Kupujeme elektrokolo - na co si dát pozor při jeho výběru

Koupě elektrokola je významnou událostí srovnatelnou s koupí automobilu. Nejde ani tak o výši nákladů, ale o okamžik „zlomu“, kterým tato akce svým způsobem je. Ostatně vše je jednou poprvé, a elektrokolo je věcí přeci jen relativně novou až tajemnou. Proto si při jeho výběru budete dávat větší pozor, než u koupě kola standardního.

Foto: Jitka Vrtalová

První otázka – jak budu kolo používat

Zásadní kritéria při koupi elektrokola jsou stejná, jako u výběru kola bez elektrické pomoci. Musíte si konkrétně definovat, co od nového stroje očekáváte, jak jej budete využívat. Přesněji, v jakém terénu, jak často, s jakým zatížením a jakým stylem budete jezdit. Je opravdu velký rozdíl mezi krátkými vyjížďkami po městě za nákupy a několikadenním putováním krajinou. Někdo vyhledává pohodu, jistotu, klid, jinému nevadí adrenalin a terénní překážky. Logicky pak každý takovýto přístup vyžaduje jiný druh kola, a to nejen co do konstrukce, ale i co do kvality rámu a komponentů. Sledujte především kvalitu brzd a rozsah řazení. Pokud počítáte i s techničtějším způsobem jízdy, zajímejte se o těžiště a následnou ovladatelnost elektrokola, na kterou má značný vliv umístění elektromotoru.

Druhá otázka – kolik jsem ochoten zaplatit

Řekne li se A, následuje B, tedy otázka druhá, která je poněkud delikátní, protože se musíte rozhodnout, kolik peněz jste odhodláni investovat do nového dopravního prostředku. A samozřejmě (a bohužel) platí i zde přímá úměra, kde kvalita je vyvážena vyšší cenou. U elektrokol to platí ještě více, než u kol čistě mechanických, protože zde se komponenty dělí na dvě skupiny: součástky konvenční (řazení, vidlice, brzdy atd.) a elektrosadu (motor, řídící elektronika, akumulátor atd.), jejíž cena podstatně určuje celkovou cenu. Tak jako v běžném životě, i zde je vše věcí rovnováhy a netřeba chodit do extrémů, pokud tak nečiníte ze specifických pohnutek, například „ujíždíte" na technických novinkách a designových lahůdkách. Extrémem rozumíme koupi co nejlevnějšího neznačkového kola s hodně exotickým původem, stejně jako stroj za cenu srovnatelnou s cenou plnokrevného motocyklu. Nicméně rozhodnutí o výši finanční náročnosti této koupě je opravdu jen a pouze na vás. Samozřejmě, že kolo určené pro časté využití v náročném terénu bude mnohem dražší, než kolo pro občasné popojíždění po městě.

Třetí otázka – volba značky a modelu

Předpokládejme, že v prvních dvou otázkách již máte jasno, nyní zbývá „jen" vybrat to správné elektrokolo. Samozřejmě omezený rozpočet vám přiměřeně zúží i výběr. Jak jsme ale již upozornili, u elektrokol se extrémní šetření nevyplatí, ba přímo se může vymstít v podobě technických problémů, vysoké hmotnosti, malého dojezdu, životnosti atp. Do výběru konkrétního kola v této fázi vstupují další faktory, jako design kola, líbivost barevného pojetí, zkrátka jak vám které kolo padne do oka. Zajímavé jsou rovněž osobní doporučení přátel či prodejce. V konečném rozhodnutí hodně pomůže i teoretické sledování testů a ještě více praktická zkouška elektrokola, které si můžete zapůjčit, případně otestovat na některém z cyklistických veletrhů.

Parametry, které by vás při výběru elektrokola měly zajímat:

---Komerční sdělení---

Vyzkoušejte jízdu na elektrokole od PRE! Vybraná elektrokola je možné si zapůjčit včetně dětské sedačky a dalšího příslušenství. 

Navštivte www.prekolo.cz a dozvíte se více.

PREkolo

PREkolo – Půjčovna elektrokol Pražské energetiky

Centrum energetického poradenství PRE
Jungmannova 747/28 (Palác TeTa), Praha 1

Otevírací doba: Po-Pá 10.00–18.00

Tel.: 734 234 832
[email protected]

www.prekolo.cz
www.facebook.com/pre­kolo

  • konstrukční provedení (uložení motoru a akumulátoru, rozložení hmotností, těžiště, to vše má vliv na celkovou ovladatelnost)
  • parametry motoru (pozor na legislativní omezení jeho výkonu a maximální rychlosti kola)
  • parametry baterie (napětí, kapacita, konstrukce)
  • jak je začleněna elektročást (uchycení akumulátoru, kabelů, elektroniky atd.) do samotné mechanické konstrukce kola
  • kvalita osazení komponenty (brzdy, řazení, převody)
  • kvalita a funkčnost odpružení (podle toho, v jakém terénu hodláte jezdit)
  • celková hmotnost elektrokola

Přečtete si také:

Světlana Jasná, 21.03.2013
Blogy

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

 ()
Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska, Kroměřížska a Zlínska.  Začnu v Holešově, který se pro mě, v tuto chvíli, stal přechodným „domovem." Samotný Holešov vybízí k návštěvě zámku či přilehlého parku. Mimo jiné je zde i židovský hřbitov.…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

 ()
Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro cyklodovolenou část naší země, kde jsme ještě nebyli a to Českou Sibiř. Jako základní kemp byl zvolen Kemp Orion, který se skládal asi z 30ti chatek, sociálek a restaurace. O České Sibiři jsem věděl…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

 ()
Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle, muzeum SNP V Banské Bystrici, Jankov Vršok a některé další, ale mohyla spoluzakladatele Československa M. R. Štefánika na Bradle se mým cestám nějak vyhýbala. V minulém režimu, kdy se…
jarpal | 05.11.2016

Expedice 112 Z Mnichova do Petrohradu

 ()
Prší! Jak jinak. Prší celý týden. Předpověď na víkend je ale poměrně příznivá a tak jsme vyrazili. Tedy zatím jsem vyrazil sám, soused Pepa se připojí. Je 16. června 2016. Vystoupil jsem z Pendolina v Plané u Mariánských Lázní a teď tu stojím pod stromem u nádraží a přemýšlím, co dál. Zdá se, že…
Stanley58 | 12.10.2016

Trasa Praha – Brno za čtyři hodiny

Na kole, po lesních cestách a s blouděním. Myslíte si, že není možné ujet na horském kole trasu Praha – Brno (Navíc přes Rokycany) s blouděním v lesích za čtyři hodiny? Je to možné! Až dočtete, pochopíte. Ale od začátku. Ten začátek je kousek pod Prahou, v Nepomuku. (Znalci jednoho nejmenovaného…
Stanley58 | 05.10.2016

O čem se mluví:

[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

195 cyklistů (23 přihlášených)

U mě dobrý aneb ideální místo pro cykloturistiku

Rád bych se s Vámi podělil o některá místa, cíle, krásy či tajemství tří oblastí. A to Holešovska,…
Marťas004 | 12.11.2016

Česká Sibiř, Táborsko a Třeboňsko aneb dovolená třech chlapů

Po týdenní červnové dovolené v Krnovském výběžku - Osoblažsku, Fogin vybral jako další místo pro…
ondrapisklak | 09.11.2016

Bradlo – mohyla M. R. Štefánika

Viděl jsem již hromadu různých památníků. Na Slovensku jsem navštívil při různých zájezdech památník na Dukle…
jarpal | 05.11.2016