reklama

Pedály Speedplay Frog - první dojmy

Krabička s pedály
Krabička s pedály
Foto: Autor

Americká firma Speedplay je známá hlavně svými silničními pedály Zero. Já jsem si nedávno pořídil "MTB" pedály Speedplay Frog a protože na českém webu o nich člověk moc nenajde, rozhodl jsem se o nich napsat pár řádek. Na pedálech mám zatím najeto pouze cca 500 km, většinu na lehokole, část na městském singlespeedu. Popíši tedy první dojmy. Celkové zhodnocení přidám později.

Technické provedení

Pedály Speedplay se od SPD a podobných systémů liší v několika aspektech. Pro nacvaknutí není potřeba tak přesné umístění boty na pedál jako u SPD, kufr botu navede. Síla potřebná k nacvaknutí je velmi malá, asi jako u úplně povolených SPD. Síla potřebná k vycvaknutí je nulová. Botu na pedálu nedrží žádná pružina a tak je možný volný pohyb paty v poměrně velkém úhlu. Vycvaknutí se dá provést pouze směrem ven. Kufry jsou nastavitelné úhlově, ale ne stranově.

Pedály Frog se od SPD liší celkovým uspořádáním. Nacvakávací mechanizmus umístěný na kufru tvoří malá západka podložená gumou. Na samotném pedálu není, vyjma ložisek, žádná pohyblivá část. Jeho tělo tvoří kompozitové těleso a kovové kruhové kontaktní plošky.

Nacvaknutí probíhá tak, že člověk položí nohy přední stanou kufru na pedál a posune chodidlo dopředu. Jediný odpor který je nutné překonat tvoří západka. Pohyb paty dovnitř zastaví zarážka. Při pohybu paty směrem ven najede kufr na rampičku a opustí pedál. Vycvaknutí je ale jiné než u SPD. Tam člověk vytočí nohu, překoná pružinu, noha je volná a opačným pohybem už se nenacvakne. U Frog je možné kufr zpátky nacvaknut obráceným pohybem.

Speedplay udává, že je dobré pravidelně čistit a mazat suchým teflonovým olejem kontaktní plochy kufrů a pedálů. Pedály mají mazací otvory pro výměnu vazelíny v ložiscích. Vazelína by se měla měnit také celkem často.

Nastavení kufrů

Kromě předo-zadního nastavení je u kufrů pedálů Frog nutné nastavit úhel. To se provede tak, že se kufr přišroubuje pouze volně. Nacvakne se do pedálu a bota se otočí dovnitř, tak aby ještě neškrtala o pedál. Kufr se na botě otočí o zmiňovanou zarážku.

Mé dojmy

Snadnost nacvaknutí a vycvaknutí společně s velkým pohybem paty hodnotím kladně, to byly hlavní důvody, proč jsem pedály kupoval. Má pravá noha nechodí úplně rovně. To, že nejde kufr z pedálu vytrhnout je obvykle šikovné, ale v krizových situacích dost hloupé. Už jsem se kvůli tomu jednou položil na semaforu, naštěstí bez zdravotních následků. To, že pedál nohu tak úplně nepustí i když už je ve "vycvakávacím" úhlu společně s nutností vycvakávat jen ven pro mne není zrovna ideální. S SPD jsem byl schopen v případě nouze schopen nohu vycvaknout v jakékoli poloze klik. U Frog mi to jde pouze při natažené noze. Se skrčenou nohou sice patu vytočím, ale už nedokážu nohu z pedálu sundat, protože ten mi ji ještě částečně drží.

Kufr Frogů je oproti tomu od SPD výrazně větší. Přijde mi, že se tlak lépe rozkládá na plochu podrážky a ani při delší jízdě není kufr cítit. Tohle jsem ale ještě neměl úplně možnost vyzkoušet. Křeč do chodila jsem s pedály Frog ještě nedostal, ale pravděpodobně bych ji na absolvovaných jízdách nedostal ani s SPD. Nejel jsem na Frogách dostatečně dlouho ani dostatečně intenzivně. Také mi zmizela pravidelná bolest levého chodidla, ale to může být způsobené jinou polohou kufrů.

Speedpaly píše, že mají Frogy samočistící schopnost. To je zdá se částeně pravda. Co rozhodně Frogům nedělá rozhodně dobře je lepivá polní hlína. Pedály si s ní dost nerozumí. Přestože jsem je po návštěvě pole trochu vyčistil, bylo nacvaknutí mnohem obtížnější a velmi špatně detekovatelné. V tomhle mi SPD přijdou lepší. V bahně sice fungují také mnohem hůř než normálně, ale člověk pozná, kdy je nacvaknutý.

