reklama

Bez motoru

Foto: Autor

Ty jsi byl v Praze u babičky na kole? Na tom šlapacím???"
Jasně, proč se ptáš?"
Ty si se úplně zbláznil, otče!"

Jak to má pochopit někdo cizí, když vlastní dítě má utkvělou představu, že kolo s elektrickým motorkem je vlastně elektromoped, na kterém se jenom vezeš, a nemusíš vůbec šlapat.
Debaty o elektromotorech, bateriích a především dojezdech, které mi „elektrikáři" v diskuzích Na kole vedeme, lidé, co se o elektrokola nezajímají, nečtou a tak v nich zůstávají zakódovány předsudky a pokřivené dojmy.

Elektrokolo s výkonnějším motorem se opravdu může pohybovat jako moped, ale jsou tam hned dvě velká ALE. Když motorku nepomůžeš příšlapem, dojedeš na jednu baterii něco mezi 20ti a 30ti kilometry, v závislosti na typu motoru, baterie a terénu. Druhým, stejně zásadním činitelem je zatížení, jaké na kole vezeš, popřípadě vlečeš na vozíku. Řádně zatížené kolo by bez pomoci docela důrazným příšlapem nevyjelo žádný kopec, a i tak, ta zátěž zase snižuje dojezd na jednu baterii k hodnotám, které byste snad raději ani nechtěli slyšet.

Za uplynulý rok jsem s pořádně zatíženým kolem najezdil asi 3 000 km, nejdříve zběsilou rychlostí, později díky radám přátel z našich diskusí s větším citem a rozvahou se jednoznačným cílem: snížit spotřebu a zvýšit dojezd na jedno nabití baterie
Malý dojezd je to, co pro elektro-cykloturisty je zásadním omezením.

A daří se. Dnes dokážu ujet na jednu baterii dvoj až trojnásobek kilometrů než přes rokem, a stále se zlepšuji.
To ovšem i moji elektrokolegové, Klika v Severních Čechách nebo bodrý Valach Bob, také, takže je vlastně ani nedoháním, jen se snažím držet s nimi krok.

Přihodilo se mi to před několika týdny, že jak tak jedu a šetřím, najednou jsem si uvědomil, že já vlastně pořád jen šlapu. Motorek nevrčí, i do mírného kopce pořád jen šlapu do pedálů a malinko „šťávy" do těch cívek pustím jen v opravdu strmém stoupání.
K čemu já vlastně ten sedmikilový motor s sebou vláčím?
Proč si vezu dvě baterie o celkové váze 13 kg a navíc dvoukilovou nabíječku?

Zkuste to bez drátů, milý Marconni!" pravil klasik.

A tak jsem si slíbil sám sobě, že od Ježíška dostanu pěkné, bezmotorové, trekové kolo, protože dřív na něj prostě nějak nenašetřím.
A pak předevčírem, při sjezdu z Petříkova dolů k pivovaru, najednou jak moucha do oka, myšlenka do hlavy!
Vždyť já ho už mám!

Ale to je MOJE kolo!" a důraz na slově „moje" mě nenechal na pochybách, že to nebude lehký dialog.
Vždyť mu nic neudělám, jen si to vyzkouším, a když to půjde koupím si vlastní.." říkám Soně smířlivým tónem. Jsem na sebe pyšný, zvolil jsem dobrou taktiku.
Ty si chceš kupovat DALŠÍ kolo?" háček se zaseknul, teď už jenom nepovolit a pomalu navíjet.
Chěl bych to zkusit bez motoru a když mi to půjde..."
A proč by sis jej kupoval, to moje ti není dost dobrý?"

A je to doma!
Úplně nový trek Author Classic, tedy z roku 2002, najeto celkem asi dvacet kilometrů před deseti lety na dovolené v Chorvatsku a od té doby vyčištěný stál v komůrce.
Dofouknu duše a můžu vyrazit.

Překvapuje mě, jak je kolo lehounké, stačí malinko šlápnout a ono letí. Převody cvakají jak hodinový strojek: cak, cak, cak a jsem na kopci, a ani to nebolelo, vlastně nešlapal jsem víc než na svém elektrickém oři, když jsem na vrcholku chtěl mít spotřebováno jen 0,4 Ah.


Úžasné!
Ono to jede, sice do kopce pomaleji než jsem zvyklý, ale s úplně stejnou námahou!

Já jedu vlastní silou!
Paříži, třes se!
Ne za dva roky. 27. května 2013 vyrážím, baterie a centrálu nechám doma!

Škoda, že dneska leje jak z konve, jinak bych se proháněl kolem Sázavy.
Pryč s dráty! Svoboda, ta nádherná svoboda.

7.10. 2012 Jindra

Fotogalerie

07.10.2012 vložil/a: Jindra8526
karma článku: 6.9
Líbil se vám článek? Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé Hodnotit mohou jen přihlášení uživatelé  [+]
Texty uveřejněné v sekci Blogy obsahují osobní názory autorů a nevyjadřují stanovisko redakce. Zveřejňování příspěvků v této sekci se řídí následujícími pravidly.

Být králem na cestě ... 6. NDR

Cestování
Budou to už dva měsíce, a stále jsem nedopsal své vyprávění o poslední části cesty.Nedokážu, jako třeba Peggy, sepsat to po pár měsících,…
04.10.2019
Jindra8526
(5.08)

Být králem na cestě ... 5. Do Hamburku

Cestování
Čas, který potřebuji k tomu, abych se ráno vypravil jsem za ty dva týdny v sedle dokázal zkrátit na půl hodiny. Večer zbytečně nekrámuji,…
24.08.2019
Jindra8526
(3.64)

Být králem na cestě ... 4. Holandsko

Cestování
Cesta z frankofonního Bruselu do holandských Flander vede prostě přes arabsky mluvící Střední východ. Přijede-li člověk po dálnici, nemá…
10.08.2019
Jindra8526
(5.34)
PR

Cascara aneb čaj z kávových třešní: Proč si ho dopřávat co nejčastěji?

 (kofishop.cz)
Myslíte si, že už jste ze světa kávy ochutnali všechno? Pak jste možná zapomněli na cascaru – pochoutku s dlouhou tradicí, která ale zatím stále stojí tak trochu ve stínu tradiční kávy. O co se vlastně jedná a proč byste měli cascaru pustit i do svého šálku?
[ Nahoru ]
e-mail:
heslo:
  zapamatovat

NaKole.cz se právě projíždí

257 cyklistů (4 přihlášení)

Z Linze do Budapešti přes Alpy

Linz - Budapešť, 2. - 14. 7. 2023 Po velkém úspěchu s cestou z Bratislavy do Splitu a mém sólu kolem Polska,…
Monolema | 16.04.2024

Podél sobích plotů a přes březové lesy až do nitra bažin

Evropská dálková trasa E1 Evropská dálková trasa E1, nebo jen E1, je jednou z evropských dálkových tras…
šíp | 14.04.2024

Srpen 2023 – okolo Otavy

Letošní zahraniční výlet nám nečekaně zrušily zdravotní problémy, musely jsme se z cesty vrátit. Po…
Aar | 23.03.2024