reklama

Cesta do Schengenu (3.) – Přes Francii do Freiburgu

Je rozhodnuto, koupil jsem podrobnější mapu Lotrinska a vyrážím z Lucemburska zpět na cestu domů. Loučím se s Pavlou, která mi udělala k snídani kupu palačinek. Její manžel Vašek mi ještě bude dělat průvodce na prvních kilometrech Francií. Také jsem dostal slovník se základními francouzskými frázemi, abych se v tom světě neztratil.

Pohoří Vogézy oddělující Lotrinsko od Alsaska
Pohoří Vogézy oddělující Lotrinsko od Alsaska
Foto: NaKole.cz

Venku už druhý den panuje letní počasí. S přízračným pocitem vzpomínám na ranní jinovatku u Mariánských Lázní. Jsou to pouhé dva týdny, ale mám pocit, že to je už hrozně dávno.

„Určitě se podívej na pevnosti u Verdunu,“ radí mi Vašek. Jen matně si vybavuji, že tohle místo má cosi společného s první světovou válkou. Asi 20 km před Verdunem se definitivně loučím s Vaškem, který mi byl posledních několik dní hostitelem a průvodcem. Řídítka otáčí zpět do Lucemburska. Mezi mnou a domovem je Francie, Německo a Švýcarsko, jejichž jazyk a zvyky jsou pro mě španělskou vesnicí. Jen mimoděk mě napadá, že tohle úsloví původně mluvilo o vesnici české. Výraz „španělská vesnice“ vymyslel Johann Wolfgang Goethe a nahradil tím v německé řeči zabydlené „böhmische Dörfer“, tedy česká vesnice. Němci tímhle výrazem označovali něco neznámého a nepochopitelného. Goethemu, který do Čech často jezdil a měl tu mnoho přátel, přišlo tohle označení nepatřičné, a tak začal používat jiný příměr. Francouzi v téhle souvislosti mluví o čínštině (etre pour quelqu’un du chinois) a Španělé, ti mají místo španělské vesnice arabskou (el árabe). Z toho je vidět, že vesnice jsou v každém koutě světa trochu jiné a snad se mezi nimi neztratím.

Lotrinské vesnice leží v kraji zemědělců a krav, polí a pastvin. Mírně zvlněná krajina bez lesů, všude kolem jsou pole a louky. Potkávám také typické francouzské atributy – bagety a pétanque. Cestou z kopce vidím skupinku dědulů, kteří s velkým zaujetím míří kovovými koulemi na cíl. Na chvíli se jejich pozornost přesune na mě, mávají mi a přejí „bonne chance“.

Cestou do Verdunu potkávám téměř v každé vesnici vojenský hřbitov. Teprve tady si uvědomuju, kolik set tisíc mladých kluků skončilo svůj život v příšerné zákopové válce během 1. světové války.

Bitva u Verdunu se táhla 10 měsíců, od února do prosince 1916, vojenské linie se posouvaly sem a tam vždy o pár set metrů a každý posun stál spoustu životů. V krajině jsou všude k vidění krátery po vybuchlých granátech. Kdosi spočítal, že na každý čtvereční metr dopadlo 6 bomb. I když je krásný skoro letní den, doléhá na mě tíseň. Je jedno, jestli hroby jsou německé nebo francouzské, ke konci si vojáci na obou stranách přáli to samé – aby právě jich se tahle válka netýkala.

Od Verdunu to stáčím na východ, a pak po vedlejších cestách podél řeky La Meuse k jezeru Lac de Madine. Cestou vidím další francouzskou specialitu, legendární TGV. Na kolech tu potkávám hlavně muže středního věku ve sportovních úborech a na silničních kolech. „Bonjour,“ zdraví mě, když se míjíme.

I když městům se na cestách snažím spíš vyhýbat, Nancy bylo výjimkou. Projíždím tu známá náměstí Place de la Carriere a Place Stanislas zapsaná v UNESCO. Nádhera, která stojí za návštěvu. Vidím tu první městská kola ve Francii. Už jsem si začínal myslet, že Francouzi jezdí jen na silničkách. Zatím mě na cestě z Lucemburska provázely samé teplé dny a v ulicích města potkávám na kolech holky v minisukních a s hlubokými výstřihy. Vypadá legračně, když taková holka s miniaturní kabelkou má přes druhé rameno přehozený supermasivní těžký řetěz se zámkem na kolo.

Z Nancy pokračuju na východ do alsaského Štrasburku. V cestě mi ale ještě stojí pohoří Vogézy (Vosges), které svými vrcholy přesahujícími 1000 m n.m. tvoří přirozenou hranici mezi Lotrinskem a Alsaskem. V lesích je příjemně, osvěžuju se vodou z potoků. Není sezóna, a tak na stezkách přes hory nepotkám živou duši. Myslím, že v plném létě nebo zimě tu bude asi rušno.

