elektrokolo poradí se zátěží a jak „chytře" umí hospodařit s energií dostupnou z akumulátoru. Kola to v testu prokázala na standardní trati vedoucí po rovině podél řeky, s jezdcem o váze 80 kg a s minimální přípomocí. BH Emotion Neo Cross ukázal v tomto testu nejen svoji výdrž, ale věrný své nátuře také trochu náladovosti.

Díky torznímu snímači reaguje ovládací jednotka na sílu, se kterou se jezdec opírá do pedálů a podle ní nastavuje sílu motoru. Při jízdě s rovnoměrnou rychlostí běží motor jen v klidovém režimu. Tento způsob práce s energií je velmi efektivní, a je také odpovědí na neuvěřitelný dojezd 140 km, který elektrokolo dosáhlo. I proto si vysloužilo srovnání se španělskou legendou Zorrem, kterého se nepřátelům přes všechnu snahu nepodařilo zastřelit, probodnout ani udolat.  

Náladovost zmíněná na začátku kapitoly se projevila v kopcích, kde se jednomu testovacímu jezdci vypnuly všechny systémy už po 40 km jízdy. Po několika pokusech o oživení nakonec elektrokolo přišlo k rozumu a přípomoc začala opět fungovat. Toto malé mínus je sice pihou na kráse, zároveň ale je třeba dodat, že při vybití baterie je BH Emotion Cross stále velmi dobře použitelný a díky dobré dynamice jezdec poměrně slušně dojede i bez elektropomoci.

Příslušenství

Testovaný model neměl prakticky žádné příslušenství, jako je například nosič, blatníky, světla či dynamo. Elektrokolo je tak osazeno pouze originálním stojánkem od značky BH. V případě potřeby jsou ale na stroji připravené všechny navářky, takže připevnění blatníků nebo nosiče je otázkou chvíle.

Celkové hodnocení

Černý elegán je sportovní elektrokolo vhodné především na silnici. Pomocí různých doplňků je možné jeho funkce rozšířit. V samotném základu je BH Emotion Neo Cross svižný a vhodný především na překonání dlouhých vzdáleností. Nebyla by to španělská legenda Zorro, kdyby neměl i své libůstky. Zaznamenali jsme vypnutí motoru při jízdě, často se také stávalo, že po startu ovládací jednotka nenašla baterii. Vypnutí a zapnutí ale většinou stačilo, aby se elektrokolo přivedlo zase k rozumu a začalo spolupracovat. Na vhodném terénu potom stroj ukázal svoji sílu a v režimu STANDARD ze sebe vydal 70 kilometrů v kopcovitém terénu. Na rovině se potom překonal a dosáhl neuvěřitelného dojezdu 140 kilometrů. Je vhodný pro sportovní jezdce, kteří od elektrokola očekávají především svižnou jízdu po silnicích.  Elektromotor pouze pomáhá udržet tempo nebo zvládnout strmá stoupání. V těchto situacích kolo prokazuje velmi dobrou službu. Podobně jako svůj španělský předobraz dokáže podržet svého majitele a stát se neocenitelným pomocníkem.

Technická specifikace

Název: BH EMOTION Neo Cross
Typ: crossové
Velikost rámu: 19,7"
Velikosti ráfků: 28,0"
Dojezd uváděný výrobcem: Až 90 km
Elektromotor: v zadním náboji 350 W / 250 W
Baterie: Lithium-Ion 36V / 9 Ah (324 Wh)
Uváděná hmotnost: 22,4 kg (včetně baterie)
Hmotnost testovaného modelu: 24 kg
Z toho hmotnost baterie: 2,8 kg
Nosnost: 110 kg
Orientační cena: 49 000 Kč s DPH
Dojezd – kopcovitý terén: 70 km
Dojezd – po rovině: 140 km

Přečtěte si také:

Fotogalerie

redakce NaKole.cz, 17.05.2013
Blogy

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

 ()
Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska, Kroměřížska a Zlínska.  Začnu v Holešově, který se pro mě, v tuto chvíli, stal přechodným „domovem." Samotný Holešov vybízí k návštěvě zámku či přilehlého parku. Mimo jiné je zde i židovský hřbitov.…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

 ()
Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro cyklodovolenou část naší země, kde jsme ještě nebyli a to Českou Sibiř. Jako základní kemp byl zvolen Kemp Orion, který se skládal asi z 30ti chatek, sociálek a restaurace. O České Sibiři jsem věděl…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

 ()
Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle, muzeum SNP V Banské Bystrici, Jankov Vršok a některé další, ale mohyla spoluzakladatele Československa M. R. Štefánika na Bradle se mým cestám nějak vyhýbala. V minulém režimu, kdy se…
jarpal | 05.11.2016

Expedice 112 Z Mnichova do Petrohradu

 ()
Prší! Jak jinak. Prší celý týden. Předpověď na víkend je ale poměrně příznivá a tak jsme vyrazili. Tedy zatím jsem vyrazil sám, soused Pepa se připojí. Je 16. června 2016. Vystoupil jsem z Pendolina v Plané u Mariánských Lázní a teď tu stojím pod stromem u nádraží a přemýšlím, co dál. Zdá se, že…
Stanley58 | 12.10.2016

Trasa Praha – Brno za čtyři hodiny

Na kole, po lesních cestách a s blouděním. Myslíte si, že není možné ujet na horském kole trasu Praha – Brno (Navíc přes Rokycany) s blouděním v lesích za čtyři hodiny? Je to možné! Až dočtete, pochopíte. Ale od začátku. Ten začátek je kousek pod Prahou, v Nepomuku. (Znalci jednoho nejmenovaného…
Stanley58 | 05.10.2016

O čem se mluví:

Technické rady Jaka 20"-skladacka na vylety včera v 23:16
Komentáře k článkům Bikesharing Rekola v roce 2017 poroste, investuje do nich… včera v 22:49
Vyjížďky, srazy, akce Antivánoční anticyklojízda 2016 aneb Hekynenův memoriál včera v 21:40
Cestování na kole Bělorusko na kole? včera v 21:32
NEcyklo Co pobavilo/Co potěšilo 116 včera v 20:09
Co vás vytočilo 109 včera v 19:34
Ostatní – cyklo Zaujalo 145 včera v 19:19
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

134 cyklistů (7 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016