reklama

Pedály Speedplay Frog - první dojmy

Krabička s pedály
Krabička s pedály
Foto: Autor

Americká firma Speedplay je známá hlavně svými silničními pedály Zero. Já jsem si nedávno pořídil "MTB" pedály Speedplay Frog a protože na českém webu o nich člověk moc nenajde, rozhodl jsem se o nich napsat pár řádek. Na pedálech mám zatím najeto pouze cca 500 km, většinu na lehokole, část na městském singlespeedu. Popíši tedy první dojmy. Celkové zhodnocení přidám později.

Technické provedení

Pedály Speedplay se od SPD a podobných systémů liší v několika aspektech. Pro nacvaknutí není potřeba tak přesné umístění boty na pedál jako u SPD, kufr botu navede. Síla potřebná k nacvaknutí je velmi malá, asi jako u úplně povolených SPD. Síla potřebná k vycvaknutí je nulová. Botu na pedálu nedrží žádná pružina a tak je možný volný pohyb paty v poměrně velkém úhlu. Vycvaknutí se dá provést pouze směrem ven. Kufry jsou nastavitelné úhlově, ale ne stranově.

Pedály Frog se od SPD liší celkovým uspořádáním. Nacvakávací mechanizmus umístěný na kufru tvoří malá západka podložená gumou. Na samotném pedálu není, vyjma ložisek, žádná pohyblivá část. Jeho tělo tvoří kompozitové těleso a kovové kruhové kontaktní plošky.

Nacvaknutí probíhá tak, že člověk položí nohy přední stanou kufru na pedál a posune chodidlo dopředu. Jediný odpor který je nutné překonat tvoří západka. Pohyb paty dovnitř zastaví zarážka. Při pohybu paty směrem ven najede kufr na rampičku a opustí pedál. Vycvaknutí je ale jiné než u SPD. Tam člověk vytočí nohu, překoná pružinu, noha je volná a opačným pohybem už se nenacvakne. U Frog je možné kufr zpátky nacvaknut obráceným pohybem.

Speedplay udává, že je dobré pravidelně čistit a mazat suchým teflonovým olejem kontaktní plochy kufrů a pedálů. Pedály mají mazací otvory pro výměnu vazelíny v ložiscích. Vazelína by se měla měnit také celkem často.

Nastavení kufrů

Kromě předo-zadního nastavení je u kufrů pedálů Frog nutné nastavit úhel. To se provede tak, že se kufr přišroubuje pouze volně. Nacvakne se do pedálu a bota se otočí dovnitř, tak aby ještě neškrtala o pedál. Kufr se na botě otočí o zmiňovanou zarážku.

Mé dojmy

Snadnost nacvaknutí a vycvaknutí společně s velkým pohybem paty hodnotím kladně, to byly hlavní důvody, proč jsem pedály kupoval. Má pravá noha nechodí úplně rovně. To, že nejde kufr z pedálu vytrhnout je obvykle šikovné, ale v krizových situacích dost hloupé. Už jsem se kvůli tomu jednou položil na semaforu, naštěstí bez zdravotních následků. To, že pedál nohu tak úplně nepustí i když už je ve "vycvakávacím" úhlu společně s nutností vycvakávat jen ven pro mne není zrovna ideální. S SPD jsem byl schopen v případě nouze schopen nohu vycvaknout v jakékoli poloze klik. U Frog mi to jde pouze při natažené noze. Se skrčenou nohou sice patu vytočím, ale už nedokážu nohu z pedálu sundat, protože ten mi ji ještě částečně drží.

Kufr Frogů je oproti tomu od SPD výrazně větší. Přijde mi, že se tlak lépe rozkládá na plochu podrážky a ani při delší jízdě není kufr cítit. Tohle jsem ale ještě neměl úplně možnost vyzkoušet. Křeč do chodila jsem s pedály Frog ještě nedostal, ale pravděpodobně bych ji na absolvovaných jízdách nedostal ani s SPD. Nejel jsem na Frogách dostatečně dlouho ani dostatečně intenzivně. Také mi zmizela pravidelná bolest levého chodidla, ale to může být způsobené jinou polohou kufrů.

Speedpaly píše, že mají Frogy samočistící schopnost. To je zdá se částeně pravda. Co rozhodně Frogům nedělá rozhodně dobře je lepivá polní hlína. Pedály si s ní dost nerozumí. Přestože jsem je po návštěvě pole trochu vyčistil, bylo nacvaknutí mnohem obtížnější a velmi špatně detekovatelné. V tomhle mi SPD přijdou lepší. V bahně sice fungují také mnohem hůř než normálně, ale člověk pozná, kdy je nacvaknutý.

Chození s kufry Frog je trochu horší než u SPD. Tam už mírně ošlapaný kufr nepřečnívá přes podrážku. U Frog přečnívají přes podrážku boky kufrů. Jako výhodu zase vidím, že člověk neošlapává hlavičky šroubů, takže nehrozí, že je bude muset člověk odvrtávat.