Chyba se vloudí – v hrdosti nad svojí schopností neztratit se nikde, pouštím se zkratkou po nějaké čárkované cestě v mapě. Díky tomu bloudím, motám se dokola po lesních pěšinách, místy přenáším kolo přes vyvrácené stromy, dokud nepadne noc. Nakonec jsem rád, že jsem tu na vrcholech přespal. Odměnou jsou mi překrásné výhledy do krajiny, které bych si jinak takhle v klidu nevychutnal.

Ráno mě čeká dlouhý sjezd do Alsaska. Už v první vesnici je patrný odlišný styl staveb než v Lotrinsku. Jasně je tu cítit vliv Německa. Lotrinské jednoduché zemědělské usedlosti tu vystřídaly zdobené domky s květinami na balkónech a dokonale upravenými zahrádkami. Po cyklostezce podél kanálu řeky La Bruche se dostávám do Štrasburku.

Marně hledám most, kde měl podle pověsti chudý švec najít své štěstí. Centrum Štrasburku leží na ostrově, obtékaném dvěma rameny řeky Ill. Spojení centra s okrajovými částmi zajišťují na dvě desítky mostů. Podle legendy se ševci po tři noci zjevoval ve snu duch, radil mu vydat se do Štrasburku a najít tady své životní štěstí.
Hlavní město Alsaska leží na břehu řeky Rýn, která tvoří hranici mezi Německem a Francií. Je to skvost, krásné je celé historické jádro města, plné hrázděných domů. Navíc je tu všude spousta cyklostezek, které jsou plné hezkých holek. V letních šatech jim to na kolech moc sluší.
Zajímá vás, jak to dopadlo se ševcem? Když po měsících putování dorazil do Štrasburku, byl na konci svých sil. Zamířil na most, který viděl ve snu a chystal se skočit do řeky a ukončit svoje trápení. V tu chvíli šel kolem štrasburský občan, který se zajímal, co tu pohledává.
„Jsem blázen, pane, uvěřil jsem snu a trmácel se přes půl Evropy až sem hledat štěstí,“ svěřil se mu švec.
Štrasburčan se jen zasmál: „Sen je jenom sen, kdo by mu věřil? Zrovna včera se mi zdálo něco neuvěřitelného – posuďte sám.“ A vyprávěl ševci svůj sen – prý viděl horu plnou drahého kamení, na jejím úpatí rozedranou chalupu s rozbitým plotem. Užaslý švec poznal v popisu svou vlastní chalupu, kterou před rokem opustil. Na nic nečekal, rozloučil se a vrátil se domů. Hned jak se přivítal se ženou a dětmi, které ho dávno oplakaly, šel za chalupu a krumpáčem začal kopat do skály. Po několika úderech narazil na bohatou žílu zlata.

Loučím se se Štrasburkem a po mostě přes Rýn přejíždím do Německa. Rhein Radweg (Rýnská cyklotrasa) na německé straně řeky je prašná šotolinová cesta. Po pár kilometrech mám na kole nánosy prachu a při šlapání to začíná pěkně vrzat. Navíc se na cyklostezce množí uzavírky a lítá tu spousta mušek do očí, pusy i nosu. Radši pojedu po silnici a stáčím to směrem k městu Freiburg im Breisgau.

Na německý Freiburg, který má přes 200 tisíc obyvatel, jsem už doma slyšel velkou chválu. Cyklistickou infrastrukturu začal budovat jako jedno z prvních měst v Německu a díky tomu je dnes i v německém měřítku výjimečný. Na okraji města na mě zpočátku tak nepůsobí. Směrem k centru se ale množí cyklisté, cyklopruhy, parkoviště pro kola. Čekám, až mi na semaforu padne zelená a vedle mě se „štosují“ další cyklisté. „Ahoj, odkud jedeš?“ ptá se jeden z nich. Prohodíme spolu pár vět, než naskočí zelená a na závěr přeje šťastnou cestu. Pak se znovu opře do pedálů a mizí v davu dalších velocipedistů. Je to skoro přízračný zážitek.
Mám pocit, že ve Freiburgu jezdí na kolech snad úplně všichni. Maminy s dětmi v sedačkách či přívěsech, mladí kluci a holky i senioři. Někdy ani nestačí kapacita cykloparkoviště, kola jsou úplně všude. Na německé poměry docela nezvyklá scenérie. Čím blíž jsem k centru, tím je cyklistů víc.
A znovu na semaforu. Další kluk se zajímá, odkud a kam jedu, než na svém kole zmizí ve spleti uliček v centru Freiburgu. Zájem místních o  „dálkaře“ není asi náhodný.

Čím blíže jsem k domovu, tím víc mě to tam táhne. Ale jednu zajížďku si přeci jen ještě neodpustím. Rozlehlé Bodamské jezero, které stále ještě čeká na mé objevení. Ale o tom zase až příště.