Chození s kufry Frog je trochu horší než u SPD. Tam už mírně ošlapaný kufr nepřečnívá přes podrážku. U Frog přečnívají přes podrážku boky kufrů. Jako výhodu zase vidím, že člověk neošlapává hlavičky šroubů, takže nehrozí, že je bude muset člověk odvrtávat.

Nutnost pedály mazat a čistit mně osobně nevadí a ani nechci zkoušet, kolik pedály vydrží pokud je člověk nemaže. Výměnu vazelíny jsem zatím nedělal, ale obávám se, že bude nutné ji měnit výrazně častěji než u SPD, pořád z pedálů leze. Podle výrobce by se nemělo stát, že když se pedálem zatočí, bude se ještě za pár vteřin točit. Trošku se obávám, zda bude mazací port použitelný, pokud někde kolo položím a odřu bok pedálu.

Fotogalerie

23.09.2014 vložil/a: snilard
karma článku: 5.05
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

Brevet 200 km 2015

Sport
Po Ivče a Jirkovi přidám i já svůj report z letočního Brněnského brevetu 200 km. Start byl jako obvykle na na konečné čtyřky. Oproti…
31.03.2015
snilard
(3.93)

Brevet 400 km 2014

Sport
V pátek jsem dorazil do Brna už před čtvrtou. Start byl až v osm večer. Tuhle mezeru jsme společně s Jirkou a Honzou vyplnili přípravou…
13.05.2014
snilard
(4.21)

Brevet 200 km 2014

Sport
Předkládám report z dnešního brevetu, tak jsem ho naklofal va vlaku na mobilu. Proto, omluvte překlepy a hrubky. Brevet 200 km 29.3.2014.…
29.03.2014
snilard
(4.22)
PR

Zapojte se do soutěže a získejte cyklozájezd do Francie od CK Adventura

 (Helena Valhová)
Vyberte správné odpovědi na otázky a vyhrajte týdenní cyklozájezd do prosluněné jihofrancouzské Provence.

Nejlepší MTB cyklotrasy a krásná jezera v blízkosti Dolomitů – Trentino, Itálie!

Around Levico Lake, Valsugana & Lagorai (Archivio Foto APT Valsugana e Lagorai - G. Radziwonowscy)
Rozmanité cyklistické okruhy v údolích Trentina s následným koupáním v chladivé vodě Trentinských jezer.

Zapomeňte na skipass, v Livignu se jezdí na BikePass

 (Livigno.eu)
Cyklosezóna už pomalu klepe na dveře a v italském Livignu na léto chystají parádní novinku – zbrusu nový BikePass! Díky němu cyklisté získají přístup ke všem lyžařským vlekům Mottolino a Carosello 3000. Areál nabízí jednodenní i vícedenní permanentky s neomezeným počtem použití lanovek na speciálně upravené cyklotrasy pro MTB. Jeden den vás vyjde na 37 EUR (snížené jízdné na 26 EUR).

Středomořské cyklistické trasy v alpských výškách

Around Rif. Solander, Marmutel Tour (Archivio Foto APT Val di Sole - M. Mondini)
Jak se řekne italsky „biking“? „Trentino“, pochopitelně! Na jižní straně Alp svítí slunce častěji, pizza chutná lépe a cappuccino má perfektní mléčnou pěnu. Ale to zdaleka není vše: Každý biker tady najde ideální traily. Ať už bikerské túry, freeride či downhill – rozmanitost tras v Trentinu přesvědčí profesionály i začátečníky.
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

297 cyklistů (14 přihlášených)

Z Vrchlabí do Hřenska podél Labe

Jaro pokročilo, takže je čas na další cyklovýlet. Jako první letošní přišla na řadu jízda podél Labe z…
vlakr | včera

Maďarsko cyklistům (ne)přející

Úvod Po několika zkušenostech s putováním na kolech (Graz - Břeclav, Praha - Brno, Linz - Znojmo, Šumava),…
fractal | 14.06.2017

Jak jsem nedokončil Půlželezňák

Jelikož moje videa zatím úspěchy neslaví, zkusím opět napsat nějakou pohádku a uvidím, zda to dopadne lépe...…
Jrr | 29.05.2017