Nutnost pedály mazat a čistit mně osobně nevadí a ani nechci zkoušet, kolik pedály vydrží pokud je člověk nemaže. Výměnu vazelíny jsem zatím nedělal, ale obávám se, že bude nutné ji měnit výrazně častěji než u SPD, pořád z pedálů leze. Podle výrobce by se nemělo stát, že když se pedálem zatočí, bude se ještě za pár vteřin točit. Trošku se obávám, zda bude mazací port použitelný, pokud někde kolo položím a odřu bok pedálu.

Fotogalerie

23.09.2014 vložil/a: snilard
karma článku: 5.05
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

Brevet 200 km 2015

Sport
Po Ivče a Jirkovi přidám i já svůj report z letočního Brněnského brevetu 200 km. Start byl jako obvykle na na konečné čtyřky. Oproti…
31.03.2015
snilard
(3.93)

Brevet 400 km 2014

Sport
V pátek jsem dorazil do Brna už před čtvrtou. Start byl až v osm večer. Tuhle mezeru jsme společně s Jirkou a Honzou vyplnili přípravou…
13.05.2014
snilard
(4.21)

Brevet 200 km 2014

Sport
Předkládám report z dnešního brevetu, tak jsem ho naklofal va vlaku na mobilu. Proto, omluvte překlepy a hrubky. Brevet 200 km 29.3.2014.…
29.03.2014
snilard
(4.23)
PR

Co si vzít s sebou na cyklovýlet a na co se často zapomíná?

Sestavení sady věcí, jaké budou právě a zrovna pro vás na kole a v lese i mezi poli nezbytné, to bude vyžadovat z vaší strany jediný snadný krok – důkladně se zamyslete nad tím, jakým nesnázím se vystavujete, jak často, jak dlouho, v jaké zemi,… ()
Jelikož je kolo tím nejefektivnějším typem lidskou silou poháněného vozidla, není divu, že mu tolik lidí dává přednost při svém lokálním i dovolenkovém cestování. A nejen tam samozřejmě – s ohledem na stále rostoucí objem cyklostezek v naší republice, v Evropě a jejích městech, je kolo doslova všude a velmi často používáno jak k cestám za prací, tak i za dovolenou.

BWC 2017 – Mistrovství světa Brompton 2017 - Londýn

 (Cyklospeciality.cz)
Dvanáctý ročník Mistrovství světa skládacích kol BROMPTON proběhl na diváky obleženém okruhu kolem Buckinghamského paláce v Londýně v rámci velkého anglického cyklistického svátku PRUDENTIAL RIDE LONDON.

Cyklistika v Burgenlandu

Rodinná vyjížďka burgenlandskou krajinou (© Burgenland Tourismus - Peter Burgstaller)
Burgenlandu, nejvýchodnější spolkové zemi Rakouska, čeká na fanoušky jízdních kol přes 2.500 km kvalitně upravených a značených cyklostezek a navíc i 7 prémiových okružních tras. Trasy jsou různě obtížné, na své si tedy přijdou jak rodiny s dětmi, tak i zkušení cyklisté, kteří upřednostňují náročnější terén.

Tipy na cyklistické túry v Horním Rakousku

Na výletě v Bad Ischlu ((c) Oberösterreich Tourismus GmbH - Ralf Hochhauser)
V Horním Rakousku je pro cyklisty všeho druhu ráj. Je to sem kousek a lze pohodlně jet podél jezer nebo řek. Bikeři šlápnou do pedálů na alpské vrcholky a do překrásných vysokohorských údolí třeba kolem pastvin, kde výkon ocení pokývnutím hlavy místní pasoucí se kravičky. Pro letošní cyklistickou sezónu doporučujeme tři vskutku kouzelné túry a neváhejte vyzkoušet e-bike.

CYKLOŠVEC novým dovozcem Stevens

Stevens Bike (CykloŠvec)
Stevens je známým německým výrobcem kol se sídlem v Hamburgu a šířka jeho nabídky je velmi nadstandardní napříč takřka všemi současnými kategoriemi jízdních kol. Logo Stevens známe z rámů nejlepších světových cyklokrosařů, ale i na špičkových celoodpružených modelů či superlehkých karbonových strojů.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

238 cyklistů (18 přihlášených)

Krušné hory - poslední třetina

Na Klínovec, nejvyšší horu Krušných hor, jsme vyjeli na kolách 5. 8. 2008. První noc v Krušných horách jsme…
Quatsch | 15.08.2017

Polsko – cesta majáků aneb na Hel za tuleni

„Tati, kdy mě konečně vezmeš k moři?“ ptá se můj syn, a tím tohle všechno vlastně začalo. Kam k moři?…
malej-jarda | 13.08.2017

Jižní Morava na kole 2017

Jižní Morava jako dobrá alternativa pro cyklotrip 2017. Tak dopadlo mé cestování na kole pro letošek. Již…
Marťas004 | 07.08.2017