Pokračovat

Další části seriálu „Do Schengenu a zpět“:

1. část – Praha – Porýní-Falc
2. část – Příjezd do Lucemburska
4. část – Přes Švýcarsko zpět do Prahy

Užitečné odkazy:

Mapa cesty – úsek Dudelange (L) – Verdun (F) – Freiburg (D)
Rheinradweg – cyklotrasa podél řeky Rýn

Fotogalerie

Pohoří Vogézy oddělující Lotrinsko od Alsaska Na prvních kilometrech Francií mi dělá průvodce Vašek. S jeho francouzštinou jde komunikace o poznání lépe. Na tomto rozcestí se s Vaškem loučím a dál pokračuju sólo. Okolí města Verdun je poseto mnoha vojenskými pevnostmi a pevnůstkami, které jsou známé z krvavých zákopových bitev 1. světové války. Pevnost Douaumont Střílny na „střeše“ pevnosti Douaumont Ossuaire de Douaumont –  kostnice s ostatky vojáků, kteří zemřeli v bitvě u Verdunu V okolí Verdunu nelze přehlédnout velký počet hřbitovů s francouzskými i německými vojáky Pevnost Troyon Typické vesnické domy ve francouzském regionu Lotrinsko Lac de Madine – jezero napůl cesty mezi městy Verdun a Nancy Butte de Montsec, památník 1. světové války s panoramatickým výhledem Nancy – náměstí Place Stanislas Cesta přes pohoří Vogézy (Vosges) Na hřebeni Vogéz Cesta francouzským regionem Alsasko Alsaští pošťáci Štrasburk se svými vodními kanály V ulicích Štrasburku Most pro pěší a cyklisty přes řeku Rýn z francouzského Štrasburku do německého města Kehl Ve Freiburgu najdete kola i na stromech. V ulicích Freiburgu V ulicích Freiburgu V ulicích Freiburgu
Václav Vrtal, 13.01.2009
Vyzkoušejte
 (CK Mamut tour)

Bretaň na kole

Francie
14.06.2024 - 10 dní
cyklistický
Autobusem
20 990 Kč
 (CK Extremtour)

Burgundsko – Cesta na kole kolem vína

Francie
26.07.2024 - 9 dní
cyklistický
Autobusem
13 500 Kč
 (CK Extrem Tour)

Alsaská vinná stezka na kole

Francie
06.08.2024 - 9 dní
cyklistický
Autobusem
14 450 Kč
 (CK Vlha)

Alsasko na kole

Francie
09.08.2024 - 10 dní
cyklistický
Autobusem
21 900 Kč
 (CK Mamut tour)

Alsasko na kole

Francie
24.08.2024 - 6 dní
cyklistický
Autobusem
11 500 Kč
Do vaší knihovny
Blogy

Z Linze do Budapešti přes Alpy

 ()
Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska, bylo potřeba se podívat po další výzvě. Koukám do mapy, vzpomínám, jaké že to mám cyklo sny, až mě z toho vytrhne Peťa s dotazem, jestli jsme vůbec byli v Budapešti s kolama?No vida, na kole…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

 ()
Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras vyhlášených Evropskou asociací pro pěší turistiku. Její celková délka je přibližně 7 100 km. Začíná v Norsku na Severním mysu /Nordkapp/, vede Skandinávií k jihu a trajektem překračuje Kattegat…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

 ()
Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po nezbytných vyšetřeních se ukázalo, že celý problém není tak závažný, jak se zdálo. Jen nám s Líbou pro zbytek roku musely na výlety stačit domácí lesy, luhy a háje. Ne, že by to vadilo???? Pro mě…
Aar | 23.03.2024

Dámská 2023 – okolo Ašského výběžku k nejzápadnějšímu bodu ČR a ještě kousek dál

 ()
Letošní Dámská je prémiová, protože tuhle tradici držíme už od roku 2003. Jen jeden rok jsme vynechaly, v roce 2007 jsem si těsně před odjezdem zlomila žebra, když jsem přepadla přes řídítka. Tou ulicí, kde jsem tenkrát spadla, jsem už nikdy nejela. V Aši a v okolních lesích se nám s Lenkou moc…
HMS | 19.03.2024

Jižní hranice

 ()
„Tak jsem tady Panímámo, dřív to nešlo.“ Oblíbený citát můj a mého bratra, mně vytanul na mysli 8. září 2023, okolo desáté hodiny. Stál jsem před nádražím ve Znojmě a byl jsem spokojen. Pak jsem si zašel do stánku na kávu, přesně jako před dvěma měsíci, kdy jsem na tomhle nádraží spolu s manželkou…
Stanley58 | 02.01.2024

O čem se mluví:

Elektrokola Elektro fatbike na dlouhé trasy dnes v 15:05
NEcyklo Ukrajina 42 dnes v 14:00
NEcyklo Co pobavilo, potěšilo 192 dnes v 09:03
Elektrokola E Fatbike, výdrž baterky dnes v 07:48
NEcyklo Co právě posloucháte? dnes v 03:54
Technické rady Springer vidlice na fatbika včera v 23:08
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

271 cyklistů (11 přihlášených)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024